Flere nyheder

 
Teater
Hübberiet

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Hübberiet
Man. 17. nov. 2014


(Foto: Henrik Stenberg)

Der var vrede i mange afskygninger i denne sæsons første Hübberi på Det Kongelige Teaters gamle scene.

Temaet blev slået knivskarpt an af poet Peter Dyreborg: "Jeg hedder Peter, og når jeg bliver vred, tæller jeg ikke til ti, jeg tæller til pi." Stående i en lyskegle midt på scenen guidede Peter Dyreborg os gennem hovedpersonens ægteskabs undertrykte vrede, mens decimalerne på pi blev flere og flere. Dyreborg er en ener inden for spoken word-performance og perfektionistisk til fingerspidserne, så ærgerligt var det, at teatret et par gange ikke havde styr på lyden. Det ødelagde dog på ingen måde nærværet og troværdigheden og den humor, digtet også byder på.

Alle kender vreden, og det er ingen positiv følelse, men den kan sætte skub i begivenhederne, og det havde ikke været svært at finde eksempler på vrede fra dansens verden.

Det nye par i Kameliadamen, Ida Prætorius og Andreas Kaas, dansede en lidenskabelig pas de deux, hvor vreden ender i lidenskabelig kærlighed. Alba Nadal dansede frøken Birte fra Et Folkesagn, hvor vreden udspringer af det forbyttede barns frustration over aldrig at blive forstået. Det er eminente dansere og fantastiske balletter, men med korte uddrag er det lidt svært at komme ind i stemningen i historierne.

Som showpiece dansede Femke Mølbach Slot og Gregory Dean en gnistrende smuk og sexet vredes- og jalousiscene fra Twyla Tharps Come Fly Away med sange fra Frank Sinatras repertoire. Her var publikum med fra start af, men desværre var duetten ovre næsten inden, den var begyndt.

Mere instruktivt og interessant var uddraget fra Bournonvilles Sylfiden, der har været under grundig bearbejdning af balletmester Nikolaj Hübbe. Hübbe var i sit es, da han fortalte om relationen mellem James og Madge, der i hans udgave ikke er en grim heks, men en elegant midaldrende mand. Hübbe havde grebet om sit publikum med instruktion og opfordring til medvirken af mime. Ulrik Birkkjær og Maria Bernholdt (som Madge som mand) dansede det sidste opgør mellem de to.

Endelig havde et helt nyt værk premiere denne Hübberiaften. Det var Dancing with Anger af Lotte Sigh. Sebastian Kloborg og Eliabe D´Abadia dansede et mørkt, moderne værk med scenen henlagt i grågrønt mørke til musik af Georg Friedrich Händel og Tune Madsen. Værket høstede velfortjent aftenens største bifald.

Forfatter Maja Lee Langvad er født i Sydkorea, men blev 3 måneder gammel adopteret til Danmark og har siden boet i København. Hun læste op af sin bog Hun er vred, der er et opgør med den dominerende forestilling om, at adoption er en win-win-situation. Det er tydeligt, at Maja Lee Langvad både har noget personligt på hjerte, men at hendes bevæggrunde strækker ud over at bearbejde egne følelser og oplevelser. Hun vil sætte fokus på og spørgsmålstegn ved transnationale adoptioner. Desværre havde Nikolaj Hübbe ikke sat sig ind i stoffet eller funderet over de spørgsmål, han havde stående på sine cue cards, så samtalen mellem ham og Maja Lee Langvad blev decideret akavet. Det var ærgerligt, men forhåbentlig er publikum alligevel blevet nysgerrig efter at vide mere og læse Langvads bog.

Samme mangel gjorde sig gældende, da Lone Kühlmann talte med Hübbe om hate speech. Der blev klovnet alt for meget om et nok så alvorligt emne.

Aftenen sluttede med et uddrag af Ulrik Wivels film Disportrait om det spanske danse-ikon Nacho Duato, der efter to årtier som kunstnerisk leder af Compañía Nacional de Danza i Madrid bliver fyret uden varsel.

Det er altid underholdende at være vidne til Hübberiet, men denne aften virkede ikke tilstrækkeligt gennemarbejdet. Der var knas med teknikken flere gange, og der var byttet om på rækkefølgen i programmet, hvilket var en anelse forvirrende. Dertil kom, at balletmester Nikolaj Hübbe ikke var sin værtsrolle voksen hele vejen igennem og en i øvrigt god minikoncert med Claus Hempler virkede malplaceret og ikke relateret til det udstukne emne for aftenen.

Det bliver til 4 stjerner, hvor den sidste ubeskåret går til Peter Dyreborg og Lotte Sigh.

Hübberiet
Det Kongelige Teater, Gl. Scene

Næste Hübberi:
PASSION - 14. februar 2015

FORFÆNGELIGHED - 26. februar 2015
Se spilleplan