De nye fans; Relevant bog om sociale medier
Anmeldt af Kjeld Roesgaard  18. sep. 2013

Her er guld at hente, hvis du graver efter det

Kommunikationsbranchen og kulturverdenen er fyldt med blålys, tågesnak, distanceblændere og varm luft. Du kan sikkert selv komme i tanke om et par eksempler. Derfor er det ekstra glædeligt, når der kommer en god, kyndig og redelig bog som ”De nye fans - skab passion og loyalitet med sociale medier”.

Bogens forfattere, Martin Ibsen, Rasmus Ardahl og Toke E. Riis, har gjort et vigtigt arbejde med at strukturere egne og andres erfaringer om online kommunikation anno 2013. Men bogen ville have haft gavn af en skarp redaktør.

”De nye fans” er skrevet til ”alle de, der har en seriøs udfordring med at kommunikere om musik”, og den lover, at den vil klæde læseren på til at få succes online. Men de fleste af bogens pointer gælder også for kommunikation om kultur generelt – vel at mærke kommunikation i forhold til det nye digitale mediebillede.

Fanpyramiden

Centralt i bogen står ”Fanpyramiden”. Det er en letforståelig model, og forfatterne viser, hvordan den kan bruges i det daglige kommunikationsarbejde. 

fan pyramide ill.

 - jo højere oppe i fanpyramiden, jo større fan og dermed større loyalitet og passion.

Målet er altid at få fans trukket opad i pyramiden, og et af de vigtigste midler til det er at tage sig rigtig godt af dem øverst i pyramiden. Loyale og passionerede fans vil nemlig trække andre fans opad, ved hjælp af deres digitale word of mouth – (og vel også det traditionelle ”akustiske” word of mouth, som det dog ikke er bogens anliggende at komme ind på). I bogen kan man læse mere om, hvordan man konkret kan bruge modellen i praksis.

Skønhedsplet nr. 1: sproget

Sproget er desværre ujævnt. Klare afsnit, gode overskrifter og gode eksempler blandes med omstændelige passager.  Tag fx følgende, under den gode overskrift ”Fra envejskommunikation til dialog”:

Det nye mediebillede er ikke, som det undertiden beskrives, et nyt paradigme med helt faste regler for kommunikation, der blot skal læres én gang. I et digitalt samfund er betingelserne hele tiden under forandring. Derfor handler det i dag mere om at skabe orden i det nye internetkaos i nogle nogenlunde afgrænsede perioder, hvor bestemte regler i grove træk gør sig gældende.

Måske kunne det omformuleres til noget i retning af:

I det nye mediebillede er betingelserne hele tiden under forandring, og reglerne for hvad der er god kommunikation ændrer sig.

Der er flere lignende afsnit, men samtidig er der også mange afsnit, hvor sproget bare flyder ubesværet og engagerende afsted, som når de fortæller om ”Den virale fascination”.  Det kunne være skønt hvis hele bogen var skrevet i samme stil.

Skønhedsplet nr. 2: fanbegrebet

I bogen bruges begrebet ”fan” på en særlig måde. For at være fan på nederste niveau af pyramiden skal man blot have ”kendskab til dig og dit produkt”. Denne gruppe ”har ikke nødvendigvis prøvet at anvende det, og har heller ikke en følelsesmæssig tilknytning til det”... (Her kunne jeg så komme med en grotesk liste over mennesker, begreber, produkter mm som jeg efter denne definition er fan af)

Måske kunne forfatterne have fundet et andet ord til den nederste gruppe, og stadig tale om en "fanpyramide", for det giver god mening at se på dem der kender dig eller dit produkt som én gruppe, fra dem der har et overfladisk kendskab til de mest dedikerede fans.

Alternativt kunne de starte med kort og klart at beskrive, hvordan de bruger begrebet ”fan” i denne bog. I stedet skriver de i starten af kapitlet: ”En fan er en bruger med ekstra sympati og begejstring for dig, dit produkt eller din sag”, hvilket vist svarer til de flestes forståelse af ordet. De fortsætter med flere eksempler på, hvordan fans viser denne sympati og begejstring. Det bliver meget tydeligt, hvad vi allesammen forstår ved ordet "fan", men i forhold til beskrivelsen af fanpyramiden nogle få sider længere fremme er det lidt forvirrende.

 

Køb bogen!

Jeg er dog ikke en sur anmelder, men derimod en meget glad anmelder. For som sagt er der guld at hente her, og bogen er fyldt med gode eksempler, ideer og indsigter. Og så er det faktisk sjældent, at der kommer en enkel og brugbar model, som er lige til at tage og komme ned i sin værktøjskasse. Det er i sig selv en præstation og grund nok til at købe bogen.

http://www.nyefans.dk