Flere nyheder

 
Film
Girlhood

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Girlhood
Tor. 4. dec. 2014

(Foto: Reel Pictures)

Den franske filminstruktør Céline Sciamma er aktuel med sin tredje spillefilm, "Girlhood" (orig. titel "Bande de Filles") om den unge Marieme (Karidja Touré) og hendes veninders turbulente teenage-hverdag i en forstad til Paris.

Marieme på 16 år og hendes søstre bor i en lejlighed i en ghetto i en forstad til Paris. Moderen er næsten altid fraværende pga. arbejde, og "manden i huset" er en bror, som nyder at bringe orden med voldens magt. Hun ønsker for alt i verden at komme i gymnasiet, men kan ikke pga. sine karakterer. Da hun bliver en del af pigegruppen ledet af Lady (Assa Sylla), begynder Marieme sammen med dem at ty til småkriminelle handlinger for at have en mening med tilværelsen. Og de fire teenagere i gruppen bliver hinandens familie, når den biologiske skuffer.

Filmen handler således om det stærke bånd, der dannes blandt veninderne, men også om Mariemes udvikling, og spørgsmålet bliver, om det lykkes Marieme at slippe ud af sin sociale arv. I Sciammas film bliver de kvindelige hovedpersoner altid fortolket af ukendte skuespillerinder, og Karidja Touré præsterer udmærket i rollen som den på en gang skrøbelige og samtidig rebelske Marieme.

Céline Sciamma er med sine få spillefilm allerede blandt de nye filminstruktører, man bør følge i den europæiske filmverden. Med sine prisvindende Water Lilies, Tomboy og nu Girlhood, viser hun en forkærlighed for coming of age-tematikken under de svære kår, som de socialt udsatte unge befinder sig i. Filmen lægger sig i forlængelse af den franske banlieu-genre, hvor film plejer at foregå i indvandrermiljøer. Og Girlhood tager mange temaer op: Skole, uddannelse, identitet, vold i hjemmet, kærlighed, venskab, familie og status inden for lokalsamfundet, hvorved Sciamma forsøger at vise en fase af livet, hvor usikkerhed opstår, og identiteten virker mere skrøbelig end nogensinde.

At Céline Sciamma er en engageret kunstner med spørgsmål, der vedrører den yngre del af det franske samfund i dag, er tydeligt, og hendes værker giver et forholdsvis nøjagtigt billede af situationen blandt disse unge. Hendes film fungerer som et spejlbillede på det franske indvandrersamfund. Men selvom essensen af Girlhood er interessant og vedkommende, så er resultatet noget diffust og langtrukkent.

Fortællingen er forholdsvis minimalistisk. Selvom der er anvendt smukke billeder og fremragende musik/lyd og klipning, så er selve kernen i filmen, historien, noget intetsigende. Plottet koncentrer sig om så mange aspekter relateret til sociale og personlige konflikter, at det sjældent følger nogen af de mange, ting der bliver sat i gang, til dørs. Det virker ellers lovende til at starte med, men i løbet af filmens 2 timers spilletid bliver det temmelig kedeligt, fordi der ikke synes at være større udvikling i hverken Mariemes figur eller historien. Der er ikke meget ved at se de absurde slåskampe, pigerne søger med andre pigebander, og venindesnakken bliver for overgearet og banal. Her havde det været rart, hvis Sciamma havde fokuseret på at få mere dybde i både hovedpersonen Marieme og hendes veninder, så man havde følt sig rørt af fortællingen. Girlhood har meget potentiale, men ender med at drukne i sit eget materiale, hvilket er rigtig ærgerligt.

Der vil være dem, der synes, at det er en acceptabel film, men Girlhood vil næppe hverken begejstre nogen eller medføre den absolutte afvisning.

Girlhood

Se spilletider
Se filminfo