Flere nyheder

 
Teater
Royal Ballet i Tivoli

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Royal Ballet i Tivoli
Tor. 18. sep. 2014


(PR-foto)

Tivoli har i september måned haft en decideret balletfestival. Fra den 5. til den 13. september gæstede Alvin Aileys kompagni haven, og fra den 15. til den 17. var turen kommet til engelske Royal Ballet. I tilgift fik premieregæsterne den ekstra fornøjelse at være vidner til uddelingen af Dronning Ingrids hæderslegat, der hvert år går til to talenter fra musikkens og dansens verden.

Det er 6. gang, Dronning Ingrids hæderslegat bliver uddelt, og hele tre kongelige søstre var med til at overrække de prestigefyldte legater på 250.000 kr. til hver modtager. Modtagerne var balletdanser fra Den Kongelige Ballet Sebastian Haynes og cellist Toke Møldrup.

Forestillingen indledtes med Kim Brandstrups lidt vemodige og dystre værk Ceremony of Innocence for 7 dansere til musik af Benjamin Britten. Britten komponerede værket blot få måneder efter sin mors død, og værket kredser da også om hans forhold til hende. Kim Brandstrups trinsprog er på en gang klassisk, moderne og utraditionelt. Der bliver slået vejrmøller og stået på hænder i stedet for piruetter. Dertil kommer, at Brandstrup fra sin tid som filmvidenskabsstuderende har en filmisk tilgang til sine værker.

Rosinen i pølseenden sad denne aften i midten. Der foldede de engelske dansere sig ud i hele seks pas de deuxer, og det var luksus. Det spændte helt fra ultramoderne koreografier af Wayne McGregor, Christopher Wheeldon og Liam Scarlett. Her var især Wayne McGregors Qualia pas de deux med musik af Scanner fra 2003 stærk. Stringente akrobatiske bevægelser, der overraskede og imponerede. Sarah Lamb og Edward Watson dansede med en stamina og smidighed, så alle var blæst væk.

De udvalgte klassiske pas de deuxer var først Frederick Ashtons Voices of Spring fra 1977. Den var nydelig, men også en anelse kedelig. Kenneth MacMillans Manon fra 1974 var smuk, men historien om Manon gør sig ikke, når det kun er et lille uddrag. Man når ikke ind i den romantiske tragedie.

Endelig sluttede divertissementerne med grand pas de deux fra Don Quixote af Carlos Acosta fra 2013 efter Marius Petipa. Den var fænomenal. Det var russisk bravur, så det baskede. Akane Takada var forunderlig i sine snurreture, og rødhårede, charmerende Steven McRae var nærmest ikke af denne verden. Han har en overlegen teknik og et glimt i øjet, man smelter ved synet af.

Aftenen sluttede med Jerome Robbins' smukke, romantiske og lyriske værk In the Night fra 1970 med klavermusik af Chopin, spillet af Robert Clark. Tre par glider gennem natten som skibe, der ikke mødes, og bag dem glitrer stjernehimmelen. Det er tre meget forskellige par, der skildrer kærlighedens veje og vildveje. Værket er et af Robbins' bedste og tåler altid et gensyn.

Det var en herlig aften i Tivoli, og skønt var det, at der var blevet råd til levende musik, leveret af Tivolis Symfoniorkester. Det giver den ekstra nerve og nærvær, der bringer dansen endnu højere op i niveau.

Tillykke til Tivoli og Balletchef Peter Bo Bendixen for at have stablet dette gæstespil på benene.

Royal Ballet of London
Tivolis Koncertsal
15.-17. september