Book lokaler

HALLER & KLUBHUSE

Kontakt

Casper Due Fogt

Administrativ medarbejder

Tlf. 76 29 23 05

E-mail: cdf@horsens.dk

Hanne Skallebæk

Administrativ medarbejder

Tlf. 76 29 23 14

E-mail: haska@horsens.dk

Henrik Koch

Fritidskonsulent

Tlf. 76 29 23 18

E-mail: hkra@horsens.dk

 

I samarbejde med www.kultunaut.dk
  • Filtrer
  • Søg

    Genre

Idræt & Motion

Rideture i skoven

Fuglsang Rideture, kl. 10.

20. Okt kl. 10
Dato: Lør. d. 20. oktober 2018, kl. 10. Pris: Ukendt Sted: Fuglsang Rideture

1,5 times ridetur med 1 time til hest i skidt. Nyd fuglsangen på en rolig tur i skoven i okupreret terræn.En smuk naturoplevelse. For uøvede ryttere.

Idræt & Motion

Weekendophold på islandsk heste fra Fuglsang med tur til den genfundne bro

Fuglsang Rideture, kl. 17.

20. Okt kl. 17
Dato: Fre. d. 19. til søn. d. 21. oktober 2018, kl. 17. Pris: Ukendt Sted: Fuglsang Rideture

Lørdag Dagstur ad Danmarks smukkeste rute via Nedenskovvej sø, engarealer langs Gudenåen gennem skove over havbæk ad naturstien til vadestedet over gudenåeb ved den genfundne bro. Madpakken nydes ved den genfundne bro inden vi rider hjem.

Weekend ophold - ankomst fredag se stedet og hestene. Lørdag heldagstur til den genfundne bro. Søndag 2,5 timers tur med langs Fuglsbæk. For mere info se www.rideture.dk

Idræt & Motion

Kvinder i Bassintræning

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 7 kursusdage kl. 13.45.

20. Okt 7 kursusdage kl. 13.45
Dato: Søn. d. 9. september til søn. d. 21. oktober 2018, 7 kursusdage kl. 13.45. Pris: Pris: 0 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Underviser: Tove Sørensen. Bevægelse og afspænding i vand - for kvinder Der vil være en underviser, så alle deltagere lærer at lave hensyntagende øvelser i varmt vand. Det varme vand lindrer smerter og er godt til træning af muskler og led.

Der laves afslappende øvelser, som er gode imod stress. Der er mulighed for at benytte sauna. KontaktMarianne Christensen på 23233711 i Horsens Sundhedshus, hvis du er interesseret i at deltage. Horsens Sundhedshus,søndage kl. 13.45 - 14.30. Hold 18270

Idræt & Motion

Knogleskørhed - Fysisk træning

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 5 kursusdage kl. 16.

20. Okt 5 kursusdage kl. 16
Dato: Man. d. 17. september til man. d. 22. oktober 2018, 5 kursusdage kl. 16. Pris: Pris: 580 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Underviser: Mette Hornbæk Frostholm. God Livsstil med Knogleskørhed, Fysisk træning. Et fysisk træningforløb for personer med Knogleskørhed. Træning ved fysioterapeut, Mette Frostholm.

Mennesker med knogleskørhed kan være bange for at falde og brække knoglerne, eller for at der kommer sammenfald i de skrøbelige ryghvirvler, og de fleste, der har fået diagnosen knogleskørhed - eller er i risiko for at udvikle sygdommen - bliver bange for at røre sig. Det er derfor vigtigt at få brudt den onde cirkel og komme i gang med en passende aktivitet i forhold til knoglernes styrke. Hvis du gerne vil styrke knoglerne, skal du træne og dyrke motion, fordi man kan bremse tabet af knoglemasse og bevare de knogler man har! Vi tilbyder et træningsforløb over 6 mødegange, hvor du får inspiration og vejledning til vægtbærende motion styrketræning balancetræning gang og jogging Husk tilmelding til Sundhedsteamet på 23233711, :mc@suof.dk eller Næste kursus starter d. 30. oktober 2018. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det anbefales også at deltage i de 3 gratis foredrag om Knogleskørhed - sygdommen, behandling, kalk og Dvitamin, hjælpemidler og kost! information om knogleskørhed, behandling, kalk og Dvitamin. Oplægsholdere: Tanja Gaarde Schmidt har gennem de sidste 10 år arbejdet med knogleskørhed på Hospitalsenheden Horsens og udfører bl.a. knoglemineralscanning. Tanja fortæller om, hvad knogleskørhed er, om kalk, Dvitamin, tolkning af T-score og behandlingsmuligheder. Tanja fortæller også om hverdagens udfordringer efter eks. hoftebrud og sammenfald. Anette Spence: Daglig leder af Vital Horsens -informerer om arbejdsteknik og hjælpemidler. Mette Høj er diætist, og arbejder med vejledning i forhold til sund kost. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Kurset er etsamarbejde mellem: Osteoporoseforeningen: Enlandsdækkende forening med 23 afdelinger fordelt over hele landet. Osteoporoseforeningen arbejder for at forebygge brud som følge af knogleskørhed, således at flest mulige bevarer trivsel og førlighed livet igennem. Dette gøres bl.a. ved at udbrede kendskabet til knogleskørhed, forebyggelse og behandling af sygdommen. Foreningen yder støtte og vejledning til personer med knogleskørhed Vital Horsens: Vital Horsens er det Sundhedscenter i Horsens, der tager sig af træning og rehabilitering i Horsens Kommune. Målgruppen er bl.a. borgere, der visiteres til genoptræning, for eksempel efter sygehusbehandling/ophold og borgere med kroniske sygdomme. Sundhedsteamet Kurser og Projekter: En virksomhed med fokus på fysisk og psykisk sundhed, god livsstil og sundhedsfremmende aktiviteter i Horsens Sundhedshus, hvor vi har et unikt samarbejde med andre behandlere. Vores målgruppe er ALLE med interesse for sundhed og god livsstil! Vi tilbyder bl.a. kurser, foredrag, arrangementer, arrangementer og udeaktiviteter. Hold 18646

Idræt & Motion

Aquaform for gravide

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 6 kursusdage kl. 16.45.

20. Okt 6 kursusdage kl. 16.45
Dato: Tir. d. 18. september til tir. d. 23. oktober 2018, 6 kursusdage kl. 16.45. Pris: Pris: 660 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Undervisning v. jordemoder, Hanne Byth og instruktør, Lene Nielsen. Efter bassin er der mulighed for at stille spørgsmål, dialog mellem holdets deltagere, og evt. "mærker vi på maver".

1 time og 15 minutter pr. mødegang. Det er lige så vigtigt for gravide, som for andre, at holde sig i god form. De fleste gravide oplever at det bliver tungere at bevæge sig, jo længere de komme i graviditeten. Nogle får ondt over lænden, nogle oplever hævede ben, nogle oplever ømhed i bækkenet m.m. Dette hold er for dig derønsker at træne og styrke kroppen, - og især bækkenbunden. Efter bassintræningen "mærker vi på maver", og taler om graviditet m.m. Træning i vand er et godt alternativ eller supplement til almindelig gymnastik, cykling eller gang. Man behøver ikke at kunne svømme for at træne i vand, man kan bunde i hele bassinet. Vandets opdrift gør at man som gravid føler sig lettere og nemmere kan lave øvelser, man måske ikke vil kunne lave på land, og det har vist sig at, blot det at være i vand mindsker hævelse i benene. Er du i tvivl om du må træne i vand, er det altid en god ide at tale med din jordemoder eller læge inden du går i gang. Øvelserne i dette program er for alle gravide. Hvis der er øvelser som giver dig smerter, kan de undlades eller ændres - husk at du selv skal mærke efter i din egen krop. Deltagerne skal være omklædte og klar til at gå i bassinet kl. 16.45. Ved at benytte skridsikre sko i bassinområdet, nedsætter du risiko for at falde! 6 mødegange: undervisningvedv. jordemoder,Hanne Byth. Kom i god tid den første gang, hvorholdet får information om regler ved bassintræning m.m. Hold 18007

Idræt & Motion

Knogleskørhed - vejledning og træning

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 3 kursusdage kl. 16.

20. Okt 3 kursusdage kl. 16
Dato: Tir. d. 4. september til tir. d. 23. oktober 2018, 3 kursusdage kl. 16. Pris: Pris: 580 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

God Livsstil med Knogleskørhed.

Et kursustilbud med information om knogleskørhed, behandling, kalk og Dvitamin inspiration til motion, styrketræning, løfte- og arbejdsteknik, samt balancetræning fokus på knoglebrud, evt. brug af hjælpemidler og indretning 3 gratis foredrag: 1. Foredrag tirsdag d. 4. september kl. 16 - 17.30: Tanja Gaarde Schmidt, som bl.a. arbejder på Hospitalsenheden Horsens med knoglemineralscanning, fortæller om, hvad knogleskørhed er, om kalk, Dvitamin, tolkning af T-score, brud, sammenfald og behandlingsmuligheder. 2. Foredrag tirsdag d. 11. september kl. 16 - 17.30: Fysioterapeut, Josephine Dewett, fortæller om træningsforløbet over5 mødegange, om fysiske begrænsninger og muligheder, samt inspiration til træning. Vital Horsens v. daglig leder, Anette Spence, informerer om hvilke støttemuligheder, der er til et aktivt liv med knogleskørhed. Derudover et kort oplæg om rygskånsomme principper til en tryg hverdag, samt om arbejdsteknik, hjælpemidler og dagligdagens opgaver. 3. Foredrag tirsdag d. 23. oktober kl. 16 - 17.30: Diætist, Mette Høj, oplyser om "Kost og god livsstil", brug af kosttilskud og vitamintilskud. Vi sætter fokus på hverdagens måltider, at gøre det enkelt, og på vigtigheden af at bruge de gode råvarer. Oplægsholdere: Tanja Gaarde Schmidt har gennem de sidste 10 år arbejdet med knogleskørhed på Hospitalsenheden Horsens og udfører bl.a. knoglemineralscanning. Tanja fortæller om, hvad knogleskørhed er, om kalk, Dvitamin, tolkning af T-score og behandlingsmuligheder. Tanja fortæller også om hverdagens udfordringer efter eks. hoftebrud og sammenfald. Anette Spence: Daglig leder af Vital Horsens -informerer om arbejdsteknik og hjælpemidler. Mette Høj er diætist, og arbejder med vejledning i forhold til sund kost. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Træning ved fysioterapeut, Mette Frostholm.Pris kr. 490,00 pr. pers. for 5 gange. Tilmelding til træningsforløbet skal ske på holdet: "Knogleskørhed, Fysisk træning". Mennesker med knogleskørhed kan være bange for at falde og brække knoglerne, eller for at der kommer sammenfald i de skrøbelige ryghvirvler, og de fleste, der har fået diagnosen knogleskørhed - eller er i risiko for at udvikle sygdommen - bliver bange for at røre sig. Det er derfor vigtigt at få brudt den onde cirkel og komme i gang med en passende aktivitet i forhold til knoglernes styrke. Hvis du gerne vil styrke knoglerne, skal du træne og dyrke motion, fordi man kan bremse tabet af knoglemasse og bevare de knogler man har! Vi tilbyder et træningsforløb over 6 mødegange, hvor du får inspiration og vejledning til vægtbærende motion styrketræning balancetræning gang og jogging Husk tilmelding til Sundhedsteamet på 23233711, :mc@suof.dk eller Næste kursus starter d. 30. oktober 2018. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kurset er etsamarbejde mellem: Osteoporoseforeningen: Enlandsdækkende forening med 23 afdelinger fordelt over hele landet. Osteoporoseforeningen arbejder for at forebygge brud som følge af knogleskørhed, således at flest mulige bevarer trivsel og førlighed livet igennem. Dette gøres bl.a. ved at udbrede kendskabet til knogleskørhed, forebyggelse og behandling af sygdommen. Foreningen yder støtte og vejledning til personer med knogleskørhed Vital Horsens: Vital Horsens er det Sundhedscenter i Horsens, der tager sig af træning og rehabilitering i Horsens Kommune. Målgruppen er bl.a. borgere, der visiteres til genoptræning, for eksempel efter sygehusbehandling/ophold og borgere med kroniske sygdomme. Sundhedsteamet Kurser og Projekter: En virksomhed med fokus på fysisk og psykisk sundhed, god livsstil og sundhedsfremmende aktiviteter i Horsens Sundhedshus, hvor vi har et unikt samarbejde med andre behandlere. Vores målgruppe er ALLE med interesse for sundhed og god livsstil! Vi tilbyder bl.a. kurser, foredrag, arrangementer, arrangementer og udeaktiviteter. Hold 18644

Idræt & Motion

Rideture i skoven

Fuglsang Rideture, kl. 10.

27. Okt kl. 10
Dato: Lør. d. 27. oktober 2018, kl. 10. Pris: Ukendt Sted: Fuglsang Rideture

1,5 times ridetur med 1 time til hest i skidt. Nyd fuglsangen på en rolig tur i skoven i okupreret terræn.En smuk naturoplevelse. For uøvede ryttere.

Natur

Tur ad Tunneldalstierne

Horsens Banegård, kl. 9-17.

28. Okt kl. 9-17
Dato: Søn. d. 28. oktober 2018, kl. 9-17. Pris: Ukendt Hjemmeside: Link Arrangør: Dansk Vandrelaug, Horsens afd Sted: Horsens Banegård

Efterårsturen starter ved Tørning Mølle som ligger mellem Vojens og Haderslev. Området er et yndet udflugtsmål, da det ligger smukt ved en stor skov og Stevning Dam. Hærvejsruten passerer forbi.

Vi går mod Haderslev Dam ad Christiansdal ruten og senere Hindemaj ruten. I gennem masser af skov, langs kanaler og forbi et lille vandkraftværk. Frokosten indtager vi ca. halvvejs ved Nørreskovgård, hvor vi får en fin udsigt over Haderslev Dam og hvor vi kan kravle i læ, hvis det bliver nødvendigt. Kaffen indtager vi når vi er ved vejs ende i Herrefogendens Hus, som ligger umiddelbart ved siden af P-Pladsen

Idræt & Motion

Dagstur til hest til den genfundne bro

Fuglsang Rideture, kl. 09.

29. Okt kl. 09
Dato: Man. d. 29. oktober 2018, kl. 09. Pris: Ukendt Sted: Fuglsang Rideture

Ekstra tur fredag p.g.a. stor tilslutning til vores heldagstur på torsdage. Vi glæder os til endnu en fantastisk tur.

Dagstur til den genfundne Bro, på islandske heste. Fra Fuglsang via nedenskov sø gennem sønderskoven, ad engene ved Gudenåen til Nørreskoven over bække til Naturstien Horsens Silkeborg. Ad en af Danmarks smukkeste ruter tik den genfundne Bro.

Vi mødes kl 9,00 og slutter dagen. Kl 17:00, efter en dejlig dag til hest. Pris 1000 plus 150 kr. Til ridekort m.v. Vi har saddeltasker til jeres vand og medbragte mad

Natur

Turen går til Gylling Næs

Horsens Banegård, kl. 10-15.

11. Nov kl. 10-15
Dato: Søn. d. 11. november 2018, kl. 10-15. Pris: Ukendt Hjemmeside: Link Sted: Horsens Banegård

Langs vandkanten vandrer vi ad naturskønne stier og langs efterårs gyldne grøftekanter.

Idræt & Motion

Qi Gong

Rådhustorvets SundhedsTeam, 8 kursusdage kl. 19.15.

20. Okt 8 kursusdage kl. 19.15
Dato: Tor. d. 27. september til tor. d. 15. november 2018, 8 kursusdage kl. 19.15. Pris: Pris: 750 kr Klik her for at tilmelde dig
Arrangør: Sundhedsteamets Oplysningsforbund Sted: Rådhustorvets SundhedsTeam

Qi Gong er en gl. kinesisk motionsform, der udføres med langsomme flydende kropsbevægelser, der sammen med åndedræt og tankevirksomhed, fremmer kroppens almene sundhedstilstand. Øvelserne udføres ofte i serier, og både øvelser og serier har navne.

Vi arbejder med: De otte sundhedsøvelser De fem dyr Stick Qi gong Yi yen jing Qi Gong er en ideel måde, for alle grupper, at komme i form på og bevare det gode helbred. Deltagerne kan væretravle erhvervsaktive, personer istressede situationer, pensionister med en mere afslappet livsform, mennesker derlider af kronisk sygdom, eller bare mennesker, der vil gøre noget godt for sig selv. Vi vil hver gang gennemgå enkle øvelser, der styrker kropssmidighed og fleksibilitet i muskler og sener, samt øger kroppens centrale energi, stimulerer blodcirkulationen og regulerer og afbalancerer de indre organer, alt sammen UDEN, at udmatte den praktiserende. Derfor er Qi Gong for alle, uanset fysisk tilstand! Der er ingen krav til påklædningen; dog bør man have let træningstøj på, som man kan bevæge sig i. Underviser: Per Engholm. Hold 18313

Idræt & Motion

Aquaform for gravide

Sundhedsteamets Oplysningsforbund, 6 kursusdage kl. 9.30.

20. Okt 6 kursusdage kl. 9.30
Dato: Lør. d. 6. oktober til lør. d. 17. november 2018, 6 kursusdage kl. 9.30. Pris: Pris: 590 kr Klik her for at tilmelde dig
Sted: Sundhedsteamets Oplysningsforbund

Det er lige så vigtigt for gravide, som for andre, at holde sig i god form. De fleste gravide oplever at det bliver tungere at bevæge sig, jo længere de komme i graviditeten.

Nogle får ondt over lænden, nogle oplever hævede ben, nogle oplever ømhed i bækkenet m.m. Dette hold er for dig derønsker at træne og styrke kroppen, - og især bækkenbunden. Efter bassintræningen "mærker vi på maver", og taler om graviditet m.m. Træning i vand er et godt alternativ eller supplement til almindelig gymnastik, cykling eller gang. Man behøver ikke at kunne svømme for at træne i vand, man kan bunde i hele bassinet. Vandets opdrift gør at man som gravid føler sig lettere og nemmere kan lave øvelser, man måske ikke vil kunne lave på land, og det har vist sig at, blot det at være i vand mindsker hævelse i benene. Er du i tvivl om du må træne i vand, er det altid en god ide at tale med din jordemoder eller læge inden du går i gang. Øvelserne i dette program er for alle gravide. Hvis der er øvelser som giver dig smerter, kan de undlades eller ændres - husk at du selv skal mærke efter i din egen krop. Deltagerne skal være omklædte og klar til at gå i bassinet kl. 16.45. Ved at benytte skridsikre sko i bassinområdet, nedsætter du risiko for at falde! 6 mødegange: undervisningvedv. fysioterapeut, Ulla Allesø / Andrea Grawe Kom i god tid den første gang, hvorholdet får information om regler ved bassintræning m.m. Hold 18009

Viser 1-12 ud af 45 resultater 1 2 3 4

ÅBNINGS OG TELEFONTIDER

Mandag - onsdag kl. 10.00 - 15.00

Torsdag kl. 10.00 - 17.00

Fredag kl. 10.00 - 13.00

Øvrige åbningstider

HORSENS KOMMUNE

Rådhustorvet 4

8700 Horsens

Tlf. 76 29 29 29

horsens.kommune@horsens.dk

CVR. 29 18 98 89