Flere nyheder

 
Film
Fassbinder foran kameraet

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Fassbinder foran kameraet
Tor. 16. apr. 2015


(Rainer Werner Fassbinder og Christian Braad Thomsen. Foto: Rolf Konow)

Den danske filminstruktør, forfatter og filmproducent Christian Braad Thomsen har med "Fassbinder - At elske uden at kræve" skabt et personligt portræt, hvor han hylder sin prominente ven, den tyske filminstruktør og manuskriptforfatter Rainer Werner Fassbinder.

Den danske filminstruktør Christian Braad Thomsen var en nær ven af Rainer Werner Fassbinder (1945-1982). De mødtes første gang på Berlinalen 1969, da Fassbinder fremviste sin første, og meget kritiserede, film Kærlighed er koldere end døden. På trods af kritikken følte Braad Thomsen, at filmmediet var blevet (gen)opfundet. Beundringen for Fassbinder, samt venskabet mellem den tyske og danske kunstner, har resulteret i en dokumentarfilm baseret på langvarige interviews med Fassbinder fra 1970'erne, som aldrig har været offentliggjort. Filmen indeholder desuden interviews med bl.a. skuespillerinden Irm Hermann, med hvem Fassbinder havde et forhold, skuespilleren og produceren Harry Bär, som var den sidste, der talte med Fassbinder før hans død, og daværende barneskuespiller Andrea Schober, der medvirkede i Fassbinders tidlige film. Dokumentaren tager udgangspunkt i Braad Thomsens personlige erindringer fra sit venskab med instruktøren og bindes sammen af 7 kapitler, hvoraf 6 af dem introduceres med Fassbinder citater, mens det sidste er et uddrag fra en mindetale fra Fassbinders begravelse.

Fassbinder nåede på blot 14 år at skrive og instruere 40 spillefilm, to tv-serier, tre kortfilm, fire videoproduktioner, 24 teaterstykker og fire radiospil, samtidig med at hans spillede 36 roller i egne og andres film. Blandt hans mest berømte værker er Angst æder sjæle op (1974) og serien Berlin Alexanderplatz (1980). Den tyske instruktør betragtes som den visuelle fortolker af Tysklands historie i det 20. århundrede, men ud over at behandle historiske temaer fra Weimarrepublikkens sammenbrud til 1970'ernes terrorisme undersøger Fassbinder nysgerrigt, hvordan historien påvirker tilværelsen for en enkelt person. Braad Thomsens Fassbinder - At elske uden at kræve er et hyldende portræt af en af de vigtigste personer inden for moderne tysk film og en af filmhistoriens mest produktive instruktører - en produktivitet, der resulterede i, at Fassbinder højst sandsynligt døde af "arbejds-overdosis".

Det lykkes Braad Thomsen at skabe et ærligt portræt af den tyske instruktør, som ikke dvæler ved kunstnerlivets klicheer a la sex&drugs&rock'n'roll. Ikke fordi dette ikke fandt sted, men Braad Thomsen, som selv er stor tilhænger af Sigmund Freud, forsøger derimod kreativt, om end noget søgt, at forstå Fassbinders ekstraordinære kreativitet ved at analysere hans barndom med afsæt i bl.a. Ødipuskomplekset. Åbent, ærligt, men også tvetydigt, taler Fassbinder til Braad Thomsens kamera om efterkrigstidens Hollywood, kærlighed til mænd og kvinder, psykoanalyse, ægteskab, børn, galskab, kvindefrigørelse, Vesttysklands terrorisme, småborgerlighed, og sågar om hans egen Ødipus-fantasi med moren Lilo Pempeit (hendes stemme høres i lydinterviews).

På samme tid er Braad Thomsens film ikke helt fyldestgørende og efterlader huller undervejs. Bl.a. det at Lilo Pempeit led af mentale og fysiske sygdomme pga. krigen, og at Armin Meier, Fassbinders elsker, begik selvmord, fordi han ikke var inviteret til Fassbinders 33-års fødselsdag, kræver en del afklaring. Filmens undertitel At elske uden at kræve synes også noget tvetydig, når man erfarer om de pinsler, som især Irm Hermann blev udsat for af Fassbinder, der gjorde, at hun forsøgte at begå selvmord.

Braad Thomsens Fassbinder - At elske uden at kræve er stærkest i sin fortælling af Fassbinders filmiske fremgangsmåde og virkemidler og bidrager med interessant fakta til biografien om den excentriske Fassbinder. Men selvom undertegnede er fan af den tyske filmskaber, henvender denne dokumentar sig til et meget smalt publikum af hardcore fans, der ligesom Fassbinder nyder masochismen, for på trods af at byde på interessante detaljer og ny viden, bliver de knap 2 timers spilletid lidt for meget af det gode.

FASSBINDER - at elske uden at kræve

Se spilletider
Se filminfo