Flere nyheder

 
Musik
Absurd, obskurt, obskønt

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Absurd, obskurt, obskønt
Tir. 7. apr. 2015


(Foto: Mathies Brinkmann Jespersen)

Marvelous Mosell er dansk hiphops absolut mest spændende og veloplagte navn netop nu.

Dansk hiphop har optur. Dancehall'ens kommercielle gennembrud har, som noget af det eneste positive ved den bølge, givet opmærksomhed til en række nye hiphop-navne fra Nørrebro og den københavnske Vestegn såsom Tudsegammelt og Youtube-fænomener som Gilli. Det måske mest iøjnefaldende nye og originale navn er Marvelous Mosell, der over de sidste par år er gået hen og blevet en ikke så lille sensation. Med kreativ storytelling-rap, kitschede musikvideoer og ikke mindst en uimponeret humoristisk tilgang, er Mosell et tiltrængt frisk pust på den til tider selvhøjtidelige danske hiphop-scene. På flere niveauer er Marvelous Mosell en stilmæssig arvtager for Malk de Koijn, og derfor synes et samarbejde med en profil som Tue Track helt naturlig. Alt gik derfor også op i en højere enhed, da Marvelous Mosell, Tue Track og DJ Static flettede kreative koncert-fingre i en komplet udsolgt koncert i Pumpehuset.

DJ Static gik på scenen på slaget 21 og fik med smeltediglen af old school hiphop, big beat og nyt elektronika sat skub i sagerne. Det veloplagte legende scratch-show fik langsomt tøet op i et sløvt og højtsnakkende publikum og skruet gevaldigt op for festen. DJ Tue Track tussede op på scenen efter en halv times tid og satte med et funky show tempoet lidt ned. Ballonen var tæt på at blive piftet med en ti-femten minutters lang udgave af Chaka Khans "Ain't Nobody" uden Tue Track på scenen. Den effektive opvarmning fra DJ Static holdt dog dampen oppe blandt publikum.

Billedet vendte resolut, da Marvelous Mosell, iført pastelfarvet 80'er joggingsæt, pandebånd og smørret smil, trådte op på scenen. Herfra stod intet stille i opvisningen af Tue Tracks eminente scratch og Mosells charme, kejtede dans og fantasifulde tekstunivers. Vel at mærke leveret med enormt overskud, flydende flow og ikke mindst som en selvironisk selviscenesættende entertainer, der med "Slowmotion" proklamerede: "spids lyttelapperne, festen er på trapperne".

Ud over et par begrænsede single-vinyludgivelser og en række koncerter er agendaen for 32-årige Marvelous Mosell umiddelbart så simpel som at hygge og nørde med sin rap. 80'er-nostalgien drypper af legesyge rim, slidte VHS-film og Master of the Universe. De fjollede musikvideoer, sammensat af andre fjollede videoer og overlagte dårlige animationer med karaoke-undertekster, er en så selvfølgelig del af musikken, at de bør være en fast del af liveshowet. Ikke at det blev nødvendigt at gemme sig bag disse for hverken Marvelous Mosell eller Tue Track. Med numre som "Dansk Ninja Turtles rap", "Ove og Jens", "Robin Rubin solgte crack-kokain", og ikke mindst "Koldblodet" og "Jeg var blevet syg og ku' li' det" satte et overlegent niveau. Kirsebærret på toppen blev "Den Bedste Danser", der rundede en fuldendt koncert af.

En stor del af den danske musikindustri kunne lære meget af Marvelous Mosells fantasi, energi og dansetrin. Han er netop nu dansk hiphops absolut mest spændende og veloplagte navn. Koncerten denne aften var en sand opvisning i denne påstand.

Marvelous Mosell, DJ Tue Track og DJ Static spillede i Pumpehuset den 1. april