Flere nyheder

 
Teater
Evita på Operaen i Malmö

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Evita på Operaen i Malmö
Tir. 18. sep. 2012


Tag endelig en tur over sundet og se Andrew Lloyd Webbers og Tim Rices musical Evita fra 1978. Den er i Linus Tunströms iscenesættelse børstet af og bragt op til 2012.

Fredag aften var der blændet op for premieren på Lloyd Webbers og Rices musical fra 1978 på Operaen i Malmö. Forestillingen er bygget over historien om Eva Perons korte, men dramatiske liv fra 1919 til 1952. I musicalen følger publikum hende fra hun i en alder af kun 15 år, forlader sin hjemstavn for at tage til Buenos Aires for at blive stjerne. Her møder og gifter hun sig med General Juan Peron. Hun hjælper ham til magten og bliver selv indflydelsesrig og i det argentinske folks øjne en helgen.

Lloyd Webber og Rice har skabt en række sange, som for længst kan betegnes som evergreens. Publikum kender stoffet, og der er derfor ikke det store problem i, at forestillingen spilles på svensk. Dertil kommer, at instruktøren Linus Tunström har formået at bringe forestillingen op til 2012, for det er en forudsætning for succes ikke at forblive i 1978 og være for bundet af konceptet Webber/Rice.

I hovedrollen som Evita ses smukke Charlotte Perrelli, vinder af Det internationale Melodi Grandprix i 1999. Hun har en god energi og nerve i sit spil, både når hun skal indsmigre sig hos Juan Peron og sit folk, og når hun gribes af raseri mod det engelske kongehus, der ikke ønsker at modtage hende ved hendes besøg i Europa. Endelig er hun stærk, da canceren er ved at suge al styrke ud af hendes krop, og hun ved, at hun er døende. Hun synger imponerende, når hun synger "Gråt inta mera Argentina", men hendes stemme bliver til tider lidt hård og skinger.

Som Evitas alter ego optræder danske Christel Elisabeth Stjerneberg, der blandt mange ting er akrobat, danser og tidligere artist i Cirque de Soleil. Stjerneberg hænger fra lysekronerne, flyver i gigantiske tørklæder fra loftet, når hun ikke slår vejrmøller på scenen. Hun er et fund, og det er et genialt greb at Evitas underbevidsthed, tanker og indre kampe bliver gestaltet af en anden. Derudover giver det et frisk pust at bringe et nycirkuselement ind i en ældre forestilling.

Fortælleren i historien Che stiller yderst kritiske spørgsmål til, om Eva Peron nu var det ikon og den helgen, hun gav sig ud for. Han mener ikke, hun fortjente folkets kærlighed. Han spilles af Lindy Larson, der med drengerøvsagtig charme får Ches selvretfærdige hån af Evita til at glide ned. Fred Johanson som Juan Peron leverer en overbevisende præstation, der giver plads til hans Evita.

Scenografien er af danske Maja Ravn, der har taget operaens kæmpe scene under kærlig behandling, og det har hun gjort godt. Hun leger med flere niveauer på scenen med et stort kvadratisk dansegulv, ligesom der effektfuldt bliver gjort brug af drejescene og orkestergrav.

Ensemble og operakor tæller mere end 60 mennesker, og i flere scener er de alle på scenen. Alle synger og danser godt i Roger Lybecks stramme koreografi, og især tangoscenerne mand og mand imellem fungerer. Publikum fik en frisk, topprofessionel og tidsvarende forestilling, der absolut er turen over sundet værd.

Evita på Operaen i Malmö, 14. september 2012 - 20. januar 2012