Dangers of the Sea - LYT NYT
Lør. d. 24. februar 2018 , kl. 20.
Historien om DANGERS OF THE SEA er historien om et band, der var lige ved ikke at blive til noget. Det er ligeledes historien om et band, der har optrådt på Roskilde Festival SPOT inden udgivelsen af debutalbummet - der i øvrigt er mixet af Nikolaj Nørlund

Andreas Bay Estrup, som er bandets forsanger ophavsmand til sangene, har en baggrund som jazztrommeslager med fine eksamensbeviser fra konservatorier herhjemme i udlandet, havde egentligt tænkt sig at blive bag sit trommesæt. I smug havde han dog gået puslet om en stak sange. Sangene var?oprindeligt kun tænkt til skrivebordsskuffen var en måde at?få afløb for de melodier, der blev?ved med at rumstere i Andreas' baghoved. Gradvist opstod der dog et?behov for at komme ud med dette udtryk, lysten til at skabe et?stærkt fællesskab voksede. Der?skulle en god del overvindelse gentagende opfordringer fra musikervenner til, før Andreas?tog mod til sig samlede det, der skulle blive til DANGERS OF THE SEA

De første spæde skridt blev taget i sommeren 2010, hvor Andreas sendte demoer rundt?til en lille håndfuld gode venner venners venner fra musikermiljøet i København, alle med baggrund i forskellige bands. Jess Jensen (keys), som så spiller i Saybia, Mike Juel Taagehøj (bas), som spiller i Slaraffenland, var begge to af Andreas' tætteste venner havde begge tidligere spillet i andre konstellationer med Andreas. Frederik Teige (guitar) var lige steget af Efterklang-karavanen, efter at have turneret med dem i 31?2 år kendte Mike fra Slaraffenland Efterklangs fælles turnéer. Rasmus Jusjong (trommer), som så spiller i Folkeklubben m.fl., kendte Frederik helt tilbage fra børnehaveklassen, de havde praktisk talt lært at spille sammen begge sunget i Københavns Drengekor

Til trods for travlhed andre projekter rev alle en masse tid ud af kalenderen for sammen at isolere sig i trommeslageren Rasmus Jusjongs forældres kælder i Valby arbejde intenst med at få det nye band op at stå. Andreas skulle lige vænne sig til at stå foran en mikrofon (og i front på scenen), bandets endelige besætning skulle lige falde på plads, men pludselig gik det stærkt
"Nu lyder det som om, at jeg er en gammel mand, men min identitet som jazztrommeslager var faktisk så grundfæstet, at jeg i lang tid havde svært ved at se mig selv som andet. På den anden side, måske er der noget med trommeslagere, der i for lang tid har siddet i baggrunden været gemt lidt af vejen: Pludselig slår lynet ned, så vil man bare stå helt fremme på scenen udleve sit eget projekt".
I starten af 2011 blev DANGERS OF THE SEA udtaget til P3s 'Karrierekanonen', selvom bandet ikke kom i finalen, gav det motivation en stor lyst til at komme videre ud med musikken
"Vi blev virkeligt glade overraskede over den opmærksomhed, der hurtigt blev tildelt vores lille band. I flere medier blev vi kaldt "supergruppe" lignende, den havde vi egentligt ikke set komme. Man føler sig ikke specielt super, når man står slæber tungt udstyr sent om natten e er halvdårligt betalte koncerter. Men det var fantastisk fedt at spille en masse jobs opleve bandet udvikle sig blive mere mere sammentømret. Pludselig blev vi så booket til Roskilde Festival 2012, hvilket så tog røven på os fuldstændigt."

Bandets lydbillede er præget af den håndspillede organiske tilgang, som bandet sværger til, de flerstemmige korvokaler akustiske guitarer er et gennemgående træk. Det er ikke svært at finde referencer til slut-60ernes start-70ernes folkrock-scene med navne som Neil Young som største inspiration, men DANGERS OF THE SEA er helt deres egne.

Centersalen Lør. d. 24. februar 2018 , kl. 20.  (Entré: 95,00 dkk - 150,00 dkk)
Kulturhuset Pavillonen, Kærvej 11, Grenaa
Musik Teater
Kunst Sport
Natur Foredrag
Film Børn
Andet
Dag Uge Måned Alle
Admin - Login/logout