Se special-version af KultuNaut til din telefon - klik her


 
www.KultuNaut.dk - den elektroniske kulturguide
Nyheder

 
Klassisk musik
Copenhagen Summer Festival
 
Musik
Koncerter på Teaterøen
Queens Of The Stone Age
CSF 2017
Patti Smith på Sostrup Slot
SPEkTR: Døren er maling på en sten
 
Teater
Frederikssund Vikingespil
Gadeteater på Ofelia Plads
 
Film
Når noget slutter
Baby Driver
Grusomme mig 3
 
Diverse
Tursejlads i Københavns Havn
Dansk Ride Forbunds Landsfinaler
Smag på Verden i Aarhus
Byvandringer i København

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
SPEkTR: Døren er maling på en sten

Ons. 2. okt. 2013

Med deres nye ep med fire regulære numre og et par intermezzoer, lægger SPEkTR nye, varme toner til deres tidligere supertekniske og komplekse, avantgardistiske artrock, og bliver ligefrem tilgængelige på en helt ny måde. (Foto: Jonas Bang)

I en skramlet lejlighed på Vesterbro, hvor nålen på pladespilleren hopper, når man sætter kaffekoppen hårdt i bordet, mødes jeg med Henrik Madsen, Julie Runa og Manoj Ramdas til en samtale om deres nye plade The Door is Paint on a Rock.

Bandet har tidligere udgivet en række album, hvor det tekniske niveau har været skyhøjt, og hvor selve formatet ikke ligefrem har været forbrugervenligt. Således blev deres seneste Personetics også udgivet som tre singler i et box-sæt, og Manoj udbryder, at "næste gang udgiver vi det hele på kassettebånd". Og det er ikke til at vide med sikkerhed, om den langskæggede guitarist og komponist driver gæk med mig.

The Door is Paint on a Rock
Med det nye album viser bandet en smule anderledes toner, og samtalen får os godt omkring tankerne bag musikken, og hvad de hver især egentlig forsøger at udtrykke med deres musikalske projekt.

Manoj: Da vi udgav den sidste plade sidste år, var vi allerede gået i gang med at skrive nye sange. Jeg tror, der er mange, der fokuserer på én plade, udgiver den og spiller sangene fra den plade. Og når hele den proces er færdig, går de i gang med at skrive de næste sange. Det er en meget lang og meget kedelig proces. Jeg kan godt lide idéen om, at man bare bliver ved med at skrive. Så da vi blev færdige med "Personetics", var vi allerede i gang med at arbejde med de nye numre. Jeg kan godt lide at være i to verdener på samme tid. "Personetics" var meget inspireret af 70'er sci-fi og synthrockplader, og på den nye spiller vi meget mere live.

På bagsiden af albummet står anført nederst: "BASED ON TRUE RECORDINGS", hvilket skal vise sig at være en vigtig reference, da den netop henviser til den live-performance, optagelserne bærer præg af på godt og ondt. Ved at indspille numrene delvist live i studiet, sniger der sig også en del småfejl ind, men omvendt får musikken en varme og en glød, der kan gå tabt i den tekniske proces, når man over-dubber musikken med adskillige ekstra spor. Tidligere har SPEkTR netop arbejdet meget med den tekniske efterbearbejdning, hvor de på deres nye album giver musikken et mere umiddelbart udtryk ved at køre med færre spor og optage direkte i nærmest first takes. Personetics var således optaget 'lag på lag', og bandet brugte to måneder i studiet med at færdigmikse numrene.

Manoj: På den nye spiller så mange som muligt på én gang, med alle de fejl og fede ting, der dukker op. Og sammenlignet med den tidligere har denne plade taget sammenlagt ti dage at indspille - med det hele! Tanken var faktisk for os alle sammen, at vi ville lave en hurtig plade. Vi skulle ikke sidde og kigge på den for længe.

Henrik: Den friskhed, der er i tracket, når alle spiller med i studiet, det er en 'true recording'. Og det er helt sikkert en måde at indspille på, som vi vil fortsætte med at praktisere - indtil vi bliver trætte af at høre på vores egne fejl!

Den sidste bemærkning bliver leveret med en blanding af overskudshumor og ramme alvor. For det er ikke sjov og ballade, musikken går ud på hos SPEkTR.

Jeg drejer samtalen ind på den lidt anderledes brug af keyboards og på den tilsvarende nedtoning af de mere komplekse guitarforløb, og runder af med at spørge ind til betydningen af albummets titel.

Henrik: En del af forklaringen er, at jeg ikke længere spiller bas, men barytonguitar. Så mange af basgangene er nu lagt over til keyboardsene, hvor de ligger mere roligt. På den måde kan der komme mere energi i rytmikken i toppen og i mellemlejet. Men vi har også haft lyst til at fylde mere ud i bunden med synth, hvilket tager noget af det komplekse ud af lydbilledet.

Julie: Der er kommet flere rolige passager ind i musikken denne gang, og mange af idéerne er også opstået, når vi netop har spillet de tidligere meget komplekse forløb og har haft brug for nogle overgange, der bandt det hele mere sammen.

Manoj: Titlen udtrykker idéen om at se muligheder i umuligheder, åbne døre i stedet for det modsatte. Men jeg kan også godt lide selve umuligheden i titlen, så folk må selv finde ud af, hvordan de tolker titlen.

Julie: Noget af det, jeg bliver allermest glad for, når folk fortæller mig om SPEkTR's musik er, når de fortæller, hvor de forestiller sig at befinde sig i de enkelte numre. Andre har nogle helt andre forestillinger, men det er fedt, når man tager på rejse i musikken, hen til 'steder', der ikke er konkrete steder, men 'steder' i ens fantasi. Jeg føler mig meget privilegeret over at få lov til at lave musik, der skaber billeder i folks fantasi, inde i deres hoveder. Folk oplever en rejse inde i deres indre, og det er fedt at være med til!

Henrik: Vi hører tit, at vores musik er 'billedskabende', og det synes vi da også selv er fedt, men når vi står i øvelokalet og taler om numrene, handler det faktisk udelukkende om klang. Altså, hvordan skal det lyde, hvordan skal det her keyboard passes ind? Det er næsten altid kun lyd og klang, vi taler om, og det kan være det er derfor, det er så åbent til fortolkning. Vi taler aldrig om konkrete 'steder' eller lokaliteter i musikken, som vi forsøger at få frem eller beskrive.

Manoj: Tarantino er med sikkerhed aldrig nogensinde blevet nævnt i øvelokalet, det er kun, når folk taler om os!

Den sidste bemærkning bliver fyret af med et grin, for det er nok den (film)reference, der er optrådt flest gange i diverse anmeldelser af SPEkTR's musik gennem tiden (og så blev Tarantino nævnt alligevel, selvom jeg havde lovet det modsatte!).

På dette tidspunkt sætter vi pladen på, for at høre de enkelte sange...Læs videre

 

Kontakt - Annoncer - Rettelser - Udskriv siden
© 2011 KultuNaut.dk - Email: kultunaut@kultunaut.dk


 
 
Dansk version Svensk version Engelsk version Tysk version
Find arrangementer
Søg efter specielle emner og interesser
Litteratur
Spejder
Rollespil
Sundhed
Skak
Gratis
Historiefortælling
Hunde
Iværksætter
Aftenskolekurser
Folkedans/spillem.
Rootszone
Elektronisk/Club/DJ
Viking/middelalder
Strikning/vævning
Cykelture
Kirkemusik
Cirkus
Have/planter
Korsang
Flere kategorier
Film i biografen