Flere nyheder

 
Musik
Nøgne toner fra Nineveh

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Nøgne toner fra Nineveh
Tor. 7. nov. 2013


(Foto: PDH Music)

Singleaktuelle Hymns from Nineveh leverede en meget troværdig koncert i DR's koncertsal søndag d. 3. november. Fejl var der masser af, men er det nu engang ikke det, der gør os menneskelige og elskede? I hvert fald var det med til at fange et nøgent og ærligt budskab.

Som en del af deres turné indtog de fem langhårede og pandebåndsbærende hippiedrenge Koncertsalens imponerende rum med bl.a. deres nyudgivne album Visuals. Den folk-, pop-, indie-inspirerede musik klædte i den grad salens arkitektoniske udformning, designet specielt til akustikkens fordel. Specielt for denne sal er nemlig, at hver eneste lyd bliver hængende i luften og sendt ud i publikums ører, så minimale detaljer kan opfanges og lyde kan adskilles fra hinanden i stedet for at mudres sammen.

Om det kom Hymns from Nineveh til gode lige denne aften er desværre tvivlsomt. For selvom de glade, ambitiøse og ultra-dygtige kunstnere mestrer et teknisk højt niveau i indspilningsstudiet, vil det altid være noget af en udfordring at skulle levere en live-koncert, hvor publikums forventninger i høj grad er baseret på det færdigmiksede og velproducerede lydformat. Til tider skred vokalen lidt på de høje toner, og instrumenterne spillede perfektionistisk set ikke 100 % tight hele vejen igennem, som nogle måske villet have ønsket det. På den måde er det svært at gemme sig i det afslørende og blottede rum, som man må sige at Koncertsalen er.

Hymns from Nineveh vil helst samle alle deres musikalske finurligheder og specielle, rytmisk krævende elementer i ét lydbillede. Det ambitiøse niveau har de fået til at fungere på pladerne, men i denne omgang var det simpelthen en for stor mundfuld på en koncertscene.

Udover numre fra det nyeste album, genhørte publikum en del fra deres to første albums Hymns From Nineveh og julepladen Endurance in Christmas Time - begge fra 2011. Forsanger og guitarist Jonas Petersen gjorde sit ypperste for at levere krævende, fraserende melodier, hvor hans vokale rolle i den grad blev sat på en udfordrende live-prøve. En overbevisende falset var uden tvivl med til at køre nummer efter nummer i hus på en måde, så det tændte publikum overgav sig til det hoppende og dansende drengeband.

Med rytmiske håndklap, elektroniske space-lyde, og en violinbue brugt til at stryge henover banjoens strenge, overraskede det danske band på ny. Især var de befriende gode til at fylde på scenen og henvende sig til publikum på en måde, så den klassiske mur imellem den højthævede kunstner og de ydmyge fans blev nedbrudt.

Afslutningsvis bragede de igennem med et fuldtalligt stående bifald under numrene "So Mournful the Elegy, So Comforting The Hymn", "Anywhere With You" og den P3-hittende "A Kid On The Beach", 3-0 til Hymns from Nineveh. Godt gået drenge.

Hymns From Nineveh
DRs Koncertsal, 3. november 2013