Book lokaler

HALLER & KLUBHUSE

Kontakt

Casper Due Fogt

Administrativ medarbejder

Tlf. 76 29 23 05

E-mail: cdf@horsens.dk

Hanne Skallebæk

Administrativ medarbejder

Tlf. 76 29 23 14

E-mail: haska@horsens.dk

Henrik Koch

Fritidskonsulent

Tlf. 76 29 23 18

E-mail: hkra@horsens.dk

 

I samarbejde med www.kultunaut.dk
  • Filtrer
  • Søg

    Genre

Idræt & Motion

Kvinder i Bassintræning

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 7 kursusdage kl. 13.45.

23. Sep 7 kursusdage kl. 13.45
Dato: Søn. d. 9. september til søn. d. 21. oktober 2018, 7 kursusdage kl. 13.45. Pris: Pris: 0 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Underviser: Tove Sørensen. Bevægelse og afspænding i vand - for kvinder Der vil være en underviser, så alle deltagere lærer at lave hensyntagende øvelser i varmt vand. Det varme vand lindrer smerter og er godt til træning af muskler og led.

Der laves afslappende øvelser, som er gode imod stress. Der er mulighed for at benytte sauna. KontaktMarianne Christensen på 23233711 i Horsens Sundhedshus, hvis du er interesseret i at deltage. Horsens Sundhedshus,søndage kl. 13.45 - 14.30. Hold 18270

Idræt & Motion

Knogleskørhed - Fysisk træning

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 5 kursusdage kl. 16.

23. Sep 5 kursusdage kl. 16
Dato: Man. d. 17. september til man. d. 22. oktober 2018, 5 kursusdage kl. 16. Pris: Pris: 580 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Underviser: Mette Hornbæk Frostholm. God Livsstil med Knogleskørhed, Fysisk træning. Et fysisk træningforløb for personer med Knogleskørhed. Træning ved fysioterapeut, Mette Frostholm.

Mennesker med knogleskørhed kan være bange for at falde og brække knoglerne, eller for at der kommer sammenfald i de skrøbelige ryghvirvler, og de fleste, der har fået diagnosen knogleskørhed - eller er i risiko for at udvikle sygdommen - bliver bange for at røre sig. Det er derfor vigtigt at få brudt den onde cirkel og komme i gang med en passende aktivitet i forhold til knoglernes styrke. Hvis du gerne vil styrke knoglerne, skal du træne og dyrke motion, fordi man kan bremse tabet af knoglemasse og bevare de knogler man har! Vi tilbyder et træningsforløb over 6 mødegange, hvor du får inspiration og vejledning til vægtbærende motion styrketræning balancetræning gang og jogging Husk tilmelding til Sundhedsteamet på 23233711, :mc@suof.dk eller Næste kursus starter d. 30. oktober 2018. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det anbefales også at deltage i de 3 gratis foredrag om Knogleskørhed - sygdommen, behandling, kalk og Dvitamin, hjælpemidler og kost! information om knogleskørhed, behandling, kalk og Dvitamin. Oplægsholdere: Tanja Gaarde Schmidt har gennem de sidste 10 år arbejdet med knogleskørhed på Hospitalsenheden Horsens og udfører bl.a. knoglemineralscanning. Tanja fortæller om, hvad knogleskørhed er, om kalk, Dvitamin, tolkning af T-score og behandlingsmuligheder. Tanja fortæller også om hverdagens udfordringer efter eks. hoftebrud og sammenfald. Anette Spence: Daglig leder af Vital Horsens -informerer om arbejdsteknik og hjælpemidler. Mette Høj er diætist, og arbejder med vejledning i forhold til sund kost. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Kurset er etsamarbejde mellem: Osteoporoseforeningen: Enlandsdækkende forening med 23 afdelinger fordelt over hele landet. Osteoporoseforeningen arbejder for at forebygge brud som følge af knogleskørhed, således at flest mulige bevarer trivsel og førlighed livet igennem. Dette gøres bl.a. ved at udbrede kendskabet til knogleskørhed, forebyggelse og behandling af sygdommen. Foreningen yder støtte og vejledning til personer med knogleskørhed Vital Horsens: Vital Horsens er det Sundhedscenter i Horsens, der tager sig af træning og rehabilitering i Horsens Kommune. Målgruppen er bl.a. borgere, der visiteres til genoptræning, for eksempel efter sygehusbehandling/ophold og borgere med kroniske sygdomme. Sundhedsteamet Kurser og Projekter: En virksomhed med fokus på fysisk og psykisk sundhed, god livsstil og sundhedsfremmende aktiviteter i Horsens Sundhedshus, hvor vi har et unikt samarbejde med andre behandlere. Vores målgruppe er ALLE med interesse for sundhed og god livsstil! Vi tilbyder bl.a. kurser, foredrag, arrangementer, arrangementer og udeaktiviteter. Hold 18646

Idræt & Motion

Aquaform for gravide

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 6 kursusdage kl. 16.45.

23. Sep 6 kursusdage kl. 16.45
Dato: Tir. d. 18. september til tir. d. 23. oktober 2018, 6 kursusdage kl. 16.45. Pris: Pris: 660 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Undervisning v. jordemoder, Hanne Byth og instruktør, Lene Nielsen. Efter bassin er der mulighed for at stille spørgsmål, dialog mellem holdets deltagere, og evt. "mærker vi på maver".

1 time og 15 minutter pr. mødegang. Det er lige så vigtigt for gravide, som for andre, at holde sig i god form. De fleste gravide oplever at det bliver tungere at bevæge sig, jo længere de komme i graviditeten. Nogle får ondt over lænden, nogle oplever hævede ben, nogle oplever ømhed i bækkenet m.m. Dette hold er for dig derønsker at træne og styrke kroppen, - og især bækkenbunden. Efter bassintræningen "mærker vi på maver", og taler om graviditet m.m. Træning i vand er et godt alternativ eller supplement til almindelig gymnastik, cykling eller gang. Man behøver ikke at kunne svømme for at træne i vand, man kan bunde i hele bassinet. Vandets opdrift gør at man som gravid føler sig lettere og nemmere kan lave øvelser, man måske ikke vil kunne lave på land, og det har vist sig at, blot det at være i vand mindsker hævelse i benene. Er du i tvivl om du må træne i vand, er det altid en god ide at tale med din jordemoder eller læge inden du går i gang. Øvelserne i dette program er for alle gravide. Hvis der er øvelser som giver dig smerter, kan de undlades eller ændres - husk at du selv skal mærke efter i din egen krop. Deltagerne skal være omklædte og klar til at gå i bassinet kl. 16.45. Ved at benytte skridsikre sko i bassinområdet, nedsætter du risiko for at falde! 6 mødegange: undervisningvedv. jordemoder,Hanne Byth. Kom i god tid den første gang, hvorholdet får information om regler ved bassintræning m.m. Hold 18007

Idræt & Motion

Knogleskørhed - vejledning og træning

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 3 kursusdage kl. 16.

23. Sep 3 kursusdage kl. 16
Dato: Tir. d. 4. september til tir. d. 23. oktober 2018, 3 kursusdage kl. 16. Pris: Pris: 580 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

God Livsstil med Knogleskørhed.

Et kursustilbud med information om knogleskørhed, behandling, kalk og Dvitamin inspiration til motion, styrketræning, løfte- og arbejdsteknik, samt balancetræning fokus på knoglebrud, evt. brug af hjælpemidler og indretning 3 gratis foredrag: 1. Foredrag tirsdag d. 4. september kl. 16 - 17.30: Tanja Gaarde Schmidt, som bl.a. arbejder på Hospitalsenheden Horsens med knoglemineralscanning, fortæller om, hvad knogleskørhed er, om kalk, Dvitamin, tolkning af T-score, brud, sammenfald og behandlingsmuligheder. 2. Foredrag tirsdag d. 11. september kl. 16 - 17.30: Fysioterapeut, Josephine Dewett, fortæller om træningsforløbet over5 mødegange, om fysiske begrænsninger og muligheder, samt inspiration til træning. Vital Horsens v. daglig leder, Anette Spence, informerer om hvilke støttemuligheder, der er til et aktivt liv med knogleskørhed. Derudover et kort oplæg om rygskånsomme principper til en tryg hverdag, samt om arbejdsteknik, hjælpemidler og dagligdagens opgaver. 3. Foredrag tirsdag d. 23. oktober kl. 16 - 17.30: Diætist, Mette Høj, oplyser om "Kost og god livsstil", brug af kosttilskud og vitamintilskud. Vi sætter fokus på hverdagens måltider, at gøre det enkelt, og på vigtigheden af at bruge de gode råvarer. Oplægsholdere: Tanja Gaarde Schmidt har gennem de sidste 10 år arbejdet med knogleskørhed på Hospitalsenheden Horsens og udfører bl.a. knoglemineralscanning. Tanja fortæller om, hvad knogleskørhed er, om kalk, Dvitamin, tolkning af T-score og behandlingsmuligheder. Tanja fortæller også om hverdagens udfordringer efter eks. hoftebrud og sammenfald. Anette Spence: Daglig leder af Vital Horsens -informerer om arbejdsteknik og hjælpemidler. Mette Høj er diætist, og arbejder med vejledning i forhold til sund kost. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Træning ved fysioterapeut, Mette Frostholm.Pris kr. 490,00 pr. pers. for 5 gange. Tilmelding til træningsforløbet skal ske på holdet: "Knogleskørhed, Fysisk træning". Mennesker med knogleskørhed kan være bange for at falde og brække knoglerne, eller for at der kommer sammenfald i de skrøbelige ryghvirvler, og de fleste, der har fået diagnosen knogleskørhed - eller er i risiko for at udvikle sygdommen - bliver bange for at røre sig. Det er derfor vigtigt at få brudt den onde cirkel og komme i gang med en passende aktivitet i forhold til knoglernes styrke. Hvis du gerne vil styrke knoglerne, skal du træne og dyrke motion, fordi man kan bremse tabet af knoglemasse og bevare de knogler man har! Vi tilbyder et træningsforløb over 6 mødegange, hvor du får inspiration og vejledning til vægtbærende motion styrketræning balancetræning gang og jogging Husk tilmelding til Sundhedsteamet på 23233711, :mc@suof.dk eller Næste kursus starter d. 30. oktober 2018. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kurset er etsamarbejde mellem: Osteoporoseforeningen: Enlandsdækkende forening med 23 afdelinger fordelt over hele landet. Osteoporoseforeningen arbejder for at forebygge brud som følge af knogleskørhed, således at flest mulige bevarer trivsel og førlighed livet igennem. Dette gøres bl.a. ved at udbrede kendskabet til knogleskørhed, forebyggelse og behandling af sygdommen. Foreningen yder støtte og vejledning til personer med knogleskørhed Vital Horsens: Vital Horsens er det Sundhedscenter i Horsens, der tager sig af træning og rehabilitering i Horsens Kommune. Målgruppen er bl.a. borgere, der visiteres til genoptræning, for eksempel efter sygehusbehandling/ophold og borgere med kroniske sygdomme. Sundhedsteamet Kurser og Projekter: En virksomhed med fokus på fysisk og psykisk sundhed, god livsstil og sundhedsfremmende aktiviteter i Horsens Sundhedshus, hvor vi har et unikt samarbejde med andre behandlere. Vores målgruppe er ALLE med interesse for sundhed og god livsstil! Vi tilbyder bl.a. kurser, foredrag, arrangementer, arrangementer og udeaktiviteter. Hold 18644

Idræt & Motion

Mad og motion

Brædstrup Skole, 4 kursusdage kl. 17.

25. Sep 4 kursusdage kl. 17
Dato: Tir. d. 25. september til tir. d. 6. november 2018, 4 kursusdage kl. 17. Pris: Pris: 535 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: DOF Brædstrup Aftenskole Sted: Brædstrup Skole

Underviser: Emma Henriksen. MAD for diabetikere på Brædstrup Skole i Hjemkundskab - eller for dig, der vil leve sundere. Kurset henvender sig til dig, der gerne vil have en sundere livsstil, er diabetiker eller pårørende.

Vi vil lave sundt og spændende mad og sundt bagværk, som ser lækkert ud og smager godt. Hver kursusaften indeholder kortlet motion - noget alle kan deltage i. Der vil være udgifter til råvarer. Hold 403-2018

Idræt & Motion

Aquaform for gravide

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 6 kursusdage kl. 9.30.

6. Okt 6 kursusdage kl. 9.30
Dato: Lør. d. 6. oktober til lør. d. 10. november 2018, 6 kursusdage kl. 9.30. Pris: Pris: 590 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Det er lige så vigtigt for gravide, som for andre, at holde sig i god form. De fleste gravide oplever at det bliver tungere at bevæge sig, jo længere de komme i graviditeten.

Nogle får ondt over lænden, nogle oplever hævede ben, nogle oplever ømhed i bækkenet m.m. Dette hold er for dig derønsker at træne og styrke kroppen, - og især bækkenbunden. Efter bassintræningen "mærker vi på maver", og taler om graviditet m.m. Træning i vand er et godt alternativ eller supplement til almindelig gymnastik, cykling eller gang. Man behøver ikke at kunne svømme for at træne i vand, man kan bunde i hele bassinet. Vandets opdrift gør at man som gravid føler sig lettere og nemmere kan lave øvelser, man måske ikke vil kunne lave på land, og det har vist sig at, blot det at være i vand mindsker hævelse i benene. Er du i tvivl om du må træne i vand, er det altid en god ide at tale med din jordemoder eller læge inden du går i gang. Øvelserne i dette program er for alle gravide. Hvis der er øvelser som giver dig smerter, kan de undlades eller ændres - husk at du selv skal mærke efter i din egen krop. Deltagerne skal være omklædte og klar til at gå i bassinet kl. 16.45. Ved at benytte skridsikre sko i bassinområdet, nedsætter du risiko for at falde! 6 mødegange: undervisningvedv. fysioterapeut, Ulla Allesø / Andrea Grawe Kom i god tid den første gang, hvorholdet får information om regler ved bassintræning m.m. Hold 18009

Idræt & Motion

YOGA - balance i krop og sind

Rådhustorvets SundhedsTeam, 11 kursusdage kl. 9.

23. Sep 11 kursusdage kl. 9
Dato: Tir. d. 4. september til tir. d. 13. november 2018, 11 kursusdage kl. 9. Pris: Pris: 990 kr Klik her for at tilmelde dig
Hjemmeside: Link Arrangør: Sundhedsteamets Oplysningsforbund Sted: Rådhustorvets SundhedsTeam

Yoga skaber balance i krop og sind. Det er ikke et mål i sig selv, men en vej til at opnå større bevidsthed om kroppen, dens følelser og tanker - og en smuk holdning. Vi arbejder ud fra et stabilt, roligt åndedræt, som gavner både fysik og psyke.

Det samme gørde fysiske øvelser, som styrker og smidiggør kroppen - især ved smerter i nakke, skuldre, ryg og lænd. Yoga mod stress: Yoga er også et effektivt værktøj, hvis du vil forebygge eller mindske stress. Med yoga kan du styrke din opmærksomhed og koncentrationsevne samt dit selvværd og evne til at håndtere stressede situationer. Dette kursus er i Hatha-yoga, som er en yogaform, hvor man ikke anvender hjælperedskaber. Tag blot et stort håndklæde eller et tæppe med. Underviser: Per Zeeberg Nielsen, som siden 1990 har arbejdet med meditation og Yoga gennem uddannelse i USA og Danmark. Per underviser også i musik, bl.a. på Horsens Musikskole. Se merepå Hold 18205

Idræt & Motion

Senior Pilates

Rådhustorvets SundhedsTeam, 10 kursusdage kl. 9.

23. Sep 10 kursusdage kl. 9
Dato: Ons. d. 5. september til ons. d. 14. november 2018, 10 kursusdage kl. 9. Pris: Pris: 820 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: Sundhedsteamets Oplysningsforbund Sted: Rådhustorvets SundhedsTeam

Underviser: Inger Hornsleth.

Krop og styrke Gennem bevægelse, styrke og afspænding til musik, arbejdes hele kroppen igennem med fokus på kondition, balance og god kropsholdning. Træningen foregår onsdage 10.00 til 11.00 i sal F på 2. sal i Horsens Sundhedshus. Undervisning ved Fysioterapeut. Hold 18241

Idræt & Motion

Qi Gong

Rådhustorvets SundhedsTeam, 8 kursusdage kl. 19.15.

27. Sep 8 kursusdage kl. 19.15
Dato: Tor. d. 27. september til tor. d. 15. november 2018, 8 kursusdage kl. 19.15. Pris: Pris: 750 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: Sundhedsteamets Oplysningsforbund Sted: Rådhustorvets SundhedsTeam

Qi Gong er en gl. kinesisk motionsform, der udføres med langsomme flydende kropsbevægelser, der sammen med åndedræt og tankevirksomhed, fremmer kroppens almene sundhedstilstand. Øvelserne udføres ofte i serier, og både øvelser og serier har navne.

Vi arbejder med: De otte sundhedsøvelser De fem dyr Stick Qi gong Yi yen jing Qi Gong er en ideel måde, for alle grupper, at komme i form på og bevare det gode helbred. Deltagerne kan væretravle erhvervsaktive, personer istressede situationer, pensionister med en mere afslappet livsform, mennesker derlider af kronisk sygdom, eller bare mennesker, der vil gøre noget godt for sig selv. Vi vil hver gang gennemgå enkle øvelser, der styrker kropssmidighed og fleksibilitet i muskler og sener, samt øger kroppens centrale energi, stimulerer blodcirkulationen og regulerer og afbalancerer de indre organer, alt sammen UDEN, at udmatte den praktiserende. Derfor er Qi Gong for alle, uanset fysisk tilstand! Der er ingen krav til påklædningen; dog bør man have let træningstøj på, som man kan bevæge sig i. Underviser: Per Engholm. Hold 18313

Idræt & Motion

Pilates

Rådhustorvets SundhedsTeam, 10 kursusdage kl. 17.30.

23. Sep 10 kursusdage kl. 17.30
Dato: Tor. d. 13. september til tor. d. 15. november 2018, 10 kursusdage kl. 17.30. Pris: Pris: 850 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: Sundhedsteamets Oplysningsforbund Sted: Rådhustorvets SundhedsTeam

Underviser: Inger Hornsleth. Pilates - også for herrer Styrk din ryg, mave og smidighed. Der vil blive lagt vægt på basisprincipperne i Pilates, hvor muskelkontrol er én af elementerne.

I starten vil det derfor mere være din koncentration end styrke, der udfordres. Men hurtigt inddrages styrkeprægede øvelser, så du får sved på panden. vi træner med egen kropsvægt og mindre redskaber som bolde, elastikker, vægtbolde. Pilates er et grundigt træningssystem, hvor du arbejder med kroppens dybeste muskler inde omkring rygsøjlen, hofteleddet, nakken eller skulderleddet. Pilates er træning af hele kroppen med udgangspunkt i kroppens centrum. Du arbejder med: at få en stærk og flot holdning spændstighed smidighed og god balance vejrtrækningsbevidsthed stærk bækkenbund Stærke ryg- og mavemuskler Efter træningen føler man sig veltilpas og afstresset. Det, der kræves af dig, er tålmodighed og nysgerrighed. Så kommer de gode resultater i form af god holdning, gode bevægelsesmønstre, velvære, styrke, energi og afstresning. Hold 18365

Idræt & Motion

Qigong for overvægtige kvinder

Rådhustorvets SundhedsTeam, 8 kursusdage kl. 17.

1. Okt 8 kursusdage kl. 17
Dato: Man. d. 1. oktober til man. d. 19. november 2018, 8 kursusdage kl. 17. Pris: Pris: 750 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: Sundhedsteamets Oplysningsforbund Sted: Rådhustorvets SundhedsTeam

Underviser: Nanzie Jørgensen. Qi Gong for overvægtige kvinder: Oplev en stund for dig selv, i et rum af accept, med plads til både grin og tårer.

Fokus vil være, at opnå ro og velvære igennem udførelse af Qi Gong, og derved at (gen)skabe kontakt til egen krop, følelser og behov. Qi Gong kan udføres af alle, og på holdet for overvægtige kvinder vil vi især have fokus på, at man sagtens kan opleve velbehag, smidighed og styrke i sin krop, på trods af overvægt og eventuelle skavanker. Øvelserne laves som udgangspunkt stående, men alle øvelserne vil ved behov kunne udføres med evt. modifikationer (f.eks. siddende). Qi Gong er langsomme kinesiske helseøvelser (nogle kalder det kinesisk yoga), hvor der er vægt på 4 parametre: bevægelsen, åndedrættet, visualisering (det stille sind) og livsenergien (qi). Målet er, via disse 4 parametre, at arbejde med og forfine vores livsenergi. Sådan skabes mere fysisk og psykisk energi og overskud, der nærer os, og vi flytter igennem øvelserne fokus fra hovedet og tankerne, til kroppen og nærvær. Vi vil hver gang gennemgå enkle øvelser, der udover at have en afstressende effekt, også vil hjælpe os med at opnå kropsbevidsthed, stabilitet, smidighed og afspænding af kroppen. Der er ingen krav til påklædningen; dog er det en fordel at have let træningstøj på, som man kan bevæge sig i. Kontakt gerne Sundhedsteamet på 23233711 for yderligere oplysninger. Hold 18314

Idræt & Motion

Yoga

Tinghuset, 10 kursusdage kl. 18.

23. Sep 10 kursusdage kl. 18
Dato: Man. d. 17. september til man. d. 19. november 2018, 10 kursusdage kl. 18. Pris: Pris: 820 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: DOF Brædstrup Aftenskole Sted: Tinghuset

Underviser: Hanne Ravn. Yoga er en bevægelsesform, som afbalancerer nervesystemet. Vi arbejder sammen med åndedrættet. Tempoet er roligt, så hjernen når at sende og modtage signaler fra nervebaner og muskler.

Du opnår styrke, smidighed, kropsbevidsthed og ikke mindst en indre ro. Vi afslutter hver gang - med enafspænding. Hold 502-2018

Viser 25-36 ud af 51 resultater 1 2 3 4 5

ÅBNINGS OG TELEFONTIDER

Mandag - onsdag kl. 10.00 - 15.00

Torsdag kl. 10.00 - 17.00

Fredag kl. 10.00 - 13.00

Øvrige åbningstider

HORSENS KOMMUNE

Rådhustorvet 4

8700 Horsens

Tlf. 76 29 29 29

horsens.kommune@horsens.dk

CVR. 29 18 98 89