Troværdighed = Penge i kassen
Af Rasmus Elbæk Rysgaard  man. 10. sep. 2012

Første del af tre blog-indlæg om at skrive godt – om etos, patos og logos.

For nogen tid siden skrev jeg en begejstret kommentar på Facebook om etos, patos og logos. Én af mine venner skrev så ‘Athos, Porthos og Aramis.’ Sådan.

I ansøgninger er det ord, vi fægter med. Så her er det godt at have musketererne med sig.
Etos handler om troværdighed: ‘du skal gøre, som jeg siger, fordi du synes, jeg er en troværdig person.’ Eller organisation, forening eller virksomhed.

Tag et kig på din etos-konto hos modtageren: Er du Red Barnet, Røde Kors, Stine Bosse eller Folketingets Ombudsmand, har du høj troværdighed over for de fleste. Så gælder argumentet ‘du skal gøre, som jeg siger, fordi jeg siger det.’ Og det virker tit.

Nogle har minus i etos-credits hos andre. Det lader vi dem ligge og rode med. Men hvad, hvis resultatet er et rundt nul: du er ny med dit projekt, din forening er ikke særlig kendt, din virksomhed er ny?

Så skal der opbygges troværdighed - credits på modtagerens konto for etos.
Opskriften er lige så simpel som succes i skolegården: hav de rigtige venner og se smart ud. Vær cool.

Oversat: find de rigtige samarbejdspartnere, som bl.a. kan give dit projekt troværdighed. Og sørg for, at alt materiale, hjemmeside og kommunikation i det hele taget fremstår klart, sammenhængende og professionelt. Fortæl altid den samme historie om, hvad dit projekt eller din organisation er for noget. Gør det, du siger, du gør.

Det kan godt være en længere proces at opbygge troværdighed - men det betaler sig. I kroner og øre.

---

Læs om Patos i Brug Patos med omtanke

Læs om Logos i Logik for perlehøns og bevillingsgivere