Flere nyheder

 
Teater
Hamlet sætter strøm til sin sorg

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Hamlet sætter strøm til sin sorg
Man. 3. aug. 2015


(Foto: Jacob Chrstian Hansen)

Hamlet skriger sin frustration ud: "Etwas ist faul im Staate Dänemark". I forbindelse med den årlige Shakespearefestival på Kronborg Slot har HamletScenen fået besøg af Staatsschauspiel Dresden. Den tyske skuespillertrup leverer en nyskabende, energipumpende og meget fængslende fortolkning af Shakespeares klassiker.

Publikumstribunen i slotsgården er rykket forholdsvis tæt op imod den sydvendte længe. I mellem tribune og væg er der ikke anden scene end et lille podium med musikinstrumenter. Det begynder med, at Polonius kommer ind og beder publikum om at rejse sig for Kong Claudius og Dronning Gertrud. Alt er i sin orden; respekt for de royale, der går ind på slottet og snart efter dukker op i vinduerne på første sal, hvorfra de kan kigge ned på scenen og på os i publikum. Derpå gør Hamlet sin entré. Med et blik som hos et stykke jaget vildt, men samtidig determineret som en ung rebel, går den sortklædte Hamlet over til det lille podium og stiller sig bagved keyboardet. Etwas ist åbenlyst faul, og han er ikke til sinds at bøje sig for, endsige behage, sin onkel Kongen.

Prins Hamlet har arrangeret en mindekoncert til ære for sin far, den nyligt afdøde konge, der indtil for få måneder siden var gift med hans mor, Dronning Gertrud. Og så er vi i gang. Sammen med sine fire medmusikere sætter Hamlet strøm til sin sorg. Kold og lettere misfornøjet sidder Claudius oppe i vinduet og ser på. Imellem numrene fortælles handlingen. Instruktøren Roger Vontobel har rokeret lidt rundt på den rækkefølge, i hvilken vi modtager informationen, men ellers er historien genkendelig. Der gisnes i hoffet om årsagen til Hamlets mere og mere utilregnelige opførsel. Polonius mener at have regnet ud, at det skyldes en ulykkelig kærlighed til hans datter Ophelia, hvem Polonius har forbudt at tage imod Prinsens kærlighedserklæringer. Men Hamlet, der går til og fra musikpodiet og således både fortæller handlingen i musikken og i den traditionelle monolog- og dialogform, har mødt sin far som et genfærd, der fortæller, at han blev slået ihjel af sin egen bror, Claudius. Dermed bryder Hamlets verden sammen, og der er ikke plads til kærlige følelser, men kun til tvivl, kynisme og hævn.

Roger Vontobels iscenesættelse vækker minder om Baz Luhrmanns filmatisering af Romeo og Julie fra 1996. Der er den samme veloplagte energi i de musikalske indslag, samme vilje til at bruge en moderne form samtidig med, at respekten for Shakespeares geniale sprog er bevaret. Og ikke bare taler den tyske Hamlet-udgave til yngre mennesker, men også til Danmark af i dag. I Shakespeares originaltekst er man på vagt over for en trussel fra Norge, men når hovedrolleindehaveren Christian Friedel springer rundt mellem publikumsrækkerne og spørger tilfældige, hvorfor Dänemark må bevogte sine grænser så hårdt, høres en slet skjult politisk undertone.

Tvivlen fylder en stor plads i Hamlet. Han ved ikke, om han kan stole på sine egne sanser, om det er galskab at tro på farens genfærd. Morens hurtige giftermål med onklen har vendt op og ned på hans verden, og han kan ikke begribe, at verden vil gøre gode miner til dette slette spil. Tvivlen er også til stede i Christian Friedels Hamletfigur, men den bliver ikke udtrykt som handlingslammelse eller Weltschmerz, snarere som en totalt rastløs energi; som kynisme og løssluppenhed. Hvis intet længere er, hvad det giver sig ud for at være, hvis alt er falskhed, kan Hamlet lige så godt skeje ud.

At se Hamlet på tysk bliver i sig selv en uventet kvalitet. I mundene på skuespillerne fra Dresden er det utroligt udtryksfuldt, og det fungerer udmærket at følge med i overtekstens engelske og danske oversættelse. Mens mørket falder over Kronborg, er publikum i alle aldre intenst fanget af skuespillet. Det har en genial virkning, at det gamle slot ikke bare danner en ydre ramme om opsætningen, men selv i allerhøjeste grad er en del af den. Skuespillerne løber ind og ud af dørene og dukker op i det ene snart det andet vindue. En måge skriger et sted oppe på aftenhimlen og bliver til et lille moment i stykket. Selv stilladset i et hjørne af slotsgården bliver inddraget, og når klokken ringer i tårnet, ved man ikke helt, om det er fiktion eller virkelighed.

Staatsschaulspiel Dresden: HAMLET

Spilledes på Kronborg Slot 1.-4. august i forbindelse med Shakespeare Festval 2015