Flere nyheder

 
Teater
Stor ståhej for ingenting

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Stor ståhej for ingenting
Fre. 31. okt. 2014


(Foto: Natascha Thiara Rydvald)

Bellevue Teatret byder på deres udgave af den succesrige forestilling "The Complete Works of William Shakespeare (abridged)" skrevet af Adam Long, Daniel Singer og Jess Winfield i 1987. Stykket blev oprindelig opført på Edinburgh Fringe Festival, hvorefter det spillede 10 år i træk på Londons West End.

Teksten er gennemgået, og vittighederne er sat op mod en referenceramme for Danmark anno 2014 af Line Knutzon. Det er Nikolaj Cederholm, der har forsøgt at holde styr på de tre skuespillere Anders W. Berthelsen, Iben Hjejle og Nicolaj Kopernikus.

Det er en forestilling, hvor præmissen er yderst lovende, men hvor selve forløsningen desværre ikke helt giver mening. Der skabes en rammefortælling, hvor de tre skuespillere "spiller sig selv", som spiller uddrag fra nogle af de 38 værker af den store Shakespeare. Det hele er sat op omkring en foredragsmodel. Iben Hjejle er den "seriøse" type, der gerne vil give os en masse faktuel viden om William Shakespeare. Nicolaj Kopernikus er det "komiske element", og Anders W. Berthelsen svinger lidt mellem begge stole.

Der var nogle få meget underholdende scener, hvor undertegnede ville have ønsket ikke at have drukket en halv liter sodavand inden forestillingen begyndte. Disse scener er bestemt værd at fremhæve, da man godt kan glæde sig til dem.

Othello er den første gode scene. Der en lang scene, der handler om censur og racisme. Iben Hjejle og Anders W. Berthelsen forklarer, at de har tænkt sig at springe over Othello, da den er racistisk, og det bestemt ikke er passende at én af dem sminker sig brune i hovedet for at spille Othello. Dette har Nicolaj Kopernikus "selvfølgelig" ikke hørt, og han kommer ud med nutella smurt i hovedet for at spille "Nuthello" - og ja, det er på det niveau, humoren ligger i størstedelen af forestillingen. Scenen udvikler sig til et stort skænderi, hvor Iben Hjejle og Anders W. Berthelsen skifter over i svensk og belærer Nicolaj Kopernikus om Dan Park, Grislingen og Pippi.

Den anden scene, som gennem god klovne-gestik udvikler sig til at få hele salen til at brøle af grin, er afslutningen på en scene, hvor de har taget alle kongestykkerne og slået dem sammen til et catwalk-agtigt modeshow. Her stopper Anders W. Berthelsen forestillingen, fordi han gerne vil vise os lidt mere af Richard III. Det er ikke så meget dialogen i det efterfølgende, som får os til at brøle af grin. Det er mere selve udførelsen. Anders W. Berthelsen sætter sig på knæ, mens han forklarer, at Richard III var en handicappet og pukkelrygget dværg. Iben Hjejle har taget et sort klæde over hovedet og en lang frakke omvendt på. Hun sætter sig bag Anders W. Berthelsen med hovedet på hans skulder. Vupti, nu er hun Richard III's hænder og pukkel, mens Anders W. Berthelsen er ben og hoved. Det er en scene, som må have krævet meget indøvning og timing, og det er uhyrligmorsomt at se de to skuespillere spille den lille kong Richard III.

Den tredje sjove scene er Hamlet, der gennemspilles normalt for bagefter at blive spillet baglæns. Det er simpelthen bare sjovt, og det får en til at grine. Det er dog ikke fordi selve konceptet med at spille noget baglæns er revolutionerende i sig selv - men fordi der er langt mellem snapsene, er man som publikum glad, når der endeligt er noget, som får os til at reagere.

Disse tre gode scener udgør desværre kun små 20 minutter ud af de 97 minutter, som de så fint skriver på plakaten at det hele varer. De resterende 67 min er meget lange at komme igennem. Det er et høfligt premierepublikum, der griner lidt, når vi kan mærke, at skuespillerne har en kunstpause, "hvor man næsten kan høre highhatten slå". Det er en temmelig rodet affære. Som nævnt er humoren noget, man vil forvente at høre i Cirkusteltet på Bakken. Der er for meget, som simpelthen bare ikke er sjovt, lige meget hvor mange båthorn eller perverse referencer til Bellevue Teaterets fortæppe af en nøgen badepige, tegnet af Aage Sikker Hansen, det forsøges at skyde ind. Tilbage sidder man lidt med tanken, om at der godt kunne være brugt mere tid til at få finpudset denne forestilling.

Shakespeares samlede værker
Bellevue Teatret
Se spilleplan