Flere nyheder

 
Teater
Pippi - the musical

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Pippi - the musical
Fre. 11. jul. 2014

Verdens stærkeste pige, Pippilotta Viktualia Rullgardinia Krusemynta Efraimsdotter Långstrump, eller mere mundret Pippi Langstrømpe flyttede ind i Villa Villekula med sin abe hr. Nilsson, sin hest og en taske fyldt med guldpenge helt tilbage i 1945. Ellers var hun helt alene, for hendes far sejlede som sørøver på de syv have, og hendes mor boede i himlen.

Frk. Prysselius fra socialforvaltningen vil have Pippi på børnehjem, men Pippi er som bekendt ikke sådan at tæmme. Hun stikker hverken op for bollemælk eller autoriteter - mandlige som kvindelige. Så de mindre begavede politibetjente Kling og Klang har heller ikke mange chancer hos den lille muntre, mindreårige eneboer.

Nu er hun sammen med hest, abe og resten af persongalleriet flyttet ind på teatret Bremen i hjertet af København, hvor Pippi the musical med Astrid Lindgrens historier og Sebastians musik løber over scenen. Selveste Villa Villekulla er del af den farvestrålende scenografi, og den kan både lukkes op og i efter forgodtbefindende.

Der er godt liv i det 18 personer store cast, der for fleres vedkommende er både skoleelever, sørøver eller fin dame. De synger, danser og agerer og forsøger at holde liv i en historie, der dybest set er noget antikveret. Børn, der kun skal ses og ikke høres, er ikke den pædagogik, der har været fremherskende i de sidste mindst 50 år i de skandinaviske lande.

Som figur holder Pippi dog også i 2014. Vi kender hende alle sammen, og hun ser stadig herlig ud med sine røde stritfletninger og fregner, og det med at være mere fræk end godt er og i øvrigt gøre grin med autoriteterne, er heller ikke gået af mode. Lise Koefoed ligner på en prik og er tilpas spædlemmet til at illudere en lille pige. Hendes karaktertegning er fin. Hun er stærk, når hun er munter og kan passe sig selv, bare hun har hus, abe, hest, penge og sine gode venner Tommy og Annika, og følsom og sprød, når hun savner sin sørøverfar. Hendes hest er herlig, og børn som voksne fnes gevaldigt, når den sprutpruttede, så røgen fløj ud af rumpetten på den.

Tommy og Annika, spillet af Niclas Vessel Kølpin og Charlotte Amalie Kehlet har ikke meget at arbejde med. De er og bliver lidt ferske, artige karakterer, der står og ser til, når deres frække veninde gør alle de ting, de ikke kunne drømme om at gøre.

Forestillingens stærkeste karakter er Peter Aude som både stærk mand i cirkus og sørøverkaptajn. Han har en uhøjtidelighed og charme over sig, som man kun kan elske. Han er komisk som den stærke mand, som besejres af den lille stærke pige i cirkus, og som Pippis far er han rørende i sin lidt umodne kærlighed til datteren. Dertil kommer en forrygende musikalitet, så når han trutter vagt i gevær i sit trompethorn, er det med vægt. Kaptajnen vil så gerne have sin Pippi med ud på de syv have, men er mand og far nok til at lade hende blive boende i Villa Villekulla, da han indser, at her er hun hjemme. Far og datter er herligt usentimentale, men ikke kyniske.

Sune Svankier har iscenesat løjerne og spiller derudover cirkusdirektør, sørøver og skoleelev (en lidt moden en af slagsen). Han fik ikke helt historien op at flyve i første afdeling. Det blev mere til en lidt skoleagtig præsentation. I sidste akt var der mere fart over feltet og god slapstick med sørøvere, Prysselius, Kling og Klang og selvfølgelig Pippi Langstrømpe.

De mindste børn, som forestillingen primært henvender sig til, lød til at more sig.

Pippi - the musical på teater Bremen til 15. Juli.

Forfatter: Astrid Lindgren
Musik: Sebastian
Instruktør: Sune Svanekier
Scenograf: Thomas Kolding