Se special-version af KultuNaut til din telefon - klik her


 
www.KultuNaut.dk - den elektroniske kulturguide
Tilføj arrangementet til din huskeliste
Skriv en kommentar til arrangementet
Find stedet på kortet
Share this

It's imperative, staying put, put into globalized imperative contexts, is imperative.

Kunstneren Bernard Akoi-Jackson skaber interaktive performanceværker, der peger på de faldgruber, man kan se i den praktiske, daglige forvaltning af immigrationslovene, og på det sprogbrug, der bruges i denne sammenhæng.


Hans performances fremstiller de statslige administrative procedurer som en form for nationalt selvforsvar mod migration. I Akoi-Jacksons nye performance med titlen "..it's imperative, staying put, put into globalized imperative contexts, is imperative..", som bliver opført i Byens Hus i Roskilde, genner en række assistenter publikum/"ansøgerne" gennem en labyrint af forvaltningsmæssige tiltag og forløb. Her udsættes publikum for en strøm af papirarbejde, grænsekontrol, fingeraftryk og formler, der skal udfyldes og gentagne gange tjekkes af embedsmænd. De vil også stå overfor en række absurde opgaver, der fremføres i et forvirrende kancellisprog. På vej gennem systemet og dets mange faldgruber vil publikum desuden støde på forskellige fristende varer og genstande såsom sukker, guld og havsalt.

Efter alle disse strabadser får de til sidst et stempel af administratorerne, der udnævner dem til at være [IKKE-IMMIGRANT SELV], [IMMIGRANT ANDEN], [NOMADISK BORGER] eller [DIPLOMAT VIP]. Når alle blandt publikum har gennemført opgaverne, bliver de sat til at vente foran et slags pseudo-alter, indtil de bliver kaldt frem af en præstelignende figur, den øverste myndighed - en tvetydig skikkelse, som er kunstneren selv. Han giver dem deres certifikat, et stykke ghanesisk chokolade og et glas hollandsk snaps. Hele episoden filmes via CCTV. Denne performance ligger på mange måder i forlængelse af det værk, kunstneren opførte på Lilith Performance Studio i Malmø, "Untitled: How to Usher the [an] African fully into [His]tory..", 2015.

Performancen er en del af An Age of Our Own Making (En menneskeskabt tidsalder) - Museet for Samtidskunsts performancefestival ACTS. An Age of Our Own Making er en udstilling i 3 dele, som afvikles i Holbæk (14.5 - 15.8), Roskilde (25.6 - 3.7) og København (15.9 - 20.11). Udstillingen er en del af IMAGES 2016 og er realiseret af Holbæk Kommune i samarbejde med CKU. For mere information: images.holbaek.dk og samtidskunst.dk

Over 100 kunstnere repræsenterer under IMAGES 16 nutidskunst fra Afrika, Asien og Mellemøsten med fokus på globale udfordringer og foholdet mellem kunstneren og samfundet i 16 danske byer. IMAGES 16 er skabt i samarbejde mellem 25 danske kulturinstitutioner, Holbæk Kommune, 16 internationale kuratorer og Center for Kultur og Udvikling (CKU).

#IMAGES16


BILLLEDE - kreditering:

Bernard Akoi-Jackson
Eli & Edythe Broad Museum, MSU and Lilith Performance Studio, Malmoe performances.
Image courtesy: Aaron Ward & Bernard Akoi-Jackson.
Arrangeret af Museet for Samtidskunst.
Søn. d. 26. juni 2016, kl. 17-19. (Fri entré)
Byens Hus, Stændertorvet 1D, Roskilde

Performancekunst
<< Forrige side Næste side  >>

 

Kontakt - Annoncer - Rettelser - Udskriv siden
© 2011 KultuNaut.dk - Email: kultunaut@kultunaut.dk


 
 
Dansk version Svensk version Engelsk version Tysk version
Find arrangementer
Søg efter specielle emner og interesser
Litteratur
Spejder
Rollespil
Sundhed
Skak
Gratis
Historiefortælling
Hunde
Iværksætter
Aftenskolekurser
Folkedans/spillem.
Rootszone
Elektronisk/Club/DJ
Viking/middelalder
Strikning/vævning
Cykelture
Kirkemusik
Cirkus
Have/planter
Korsang
Flere kategorier
Film i biografen