Flere nyheder

 
Film
The Artist is Present

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
The Artist is Present
Ons. 27. mar. 2013


(Foto: Reel Pictures)

Matthew Akers' fantastiske portræt af "performancekunstens bedstemor", Marina Abramovic, efterlader et stort indtryk og kommer med bud på, hvordan man kan forstå den omstridte kunstform.

Den 64-årige jugoslaviske Marina Abramovic er i kunstens verden kendt som "performancekunstens bedstemor". I næsten 40 år har hun brugt sin krop som værktøj til at skubbe grænser inden for denne omstridte kunstform. Til tider har hun endda risikeret sit liv i processen ved brug af midler som piskning, faste, ild, m.m. I The Artist is Present følger vi hende på nært hold under forberedelsen af hendes store retrospektive udstilling på The Museum of Modern Art (MoMA) i New York tilbage i 2010. Her fik hun flere etager til rådighed, hvor publikum kunne se videoinstallationer og genopførelser af hendes største værker.

Filmen kan på sin vis deles op i to, hvor den ene del viser interviews med Abramovic, kunstkritikkere og folk tæt på hende. Dette samtidigt med at vi får en viden om hendes fortid - både den kunstneriske, samt den emotionelle via anekdoter fra hendes barndom og den intense historie om hendes livs store kærlighed, den tyske performancekunstner Ulay.

I den anden halvdel ser vi udstillingen på MoMA finde sted, hvor Abramovic selv sidder ubevægeligt på en stol fra morgen til aften, seks dage om ugen, mens tusindvis af museets gæster får mulighed for at sætte sig over for hende.

Denne ansigt-til-ansigt-konfrontation med Abramovic, som foregår i absolut tavshed, bliver til et intenst møde mellem kunstneren og hendes publikum, hvor det at to sjæle kan betragte hinanden og give hinanden tid, idet de kigger hinanden dybt i øjnene, åbner op for et kæmpe spektrum af følelsesladede situationer for begge parter. Ikke mindst er det rørende at se, da Ulay (som hun ikke har set i mange år) sætter sig foran Abramovic, hvor man bliver vidne til den dybe sjælelige forbindelse, der eksisterer mellem de to.

Akers' dokumentarfilm er bygget op på klassisk vis med interviews og en slags fluen-på-væggen-dokumentarisme, hvor vi betragter tingene, mens de foregår. På en måde kan det være svært at bedømme, om det er filmen eller bare Marina Abramovic, der er fantastisk dragende. Selv mener jeg, at det er en kombination af disse. Akers viser nemlig en bred palet af finurligheder, der gør, at man får et dybt indblik i Abramovic, der ender med, at man kun kan have respekt for den måde, hvorpå hun har levet sit liv. Og nok vigtigst af alt kan vi få et svar på, hvorfor performancekunsten også bør respekteres som kunstform. Men svaret gives ikke her, for det skal føles, når man ser The Artist is Present.

Marina Abramovic - The Artist Is Present
Se spilletider
Se filminfo