Flere nyheder af
Robert Johannes Rasmussen


 
Film
En mand kommer hjem
Michael Clayton
Kollegiet på DVD
Skyggen af Emma på DVD
Cecilie
Vikaren på DVD
Jane Eyre
Edderkoppen
Unknown
Flyboys
Den sorte madonna
Parfumen - Historien om en morder
Magtens Rus
The X-Files - Sæson 3
F for Får 3 & 4
Prey
The Return
The X-Files - Sæson 2
The X-Files - Sæson 1
F for Får 1 & 2
The Departed
Marie Antoniette
The Black Dahlia
Casino Royale
Motorsavsmasakren
The Devil Wears Prada
Napola
Monster huset
Over hækken
Barndommens Gade
Lady in the Water
Click
 
Litteratur
Romantisk kærlighed
Maleren Dankvart Dreyer
De tre: bind IV
100 låger
Hergés liv og værk bind 1
Tegneren Ib Andersen
Ølguide
Mads, Mette og Sjoko 2
Gabriels gæstebud
Klaus Rifbjerg: Rod
Lille Miss Nobody
Thai på den nemme måde
Pasta på den nemme måde
Tapas på den nemme måde
Splint & Co
CUT
Stephen King: Blaze
De små blå mænd
Mads, Mette og Sjoko
Glad mad - en familiekogebog
Dæmonernes by
Den moderne tyske roman
Juicer og smoothies
Himlen set fra jorden
Smølf den store
De sorte smølfer
Vejrhåndbogen
500 supper
500 appetizere
500 muffins & cupcakes
Dansk litteraturs historie
Radiserne
Slottet i skoven
Stærk mand i Hollywood
Dansk gastronomi
Den store fuglebog
Nannas brød og kager
Húriens Børn
Læseglæder
Smag på Danmark
Det nordiske testamente
Dødebogen
Bogtyven
Klaus Rifbjerg: Hovedløs
Lene Hanssons salater
Nancy Drew 2: Kapløb med tiden
Nancy Drew 1: Sporløst
Ulven fra stepperne
Babettes gæstebud
Mit italienske køkken
Døden i Belmont
Rosas spanske køkken
Lars Boesgaard: Provence
Seriemordere
Jarlen af Bothwell
Skrumpen fra det ydre rum
Astrid Lindgrens liv i billeder
Jamies Kogebog
Zeppeliner
Caroline Mathilde

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
En mand kommer hjem
Man. 7. apr. 2008

Thomas Vinterbergs "En mand kommer hjem" er en veritabel tour de force i kedsommelighed - og det til trods for, at filmen går under genrebetegnelsen komedie. Det er en film, der placerer sig i den absolut dårligste ende af instruktørens oeuvre, og som nærmere er påtvunget skæv end den er skæg! En latterbombe, der hurtigt viser sit sande ansigt som søvnbombe..

Efter en pause på hele ni år fra dansk film, kommer Thomas Vinterberg hjem. Som kosmopolitten i En mand kommer hjem, der har gjort karriere udenlands, har også Vinterberg to internationale og stjernebesatte film i bagagen - It's All About Love (2003) og Dear Wendy (2005) - da han kaster sig over at realisere sit eget (med Mogens Rukov og Morten Kaufmann) komponerede manuskript.

Det undrer og ærgrer mig, at instruktøren bag to af mine danske favoritfilm - De største helte (1996) og Festen (1998) - kaster sig over et så tamt og bundkedeligt projekt som En mand kommer hjem (2007).

Hvor De største helte udgør en suveræn cocktail af lige dele komedie og drama effektueret i en strålende debutfilm, og Festen tegner et begavet og højpotent såvel som ulideligt og kompromisløst billede af en smadret familie, da sygner En mand kommer hjem hen i et limbo af uforløst og latent dramakomedie - den er simpelthen sørgeligt blodfattig indenfor begge områder!

Filmen starter ellers smukt med et fortryllende vue over sommergule marker med alskens idyl og vinkende bønder. Thomas Bo Larsen (der har medvirket i alle Vinterbergs spillefilm) træder i karakter som mandslingen - ja, mandslingen - Karl Kristian Schmidt, der for en kort stund vender tilbage til sine fynske rødder, hvor han skal hyldes af bysbørnene som den verdensberømte operasanger, han er blevet.

Schmidt har pålagt sig en række primadonnanykker - han spiser eksempelvis ikke mere, i hvert fald ikke som en mand - og forholdet til konen er udelukkende proforma, da hans mange udenomsægteskabelige sengeeskapader efterhånden har gjort hende godt knotten i skralden. Byen tager imod den hjemvendte kosmopolit med åbne arme og rød løber, men hurtigt viser det sig, at der er skeletter i skabet.

På hotellet, hvor Schmidt indkvarteres, arbejder den stammende Sebastian (Oliver Møller-Knauer) som kokkeelev. Han mistede sin far som ganske ung (eller gjorde han?) da denne valgte selvmordet som eneste udvej. Og som om dette ikke var nok for den unge dreng, så afslører han sin mor in flagrante delicto med en anden kvinde i sengen! Sebastian lover hermed sig selv, at han vil være bedre end både sin far og (viser det sig) løgnagtige mor.

Filmen spiller på mange tråde - ikke mindst folkekomediens og familiedramaets - og forsøger at opbyde en ramme, en arena, hvor især den unge Sebastian skal træde i karakter som en modpol til sin sociale arv. Ikke desto mindre placerer han sig selv i rollen som selvvalgt utro - og det på trods af de løfter, han så helligt gav sig selv som dreng. På ét område opfylder filmen dog et af komediens kardinalpunkter: den ender lykkeligt (surprise, surprise)! Filmens primære lyspunkt er klart Thomas Bo Larsen, der spiller den operasyngende casanova med stor indlevelse. Det er dejligt at se ham i en rolle, hvor han ikke spiller hårdkogt københavnerrod!

Jeg kan på ingen måde tvinge mig selv til begejstring over denne middelmådige undskyldning for filmmediet, denne kliché med stereotyp og forudsigelig handlingsgang, der bevæger sig så langsommeligt fremad uden at udvikle karaktererne, at man konstant er i farezonen for at lukke øjnene. Det er - med andre ord - en typisk genrefilm af den umanerligt kedelige, danske slags. En type film, som Vinterberg er alt, alt for dygtig og talentfuld til at give sig i kast med. Jeg ser frem til den dag, hvor Vinterberg for alvor kommer hjem og finder sin sande form igen.

Foto: Vihan de Mel

Ude på DVD fra Nordisk Film.