Flere nyheder

 
Klassisk musik
Demokratisk opera

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Demokratisk opera
Man. 9. feb. 2015


(Foto: Kåre Viemose)

Mozart skrev sit værk "Cosi fan Tutte" på et tidspunkt, hvor der var spirende tanker fremme om demokrati og kvinders selvbestemmelse. I Den Jyske Operas opsætning af operaen har de taget konsekvenserne af disse samfundsstrømninger og opfundet "den demokratiske opera", hvor publikum er medbestemmende i handlingen.

Inden operaen begynder, skal publikum tage stilling til, om de vil se en klassisk opførelse af forestillingen eller en moderne version. Dette afgøres ved en anordning, der måler, hvilken af mulighederne som opnår flest klap, hujen og tramp i gulvet. På premiereaftenen var det den klassiske version, der blev valgt. Efter afgørelsen har ensemblet de ca. 4 minutter, det tager at spille ouverturen, til at få de rigtige kostumer på, få sat håret og ordne scenen, så den passer med den rigtige tidsperiode.

Som vanligt i Den Jyske Opera er de bærende roller dobbeltbesatte. Sammenholdt med at publikum er medbestemmende i operaens version og dens slutning betyder det, at forestillingen vil kunne være forskellig, hver gang man ser den, afhængigt af hvem der medvirker og publikums ønsker.

Stykkets handling strækker sig over 24 timer. De to unge mænd Ferrando og Guglielmo er forlovede med de to søstre Dorabella og Fiordiligi. Mændene er sikre på, at deres kærester altid vil være dem tro, men en ældre ven, Don Alfonso med mere livserfaring, påstår, at alle kvinder er troløse. Mændene indgår et væddemål om kvindernes troskab. De unge mænd lader, som om de er blevet indkaldt til fronten og forlader pigerne efter en tårevæddet afsked. De unge mænd klæder sig ud og vender tilbage for at gøre kur til Dorabella og Fiordiligi. Don Alfonso får hjælp af pigernes højre hånd og ven Despina, som bearbejder pigerne til at have det lidt sjovt med de fremmede unge mænd, nu deres kærester er ved fronten. Pigerne modstår i første omgang de fremmede mænds bejleri, men ender med at falde for hinandens kærester og være utro.

Inden anden akt begynder, inviteres publikum igen til at beslutte, om slutningen skal være sandhed eller konsekvens. Det står ikke helt klart, hvad forskellen i handlingen er, da musikken og librettoen ikke ændres. Mozarts idé med operaen var at vise, at alle valg har konsekvenser, og at livet ikke er sort eller hvidt. Mennesker er ikke ufejlbarlige og man skal lære at kunne tilgive de fejl, som den, man elsker, begår.

Cosi Fan Tutte er fyldt med smuk musik, kærlighed, drama, forklædninger og forviklinger, og så er den sjov. Særligt spillet mellem Guglielmo og Ferrando (ved premieren spillet af Jens Søndergaard og Joel Annmo) fungerer godt og afføder megen morskab. Med Den Jyske Operas opsætning er der lagt op til en glad og morsom aften for publikum, i selskab med dygtige sangere og med mulighed for selv at bestemme, hvordan forestillingen skal forløbe.

Cosi fan tutte
Den Jyske Opera

Anmeldt i Musikhuset Århus 4. februar.
Se turnéplan