Dato

Museer


Viser 4 events mellem 16. dec. 2019 og 14. jan. 2020

16 Dec Billedkunst

10 års juleri jubilæum på Lindtorp, - galleri, antik-butik og bagbutik

Fredag den 22. november til søndag den 22. december 2019, kl. 22. nov., 23. nov. samt hver søn til og med 22. dec. fra 11 til 17.
Pris: (Fri entré)
Galleri Lindtorp - Antik, akvarel og andet godt, v/ Karin Toftgaard, Lindtorpvej 6, Linde, Struer
Julehygge i galleri, antik-butik og bagbutik på Lindtorp ved Linde..

Masser af julestemning, - julesmåkager, juleøl, juledekorationer, juletræstæpper, håndlavet julestads, gammelt julestads, juleneg, julekartofler og meget meget mere. Kaffe på Madam Blå og hjemmebagte småkager til alle. Se mere på hjemmeside og facebook (galleri lindtorp)
Vis kort
16 Dec Billedkunst

Troe og Agtsom/Urolige Hjerte, Kirsten Astrup

Lørdag den 28. september 2019 til søndag den 26. januar 2020, Ti. fr.: kl. 12-16; Weekend & Helligdage kl. 11-17. Lukket man og omkring Jul og Nytår.
Pris: (Entré: Voksne: 110 kr; Unge under 26 år: Gratis; Pensionister og studerende: 80 kr; Grupper på min. 10 persxoner: 80 kr)
Hjemmeside: Se hjemmeside
Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, Holstebro
Med sine filmværker sætter Kirsten Astrup fokus på institutioner som DSB og Post Danmark - og et velfærdssamfund og en arbejdskultur i forandring..

Holstebro Kunstmuseum udstiller billedkunstner Kirsten Astrup, der i sine filmkabareter kredser om vores forestillinger om det individuelle og det fælles. Statsinstitutioner såsom jernbanen og posten tegner velfærdsdanmarks symbolske geografi - og Astrup undersøger disse kollektive systemer, erindringer og mytologier i sine film- og installationsværker.

Kirsten Astrup er bl.a. uddannet fra Kunstakademiet i Oslo og Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvorfra hun tog afgang i 2017 med den roste filmkabaret Troe og Agtsom. Værket har det danske postvæsens traditionelle motto som titel, og det udspiller sig i Post Danmarks hovedkvarter fra 1912 ved Hovedbanegården i København, som nu er under ombygning til luksushotel. I filmkabareten Urolige hjerte fra 2018 er det vores allesammens hensygnende længselsmaskine, De Danske Statsbaner, der behandles gennem ni musiske tableauer. Astrup komponerer selv musikken, mens hendes faste samarbejdspartner, Maria Bordorff, skriver teksterne. I filmene optræder både amatører, drags og professionelle skuespillere, som mange danskere kender fra populære film og tv-serier.

Astrups praksis er på én gang undersøgende, solidarisk og præcis i en debatterende og åben behandling af relationerne mellem individets værdighed og det institutionaliserede samfund. Samtidig spøger queer-strategier, gentrificering og en knagende metaltræthed i hele det offentlige karrosseri i kulisserne på de forførende, samfundskritiske filmkabaretter.

Udstillingen præsenterer begge film, installationer, scenografien fra filmene samt et stort materiale fra Astrups omfattende research i vores statsinstitutioners glemte anatomi.

For Troe og Agtsom modtog Kirsten Astrup følgende tre uansøgte hæderspriser: Charlottenborglegatet, Blixprisen og 15. Juni Fondens Hæderspris. For Urolige hjerte modtog hun Franciska Clausen Medaljen (Læs Akademiraadets motivering). Senest er Kirsten Astrup og Maria Bordorff tildelt Remmen Fondens Kunstpris 2019 (Læs portræt i forbindelse med nomineringen).

Hertil blev Urolige hjerte beskrevet som et af årets vigtigste kunstværker af følgende tre aviser/tidsskrifter:

Kunstkritikk (17.12.2018)

"Når først de unge lovende kunstnere begynder at besynge velfærdssamfundet på den måde, er det fordi, de kan se enden på det hele. Urolige hjerte er politisk pop med smæld i og med en klædelig råhed i udtrykket, som jeg håber, at duoen aldrig lykkes med at polere helt i bund." - Pernille Albrethsen

Information (21.12.2018)

"Urolige Hjerte synger direkte til institutioner og politikere om at åbne sig for et inkluderende fællesskab på tværs af klasse, race og seksualitet. Må filmen nå ud i alle afkroge af Danmark med sit bud på ny samfundsdebatterende kunst." - Ida Marie Heide

Skuelyst (28.12.2018)

"Værkets uortodokse og forfriskende blanding af nostalgisk folkelighed og queerpolitisk slagfærdighed er dybt original - en oprigtig hyldest til en af velfærdssamfundets bærende infrastrukturer, DSB, fortalt gennem campy pop-kabaret, papmachemasker og dragperformere." - Pernille Lystlund Matzen

Læs mere via kirstenastrup.com

Udstillingen 'Troe og Agtsom | Urolige hjerte - To filmkabareter af Kirsten Astrup' er Holstebro Kunstmuseums bidrag til den store udstillingssatsning 'Herfra hvor vi står - 7 udstillinger om national identitet', der er et samarbejde mellem syv jyske kunstmuseer i 2019.

Herfra hvor vi står - 7 udstillinger om national identitet

Hvordan forholder vi os til national identitet i dag? Hvilke historiske og kulturelle symboler indgår i den offentlige fortælling om os selv og vores nationalitet? Med udgangspunkt i både eksisterende kunstværker, symboler, kulturminder og nyproducerede værker, der genovervejer de visuelle repræsentationer og fortællinger om nationale symboler, inviterer de syv museer til spændende udstillinger der strækker sig fra 1800-tallet og frem til i dag.

De syv kunstmuseer Randers Kunstmuseum, Skovgaard Museet, Holstebro Kunstmuseum, Glasmuseet Ebeltoft, Horsens Kunstmuseum, Skive Museum og Museet for Religiøs Kunst i Lemvig, vil sammen med en bred vifte af danske og internationale kunstnere genoverveje, hvordan vi forstår national identitet i dag. Slutresultatet er syv museumsudstillinger, som præsenterer værker på tværs af kunstneriske genrer som maleri, skulptur, fotografi, glas, objektkunst, performance, musik, video og konceptuel kunst.

I forbindelse med udstillingsprojektet er der udgivet et fælles magasin med introducerende artikler og interviews.

Magasinet vil blive uddelt i forbindelse med udstillingerne og kan læses her.

Udstillingssamarbejde på tværs af regionen

Som en del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 samarbejdede de syv kunstmuseer omkring udstillingsprojektet De Syv Dødssynder. De syv museer fortolkede hver sin dødssynd, og som et kulturelt tæppe fra Østjylland til Vestjylland, skabte udstillingerne et sammenhæng, som rekordmange besøgende rejste rundt for at opleve.

Det unikke samarbejde på tværs af de forskellige museer dannede både grobund for et fagligt interessant samarbejde, og synliggjorde også effekten af, hvad museer kan skabe når de står sammen og forener kræfterne for at styrke kulturen i Region Midtjylland. Det er netop denne synergieffekt tillige med den udvidede museumsoplevelse, som museerne ønsker at bygge videre på og udvikle.

Det nye udstillingssamarbejde er skabt i forlængelse af Aarhus 2017 Legacy, hvis formål er at sikre det gode udbytte fra kulturhovedstadsprojektet fortsat kan spire i regionen.

Praktisk information:

De syv udstillinger åbner som perler på en snor i løbet af efteråret 2019 med Randers Kunstmuseum som det første d. 10. august. Yderligere information fås via museernes egne hjemmesider. For kontakt i forbindelse med projektet, kontakt venligst:

Museumsinspektør Teresa Østergaard Pedersen, toep@holstebrokunstmuseum.dk

Udstillingsprojektet er støttet af Genforeningspuljen 2020, Legacy Aarhus 2017, Region Midt, Statens Kunstfond og Det Obelske Familiefond
Vis kort
16 Dec Billedkunst

Udstilling: "Hvis Du kunne se mig"

Lørdag den 7. december 2019 til søndag den 1. marts 2020, kl. 10-16.
Pris: (Fri entré)
Hjemmeside: Se hjemmeside
Bustrup Hovedgaard, Sdr. Lemvej 3, Spøttrup
Jari Dolberg udstiller i Galleri Bustrup med udstillingen "HVIS DU KUNNE SE MIG"..

"Efter min mening er den største kunst den, der får dig til at vende tilbage til menneskets skrøbelighed, menneskets sårbarhed, blottet og gennemsigtig, det der efterlader en med tanker. At være menneske." Jari Dolberg værker vækker tanker.

Udstillingen bliver ferniseret lørdag, d. 7.12 og kan ses til og med d. 01.03.2020
Vis kort
16 Dec Billedkunst

Hannah Toticki Anbert - Reservat

Lørdag den 16. november 2019 til søndag den 29. marts 2020, Ti. fr.: kl. 12-16; Weekend & Helligdage kl. 11-17. Lukket man og omkring Jul og Nytår.
Pris: (Entré: Voksne: 110 kr; Unge under 26 år: Gratis; Pensionister og studerende: 80 kr; Grupper på min. 10 persxoner: 80 kr)
Hjemmeside: Se hjemmeside
Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, Holstebro
Med humor, eftertænksomhed og anarkistiske spark til vanetænkningen sætter Hannah Toticki Anbert kulturlandsakabets æstetik og konsekvenser for biodervisiteten til debat..

Hannah Toticki Anbert (f. 1984) har siden sin afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016 markeret sig som én af landets fremtrædende yngre samtidskunstnere. I indeværende år er hun tilmed modtager af Astrid Noacks Legat, der gennem tiden har hædret de mest talentfulde danske skulptører herhjemme.

I sin skulptur- og installationsbaserede praksis anvender Anbert ofte modens og teaterscenografiens slagkraftige visuelle koder, og gerne i kombination med performance, foredragsvirksomhed, tekst, video og musik. Tidligere har hun fra et kapitalisme- og ideologikritisk udgangspunkt beskæftiget sig indgående med emner som gældsættelse, arbejdsliv samt de talrige udfordringer, der knytter sig til konstant online tilstedeværelse. Men altid i et særegent skulpturelt formsprog, der indeholder lige dele humor, eftertænksomhed og anarkistiske spark til vanetænkningen.

For hvad er meningen med vores liv? Hvorfor arbejder vi så meget? Kan vi i stedet indgå i mere gavnlige og "uproduktive fællesskaber" - for nu at citere titlen på en af Anberts seneste performanceevents, der tog form som en 'stilleparade' under sommerens Roskilde Festival.

Soloudstillingen Reservat på Holstebro Kunstmuseum består af nyskabte værker, der indgår i en omfattende kunstnerisk iscenesættelse, hvor brændpunktet er den accelererede klima- og biodiversitetskrise samt ikke mindst det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen. Udstillingen er på denne måde debatterende i sit anslag, og ønsker samtidig at tydeliggøre, hvordan vores landskabsopfattelse på afgørende måder er æstetisk betinget. Og det ikke uden problemer. Det vi eksempelvis opfatter som smukke og gode danske naturkvaliteter, er i virkeligheden ganske udpinte og artsfattige miljøreservater. Hvad er vores fælles natur egentlig reservat for?

Den kunstneriske gengivelse af landskabet og dets nationalromantiske særpræg har en lang tradition, der især går tilbage til 1800-tallet. Anberts aktuelle udstilling tager i forlængelse heraf udgangspunkt i nutidens monokulturelle landbrugslandskab.

Mere specifikt er Reservat en skulpturel stilisering af et opdyrket kulturlandskab med marker i ensfarvede felter i brun-, grøn- og gullige nuancer, der konfronterer os med konsekvenserne af ensretningen af naturen. Heri optræder skulpturelle monumenter over nu sjældne eller uddøde - og af samme grund upåagtede - insekter i den danske natur, der blandt andet er udført i keramik og aparte beklædningsgenstande, som forbinder insekterne med den menneskelige krop. Udstillingen ledsages af en lydkomposition skabt i samarbejde med musiker og komponist Sven Dam Meinild, der består af abstraktioner over velkendte, idylliske skildringer af den danske natur og det danske landbrug, såsom Marken er mejet, Jeg er havren, Se, det summer af sol over engen og Det lysner over agers felt. Alle stammer de fra en tid før vi konstaterede de omfattende virkninger af intensiv dyrkning.

Tilsammen etablerer udstillingen et absurd og dystert-humoristisk scenarie, der samtidig er en besyngelse af kunstens forandringskraft mod en bæredygtig verden. Det åbne spørgsmål er, om billedkunsten også i dag kan påvirke og ændre vores fælles natursyn, ligesom det i sin var tilfældet med guldaldermalernes idealistiske danmarksbilleder.

Reservat er Hannah Toticki Anberts første soloudstilling på et dansk kunstmuseum. Tidligere har hun bl.a. udstillet på Kunstforeningen GL STRAND (2017), OVERGADEN - Institut for Samtidskunst (2018), RIBOCA Riga International Biennial of Contemporary Art (2018) og KW Institute for Contemporary Art i Berlin (2019), ligesom hun i 2019 deltager på udstillingen Ung dansk kunst - Samfundsprognoser på ARKEN Museum for Moderne Kunst i Ishøj. Anbert har bl.a. modtaget Anne Marie Carl-Nielsens Legats Talentpris (2018) og StartPoint Prize ved Nationalgalleriet i Prag (2016). I 2019 er hun tilmed modtager af Niels Wessel Bagges Kunstfonds Legat samt Astrid Noacks Legat, der gennem tiden har hædret de mest talentfulde danske skulptører herhjemme.

Udstillingen er støttet af:

Statens Kunstfond
Vis kort