Se special-version af KultuNaut til din telefon - klik her


 
www.KultuNaut.dk - den elektroniske kulturguide
Tilføj arrangementet til din huskeliste
Skriv en kommentar til arrangementet
Find stedet på kortet
Share this

Koncert Simon Duus, basbaryton / Søren Rastogi, klaver.

Simon Duus, basbaryton, akkompagneret af Søren Rastogi på klaver, synger samme program som ved debutkoncerten fra Det Jyske Musikkonservatorium i januar.


Bassen Simon Duus' debutkoncert bød på et smukt sammensat program med stor og afvekslende musik og gedigne tekster. Hans sang indeholdt en fin fortællerkunst. (Se hele anmeldelsen af debutkoncerten nederst) Program: Brahms: Vier Ernste Gesänge Nielsen: udvalgte sange Ravel: Don Quichotte pause Wolf: Michelangelolieder Poulenc: Le Bestiaire Finzi: Let us garlands bring (Shakespeare) Simon Duus debuterede i rollen som Schtjelkalov i Operaens produktion af "Boris Godunov", og har efterfølgende markeret sig med roller som Seneca i "Poppæas kroning" på Københavns Musikteater, Figaro i "Figaros bryllup" på Ofelia Beach, Leporello i den Reumertnominerede "Don Giovanni" på Opera Hedeland sidste år og for nyligt som sørøveren Domingo i Tivolis koncertproduktion af "Farinelli". Stemmen og det sceniske nærvær er foruden opera også blevet benyttet i performance på Charlottenborg og store roller på Det Ny Teater og Østre Gasværk, men også til Schuberts "Winterreise" og "Schwanengesang". Han er desuden en ofte benyttet oratoriesolist og sang uddrag af Händels "Messias" ved den officielle markering af det danske EU-formandskab i Saint John's Smith Square i London 2012 med European Union Baroque Orchestra under ledelse af Lars Ulrik Mortensen. Er modtager af Léonie Sonnings Musikfonds Stipendie, Reumert Talentpris, Edith Allers Mindelegat og Det Danske Wagnerselskabs Bayreuthstipendie. Simon Duus er efter sin debut aktuel som Figaro i en semiscenisk version af Mozarts "Figaros bryllup" på Den Fynske Opera, derefter i partiet "Henrik" i Carl Nielsens "Maskarade" på Det Kongelige Teater og til sommer synger han "Dulcamara" i Donizettis "Elskovsdrikken" overfor verdensstjernen Lawrence Brownlee i Tivolis Koncertsal. Han har netop fået stor ros for sin fortolkning af partiet "Colline" i Den Jyske Operas produktion af "La bohème". Simon Duus er efter sin debut aktuel som Figaro i en semiscenisk version af Mozarts "Figaros bryllup" på Den Fynske Opera, derefter i partiet "Henrik" i Carl Nielsens "Maskarade" på Det Kongelige Teater og til sommer synger han "Dulcamara" i Donizettis "Elskovsdrikken" overfor verdensstjernen Lawrence Brownlee i Tivolis Koncertsal. Han har netop fået stor ros for sin fortolkning af partiet "Colline" i Den Jyske Operas produktion af "La bohème". Søren Rastogi har på få år fået status som en af landets mest interessante pianister med et stort musikalsk overblik og scenisk nærvær. Han er meget efterspurgt i både ind- og udland, både som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Som solist har han optrådt under dirigenter som Christian Mandeál, Douglas Bostock, Mathias Aeschbacher, Ed Spanjaard, Jayce Ogren, Peter Feranec og Thomas Søndergaard. Søren Rastogi er uddannet i København på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Tove Lønskov og Niklas Sivelöv samt i Berlin på "Hochschule der Künste" hos Pascal Devoyon. Han tog diplomeksamen fra DKDM med højeste karakter og debuterede fra solistklassen samme sted i 2005. Han har modtaget talrige hædersbevisninger og legater, blandt andet Musikanmelderringens Kunstnerpris, Aennchen og Eigil Harbys Legat, Victor Schiølers Mindelegat og Russells Mindelegat. Bassang med fortællerkunst af John Christiansen - d. 27. januar 2015 Bassen Simon Duus' debutkoncert bød på et smukt sammensat program med stor og afvekslende musik og gedigne tekster. Hans sang indeholdt en fin fortællerkunst. Debutkoncerterne fra landets musikkonservatorier har skiftet karakter. Engang var der tale om ægte debutanter, som vi uden for konservatorierne ikke vidste meget om. Den gang flokkedes alle dagbladenes musikanmeldere til debutkoncerterne. I dag er omtalen i pressen ret ringe, men det betyder vel også mindre, for mange debutanter har slået deres navn fast inden debutkoncerten. Dette sidste gælder ikke mindst for bassen Simon Duus, som det halve land kender for hans flotte afskedssang til Collines gamle kofte i Den jyske Operas "La bohème" i efteråret. Han har været solist med samtlige danske landsdelsorkestre og DR Radiosymfoniorkestret og såmænd European Union Baroque Orchestra ved markeringen af det danske formandskab i London 2012. Han blev optaget på Operaakademiet i København uden foregående uddannelse på et konservatorium, hvilket er usædvanligt. Efter uddannelsen her søgte Simon Duus ind på Det jyske Musikkonservatorium hos Bodil Øland for efter eget udsagn "at udvide sit repertoirekendskab og lade stemmen udvide sig." Liedkunst med nærhed Hvor kendt og skattet Simon Duus end er, var programmet nyt. Det var den vanskelige liedkunst, han nu mestrede. Vi erfarede nyt om hans nære forhold ikke alene til musikken, men også til ordene. Han fortæller selv, hvor meget også digtene, som er aftrykt i programmet, betyder for ham. Det kunne allerede aflæses af navne og værker som Bibelen, Michelangelo (dog i gode tyske oversættelser), Apollinaire og Shakespeare. Også det danske repertoire blev tilgodeset med to sange af Fini Henriques til to digte fra Herman Bangs "Det hvide hus" og Carl Nielsen-sange til tekster af Jeppe Aakjær. Oh hvem sad der ikke bag skærmen i "Jens Vejmand", som blev en stille smuk fortælling om en menneskeskæbne. En væsentlig faktor i denne usædvanlige sangkoncert var Duus': evne til at lade musikken fortælle. Evnen til at udtrykke i musikken, hvad det er at være menneske. Simon Duus begyndte med Brahms' "Vier ernste Gesänge" over tekster fra både Det gamle og Det nye Testamente og de apokryfe tekster i Siraks Bog. Det er et vanskeligt værk at lægge ud med på grund af sine hele to betydninger af ordet dybde. Men da man havde konstateret det i den dæmpet smukke tolkning, fik en stor og menneskeligt nuanceret liedaften frit spil til at folde sig ud. Et modspil til Brahms var Ravels portræt af Don Quichotte i sangene til Dulcinee. De blev sunget elegant raffineret med drikkesangen som en anderledes kraftfuldt og vittigt afslutning inden pausen. Mesterlig Hugo Wolf I hele koncerten, men ikke mindst her og i Hugo Wolfs tre inderlige sange til tekster af Michelangelo i tysk oversættelse var det en nydelse af rang at lytte til Søren Rastogis klaverspil. De ville det samme, sanger og pianist, nemlig lade både ord og toner komme ud inde fra. Wolfs Michelangelo-sange har til fælles med Brahms "Vier ernste Lieder" at være en slags livs-codaer for de to komponister. Den store baryton Dietrich Fischer-Dieskau mente lige frem, at det er lykkeligt, at de begge ikke synges for ofte, Wolfs endda sjældent. Men Duus og Rastogi fandt uhyre fint ind i Wolfs meget sensible musik. Enkelt og så meget mere gribende blev "Alles endet, was entstehet" gengivet, som Wolf lader denne bitre livserkendelse klinge ud. Hos Wolf hørte man, at Simon Duus og Søren Rastogis kan noget, som de færreste kan. Koncerten sluttede lysere med franskmanden Poulencs fantasifuldhed og britten Gerard Finzis musikalske fortællerkunst, begge tro mod deres eget sprog. Vi kender i forvejen Simon Duus' flotte basstemme. Den store pointe i hans sangkunst, når vi holder os til lieden, er, at han kan fortælle de værdifulde musikalske historier, så deres forskelligartede menneskelige værdier kommer frem med inderlighedens ægthed.

Tor. d. 9. april 2015, kl. 19.30-21.
Himmelev Sognegård, Fynsvej 69, Himmelev, Roskilde

<< Forrige side Næste side  >>

 

Kontakt - Annoncer - Rettelser - Udskriv siden
© 2011 KultuNaut.dk - Email: kultunaut@kultunaut.dk


 
 
Dansk version Svensk version Engelsk version Tysk version
Find arrangementer
Søg efter specielle emner og interesser
Litteratur
Spejder
Rollespil
Sundhed
Skak
Gratis
Historiefortælling
Hunde
Iværksætter
Aftenskolekurser
Folkedans/spillem.
Rootszone
Elektronisk/Club/DJ
Viking/middelalder
Strikning/vævning
Cykelture
Kirkemusik
Cirkus
Have/planter
Korsang
Flere kategorier
Film i biografen