Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Klezmofobia: Kartushnik
Fre. 28. sep. 2012


På prisbelønnede Klezmofobias tredje udspil, Kartushnik, kan Channe Nussbaum og co.'s moderne fortolkning af klezmergenren nydes i fulde drag. Det er en plade hvor jødisk bryllupsstemning og østeuropæisk melankoli trives side om side.

Ofte kan mærkatet "verdensmusik" virke afskrækkende på den gennemsnitlige musikforbruger, men i det danske band Klezmofobia kommer begrebet til sin fulde ret, da bandets medlemmer har en broget baggrund i en række andre musikgenrer.

Dette medvirker til, at udførelsen af en ellers så traditionel folkemusikgenre som klezmer lyder særligt frisk i Klezmofobias fortolkning, og bandet formår da også at forny sig selv på dette tredje album Kartushnik, som fungerer fuldt ud både i forlængelse af bandets tidligere plader, men også for nye lyttere, der er novicer til både Klezmofobia og genren generelt.

Det må siges at være en bedrift, da klezmer i sin mest energiske form kan virke direkte forstoppende for kræsne musikører, men bandet forstår også genrens spillemandstradition for at kunne spille op til alt fra bryllupper til begravelser. Man får serveret et stor udvalg af stemninger, uden at løbe træt i lyden inden pladens udløb. Trods de mange festlige sange, strømmer også en særlig østeuropæisk melankoli igennem hele pladens lyd, muligvis grundet assistancen fra bandets nye producer, bosniske Dragi Sestic.

Channe Nussbaum beviser desuden igen sit store sangtalent og hvorfor hun uofficielt er blevet udnævnt til nordeuropas dronning af klezmer (og måske af klezmer i det hele taget?). Hendes langt større rolle på vokalen i forhold til de tidligere album Tanz! og endda Ganze Velt er kun velkomment. Kartushnik er med andre ord et tiltrængt indskud i en synth-domineret dansk musikscene, samt et godt bud på hvordan "folkemusik" kan gøres cool og relevant anno 2012 ved hjælp af et gavmildt strøg jødisk chutzpah.

Klezmofobia: Kartushnik ude på cd fra Tiger Music 28. september 2012