Flere nyheder

 
Film
En Hitchcock-værdig gyser

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
En Hitchcock-værdig gyser
Tor. 21. jul. 2011

Hvordan flygter man fra det onde, hvis man ikke kan se det?

Holdet bag "Pans Labyrint" og "Børnehjemmet" leverer med "Julias Eyes" en velsmurt gyser der er tro mod sin genre - og sender derved en hyldest til uhyggens mester, Hitchcock.

Julia og hendes søster Sara lider af en degenererende øjensygdom, der gør at de ender med at miste synet. Sara er allerede blevet blind. Julia og hendes mand Isaac, finder Sara hængt i hendes hjem. Alt tyder på selvmord, eftersigende fordi Sara ikke kunne leve med at være blevet blind. Julia er dog ikke overbevist og begynder at undersøge søsterens dødsfald nærmere. Ved en række mystiske hændelser drages hun ind i en labyrint af mørke, hvori hun prøver at finde frem til sandheden på bekostning af at hendes eget syn forværres med hastige skridt.

Som i Børnehjemmet er den spanske skuespillerinde Belén Rueda hovedrolleindehaver i denne film, hvor hun spiller både Julia og søsteren Sara. Ruedas skuespil synes middelmådig ved siden af store navne inden for spansk skuespil, som Lluís Homar i rollen som Julias mand Isaac, og Julia Gutiérrez Caba, der spiller den blinde nabo Doña Soledad. Men på trods af disse store navne virker spanske skuespillere generelt mere egnet til teater end til spillefilm, da deres levering af dialogerne altid synes lidt for overdrevet og for "tydeligt udtalt" til spillefilm, som medfører at skuespillet ikke er helt overbevisende nok.

Julias Eyes byder på gys og spænding hele vejen i gennem og bruger mange af gysets vante effekter til at skabe uhygge: mørke rum, skumle ældre herrer, store blodige køkkenknive (som uden tvivl leder tankerne hen mod Hitchcocks Psycho), samt hurtige klip mellem billederne til at forvirre tilskueren. Men på trods af at filmen ikke byder på de store overraskelser inden for gyser genren, så er der en ting der er anderledes:

Det er det, at Julia gradvist mister synet mere og mere og i en stor del af filmen ikke kan se, hvilket gør at hun må kæmpe mod omgivelserne og lære hvem hun kan og ikke kan stole på i mørket.

For at få publikum til at fornemme dette kan man f.eks. gennem flere scener ikke se Julias sygeplejers ansigt. Dette øger spændingen og man har aldrig mere information end den man får leveret samtidig med Julia.

Horrormæssigt er en af de sidste scener i filmen et af de smukkeste og mest nervepirrende, hvor Julia er efterladt i bælgragende mørke, mens det eneste der til tider giver et glimt af lys er blitzen fra et fotografiapparat.

Synet og Julias personlige udvikling er de vigtigste temaer i filmen og på gruopvækkende vis må Julia affinde sig med at have mistet sit syn og lære andre måder at fornemme hvad der foregår omkring hende på.

I samarbejde med Guillermo del Toro (Pans Labyrint) leverer instruktøren Guillem Morales en gyserfilm, der for elskere af genren synes mere end velsmurt. Denne anmelder var bestemt spændt og underholdt gennem de knap to timer filmen varede.

Julia's Eyes
Spilletider
Filminfo