• Vælg Alle
  • Nulstil

Viser 12 events i Fredensborg Kommune fra/efter 13. dec. 2017

Lør. d. 25. november til fre. d. 15. december 2017, kl. 11.

Juleudstilling.

Sted: Humlebæk Center 40, Humlebæk
Entré: (Fri entré)
Hjemmeside: link
Fernisering med temaet "Vinterbilleder". Udstillingen er åben for medlemmer i Fredensborg og Helsingør Kommune.
Ons. d. 29. november til fre. d. 22. december 2017, Ons-søn.

Julehygge på The Station.

Sted: Hal Kochs Vej 14A, Humlebæk
Den nye design- og indretningsbutik, The Station, inviterer til nordisk julehygge med ild i pejsen og bæredygtig julepynt. Vi tilbyder blandt andet håndflettede vinterkranse, perfekte til årets adventskrans, og det vil også være muligt at købe mindre juletræer. Vores sortiment af design og indretning fra individuelle, danske designere - hvoraf flere er lokale - er et godt bud på personlige julegaver - og til en pris hvor alle kan være med.

Julestemningen fortsætter naturligvis hele december, hvor The Station også vil udvide sine åbningstider, så alle kan nå at købe julegaver og -pynt. Fra d. 29.11. til d. 22.12. har butikken åbent: Onsdag 13-18 Torsdag 13-19 Fredag 13-19 Lørdag 12-18 Søndag 12-16
Tor. d. 23. november til fre. d. 22. december 2017, Tir-fre kl. 11-19 & Lør-søn kl. 11-17.

Julestue på Nivaagaards Malerisamling.

Sted: Gammel Strandvej 2, Nivå
Jul på Nivaagaards Malerisamling. Julestue, korsang, juletræssalg, gløgg, æbleskiver og andet godt. Det er gråt, det er koldt, det er mørkt! På Nivaagaards Malerisamling er der derfor travlt med at få sat gang i juleaktiviteterne. Allerede torsdag den 23. november lægger museet ud med åbning af Jette Frölichs Julestue. Et eventyrligt univers, der hurtigt får enhver til at glemme alt om vejrliget og lade sig forføre af Frölichs smukke design, hvor temaet i år er Vinter Drøm.

Malerisamlingen har året igennem besøg af dygtige amatørkor fra Nordsjælland, som åbner museet med sang hver anden lørdag. I anledning af julen vil der fra lørdag den 25. november og hver lørdag frem til jul lyde en blanding af klassiske toner og julesang fra museets søjlesale. For tredje år i træk synger Fredensborg Slotskirkes Pigekor julen ind ved en aftenskoncert onsdag den 13. december kl. 19.30, hvor gæster kan nyde en klassisk julemiddag før koncerten.

Som sædvanlig kan du købe dit juletræ de tre første weekender i december på Malerisamlingens parkeringsplads, hos spejderne De Vilde Svaner. Overskuddet fra salget går til Svanernes årlige sommerlejr samt materiel og telte

Museumsbutikken bugner af nye varer og gode julegaveideer, der er juleskattejagt for børn og barnlige sjæle i udstillingerne og selvfølgelig deltager cafeen også i alle juleaktiviteterne med gløgg, æbleskiver, og i weekenderne i december serveres lækker julefrokostbuffet.
Jette Frölich Julestue er åben 23. november - 22. december
Tirsdag til fredag kl 11-19
Weekender kl 11-17

Juletræssalget foregår lørdage og søndage kl. 10-15 i de tre adventsweekender op til jul med start lørdag den 2. december.

Korkoncerterne finder sted lørdage kl. 11

25. november Gladsaxe Kammerkor

2. december KammerkoretVIVA

9. december Sophiekoret

17. december Tikøb og Gurre kirkers ungdomskor

23. december Helsingør Kammerkor

Korkoncerterne er gratis når entreen til museet er betalt
Julemiddag og julekoncert 13. december
Julemiddag kl 18
Bordreservation nødvendig tlf. 53 85 10 17
Pris 175 kr.

Julekoncert kl 19.30
Fredensborg Slotskirkes Pigekor
Pris 150 kr. Halv pris for årskortholdere

Tilmelding: info@nivaagaard.dk eller tlf. 49 14 10 17
Ons. d. 22. november til fre. d. 22. december 2017, kl. 12-17.

Lille udstilling af Thorbjørn Bosse Olander.

Sted: Kirkeltevej 101, Kirkelte, Allerød
Entré: (Fri entré)
I julesæsonen (d. 22.11. 22.12.17) lyser Thorbjørns Bosse Olanders glade malerier op i caféen. I kan møde Thorbjørn i caféen d. 25.11. kl 15-16.30. Kom og kig, hvornår I har lyst - og få en snak med ham d. 25.11. Se også facebook-siderne @olandersmalerier og @glademalerier
Tor. d. 21. september til lør. d. 30. december 2017, Tir-søn.

Louisiana - Rineke Dijkstra - De enkelte og de...

Sted: Gl. Strandvej 13, Humlebæk
21. september - 30. december 2017. Den hollandske kunstner Rineke Dijkstra (f. 1959) slog for alvor igennem internationalt for 20 år siden med fotoserien Strandportrætter. De portrætteredes udtryk er stærke og indtrængende, og de bliver hængende længe i beskuerens bevidsthed. Dijkstra fotograferer mennesker i deres naturlige omgivelser, men samtidig isolerer billedets komposition dem fra deres omgivelser. Ved at koncentrere sig om den portrætteredes position, blik og gestik, resulterer Dijkstras observationer i billeder, som både indeholder det poserende og det ligefremme. Også små detaljer, som normalt dårligt nok vil blive bemærket, bliver vigtige i fortolkningen af fotografiet, og får de portrætterede til at se ud som om de er løftet ud af virkeligheden. Dijkstra er altid på udkig efter det specifikke og individuelle hos hver enkelt; den måde den enkelte adskiller sig fra andre. Samtidig er hun også i stand til at give hver enkelt, som poserer for hende, en næsten universel betydning som gengiver noget i hver af os.

Rineke Dijkstra er kendt fra værker i Louisianas samling fotografier og et videoværk men udstillingen er det første overblik over hendes kunst i en skandinavisk sammenhæng

Udstillingen vises i Louisianas vestfløj.

Se mere på dette link: http://www.louisiana.dk/
Søn. d. 10. september 2017 til søn. d. 7. januar 2018

Immanuel Ibsen.

Sted: Gammel Strandvej 2, Nivå
"Stille uro". Nivaagaards Malerisamling samarbejder med billedkunstneren Jesper Christiansen om at skabe den største udstilling om den danske maler Immanuel Ibsen (1887-1944) nogensinde.
Søn. d. 10. september 2017 til søn. d. 7. januar 2018

Dansk guldalder x 2 - Ordrupgaard besøger...

Sted: Gammel Strandvej 2, Nivå
De to guldaldersamlinger mødes i en fælles særophængning, som udgør en fornem præsentation af C.W. Eckersberg, Christen Købke, J. Th. Lundbye, Wilhelm Marstrand, P.C. Skovgaard m.fl.
Søn. d. 10. september 2017 til søn. d. 7. januar 2018, Tir-fre kl. 12-20 & Lør-søn kl. 11-17.

Dansk guldalder x 2 - på Nivaagaards...

Sted: Gammel Strandvej 2, Nivå
10. september 2017 til 7. januar 2018. Hele 26 værker fra Ordrupgaards samling af dansk guldalder gæster dette efterår Nivaagaards Malerisamling. De to guldaldersamlinger mødes i en fælles særophængning, som udgør en fornem præsentation af C.W. Eckersberg, Christen Købke, J. Th. Lundbye, Wilhelm Marstrand, P.C. Skovgaard, m.fl. Der er mange forbindelser mellem værkerne i de to samlinger, som supplerer hinanden på bedste vis, og udstillingen giver et fremragende indblik i en vigtig periode i dansk kunst.

Ordrupgaard udlåner værkerne til Nivaagaard, imens Ordrupgaard forbereder opførelsen af en formidabel underjordisk tilbygning tegnet af det norske arkitektfirma Snøhetta, der står bag en række ikoniske bygninger som eksempelvis Operaen i Oslo. Som led i samarbejdet giver et årskort til Ordrupgaard gratis entré på Nivaagaards Malerisamling i et halvt år fra 10. september 2017 til 10. marts 2018. Når Ordrupgaard genåbner i ny skikkelse, giver et årskort til Nivaagaards Malerisamling tilsvarende gratis entré på Ordrupgaard i 6 måneder.

Både Ordrupgaard og Nivaagaards Malerisamling er museer baseret på private samlinger i direkte tilknytning til samlernes oprindelige hjem. Vilhelm Hansen byggede Ordrupgaard i 1918 ti år efter, at Johannes Hage havde doneret Nivaagaards Malerisamling. Vi glæder os til at lade værker fra de to gårde og de to generøse samlere mødes.

For mere information: www.nivaagaard.dk
Søn. d. 10. september 2017 til søn. d. 7. januar 2018, Tir-fre kl. 12-20 & Lør-søn kl. 11-17.

Immanuel Ibsen. Stille uro - på Nivaagaards...

Sted: Gammel Strandvej 2, Nivå
10. september 2017 til 7. januar 2018. Ud af skyggen. Den første udstilling i 25 år og den største nogensinde om den danske maler Immanuel Ibsen (1887-1944). Den stille uro prægede Ibsens personlighed og billeder såvel som den tid, han levede i. I 1930erne malede han sin nære motivverden: opstillinger på bordet og udsigter fra vinduet. Kontraster, asymmetri og ulmende farvespil kendetegner værkerne. I 1943 flygtede han til Sverige med sin jødiske hustru og døde der i 1944.

Malernes maler Ibsen havde et hårdt liv, sled med sine værker og havde svært ved at sælge. På trods af hans lidt tilbagetrukne plads i dansk modernismehistorie er det vigtigt at få kendskabet til Ibsen udbredt. Han har nemlig haft en afgørende betydning for mange malere efter ham. I det lille skrift Ukendte selvfølgeligheder om Maleri, der har fået næsten ikonisk status i kunstnerkredse, og hvis betydning har givet Ibsen tilnavnet malernes maler, videregiver Ibsen sin opfattelse af kunstens væsen og muligheder. Han har derved haft stor betydning for efterfølgende generationer af kunstnere som fx Ejler Bille, Asger Jorn, Erik Hoppe og yngre kunstnere som Jesper Christiansen.

Sidstnævnte dyrkede Ibsen som en helt, og Ibsens skrift gav ham inspirationen til at blive billedkunstner.

Den gule billet Ibsen ser en dag en gul sporvognsbillet ligge på den grå asfalt. Denne umiddelbart ubetydelige oplevelse får ham til at granske forholdet mellem farver i hans maleriske arbejde og i sine tekster. Jorn kalder Ibsens iagttagelser for et styrkende salt. Historien vidner om, hvor lidt, der skal til for at antænde et følsomt og intuitivt malerisk sind.

Krisetid Ibsen måtte i lange perioder arbejde som vognmaler om dagen og hellige sig maleriet om aftenen i skæret fra det elektriske lys. Det er ud af denne nødvendighed, at hans mest karakteristiske og bedste malerier blev til. Denne metode tvang ham til at slippe naturens farver og i stedet arbejde med en mere idébaseret kolorit. Han malede ikke naturens træer, buske og solskin, men de bitte små form- og farvemæssige forskelle i verden omkring ham.

Smukt iscenesat Billedkunstner Jesper Christiansen iscenesætter Ibsens malerier i museets gamle smukke sale, der farvesættes i samarbejde med Flügger, som generøst sponsorerer maling. PR-manager hos Flügger, Lone Kisbye udtaler:

Vi vil gerne være med til at formidle, hvordan farver kan bruges til at sætte elementer i scene, og hvordan de stærke og mindre stærke kulører i den forbindelse har hver sin eksistensberettigelse. Ibsens malerier og filosofi passer smukt ind i en sådan sammenhæng. Hvis vi kan være med til at skærpe de besøgendes sanser yderligere, har vi opnået at vise, hvad farvesatte vægge i de helt rigtige nuancer kan gøre for oplevelsen af rum og værk

Udstillingen viser nye kunstneriske vinkler på Immanuel Ibsens oeuvre samt værker fra Ibsens slægt, som publikum ikke før har haft mulighed for at se. Flere hundrede breve, der ejes af Ibsens barnebarn, kaster nyt lys over Ibsens liv og tanker.

Nu er tiden inde til en revurdering af denne raffinerede maler.

For mere information: www.nivaagaard.dk
Tor. d. 9. november 2017 til søn. d. 4. februar 2018, Tir-søn.

Louisiana on Paper - George Condo: The way I...

Sted: Gl. Strandvej 13, Humlebæk
Tegninger 1979-2015. 9. november 2017 - 4. februar 2018. Den amerikanske kunstner George Condo (f. 1957) har ikke tidligere været vist i Skandinavien, og dermed er hans tegninger fra fire årtier en unik mulighed for at lære denne originale kunstner at kende. Kunstneren er en klassiker i sit hjemland og har for nyligt haft store museumsudstillinger i London, Rotterdam, Paris og senest i Berlin.

Condo har gennem alle årene udfordret forestillingen om tegningen som underordnet i forhold til maleriet. Det vil dog være forkert at sige, at Condo ikke også er maler, men hans arbejder på papir udgør så profileret en del af hans produktion, at denne, Louisianas introduktion til hans kunst fra 1974 og frem til i dag, sker netop med inddragelse af godt 130 arbejder og 223 skitsebøger on paper.

Condo har i alle årene haft et aktivt forhold til historiske formater og enkeltfigurer fra kunsthistorien: Picasso mere end nogen anden, men også Bacon, Giacometti, Guston, Pollock, Manet og Velázquez. Det vigtigste i den sammenhæng er at forstå, at han ikke præsenterer os for en historisk quiz, et spil eller simulerer en tilknytning til fortiden, som ikke handler om her og nu. For Condo, der på New York-scenen i 1980erne var tæt på kunstnere som Keith Haring og Jean-Michel Basquiat, har kontinuerligt testet den europæiske traditions modernismer og avantgarder med udgangspunkt i hans egen, amerikanske virkelighed.

The Way I Think antyder, at kunstneren med udstillingen i videre forstand argumenterer for sit syn på kunst, og kigget tilbage over skulderen, med værker fra mere end tre årtier, giver et usædvanlig rigt indblik i hans kunst. Men titlen er også konkret en beskrivelse af, hvad der med kunstnerens øjne reelt sker og opleves i de enkelte værker som motiv, som tænkning og som handling.

I et utal af stemninger og tilstande gør Condo os opmærksom på, hvor sammensat, intenst og ustyrligt verden manifesterer sig. Det er med andre ord ikke hos ham, vi finder lyd for ideen om en ubrydelig enhed: Uvirkelighed, galskab, humor og paranoia er fremherskende i værket og udgør et usædvanligt blik på noget så aktuelt som diskussionerne om fakta og fake. Hans verden er én, hvor ingen følelser er for store eller for små til at udgøre et motiv, og en, hvor typologierne, gamle mestre, bankfolk, skraldemænd, tegneseriehelte og champagnepiger, dukker op ledsaget af linjestumper fra kubismen og dryp fra den amerikanske ekspressionismes glansperiode. Tiden, eller rettere tiderne, fornemmes at kollapse som sammenhængende fortælling i abrupte overgange.

Se mere på dette link: http://www.louisiana.dk/