Flere nyheder

 
Musik
Helt sin egen

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Helt sin egen
Tir. 20. jan. 2015


(DR pressefoto)

Når man ikke kan crowd-surfe, må man jo balkon-surfe. MØ, som er kendt for sine energiske optrædener, udfordrede med tre koncerter i DRs koncertsal rammerne for sin musik. Men selvom opstillingen var mere klassisk end normalt, viste MØ stadig energi og performance på højeste plan.

MØ har gennem de sidste par år taget Danmark med storm. Både med sin musikalske blanding af soul, electronica og R&B, og med sine energiske koncerter, hvor hun ofte ses crowd-surfe mellem publikum.

Men med koncerterne i DR's koncertsal, var der lagt op til at give et indblik i sangenes originale lyd, som blev skabt på klaveret i barndomshjemmet på Fyn. Koncertsalen skiller sig ud fra de fleste andre scener, som MØ har udfoldet sin musik på, og med på scenen havde hun denne gang ud over det faste crew både strygere og blæsere. En mere akustisk og intim koncert var målet, og det lykkedes også på de fleste punkter.

MØ indledte den intime stemning til koncerten ved at indtage en scene henlagt i mørke og i starten med klaver som eneste akkompagnement. På de første 3 numre var tempoet taget helt ned, og særlig nummeret "Never Wanna Know" fremstod meget ærligt og inderligt, hvor MØ viste, at hun i den grad kan synge.

Med nummeret "Slow Love" startede festen for alvor i koncertsalen. På "Maiden" var Nikolaj Manuel Vonsild fra When Saints Go Machine hevet ind som gæstesanger, hvilket desværre gav et noget rodet udtryk. Til gengæld var publikum helt med på hittet "XXX 88", som modtog et kæmpe bifald. MØ fik publikum til at juble endnu højere, da hun under nummeret "Pilgrim" forlod scenen og dukkede op på balkonen blandt publikum. Når man nu ikke kan crowd-surfe, må man balkon-surfe.

Stemningen dalede en smule hen mod slutningen, men MØ viste, at hun vidste, hvordan man bedst slutter en koncert, nemlig med fuld skrald på med nummeret "Don't Wanna Dance". Dette fik stort set alle i koncertsalen til at rejse sig og deltage i MØs dansefest.

MØ er en kunstener, der er helt sin egen. Med sin simple udstråling, sin måde at bevæge sig over scenen på og med sin rå energi. Koncerten havde lagt op til at fremstille sangenes råmateriale, og man kunne godt have savnet, at de havde fået et endnu mere akustisk præg, når rammerne og musikerne nu var der. Men MØ fik alligevel ramt det intime og havde en klar forbindelse med publikum under koncerten.

Alt i alt gav MØ en energirig og smuk koncert, og det var klart at føle, at der var gang i publikum allerede fra første nummer.


DR koncertsalen 17. januar