Flere nyheder

 
Litteratur
Problematisk leder-håndbog skrevet som fabel

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Problematisk leder-håndbog skrevet som fabel
Fre. 14. aug. 2015


Problematisk leder-håndbog skrevet som fabel.

Markedet for håndbøger i ledelse og strategi er enormt og har for alvor slået igennem i Danmark. Særligt dem der er lige til at gå til og er læselige for folk på alle uddannelsesniveauer, uden at de måske har ekstremt meget erfaring. Altså let læselige bøger, hvor pointerne bliver anskueliggjort, uden at det bliver alt for teknisk, akademisk tungt eller alt for komplekst beskrevet. Det kan også gå hen og blive alt for let beskrevet, i bedste storytelling-stil, på et niveau, som kan være svært at tage helt seriøst. En af disse bøger er De fem dysfunktioner i et team: En fortælling om lederskab af Patrick Lencioni.

Skrevet som en lettere moraliserende fabel - som hvis Paulo Coelho pludselig skulle skrive om business cases - er De fem dysfunktioner i et team en fortælling om den nyansatte leder, Kathryn Petersen. Hun er, som CEO i DecisionTech A/S, blevet sat til at vende den nedadgående kurs i virksomheden. Det viser sig hurtigt, at problemerne ikke skyldes økonomi, strategi eller teknologiske begrænsninger - men simpelthen at ledergruppen er dysfunktionel. Kathryns mission er dermed at sætte sig ind i de udfordringer, der hersker i det interne samarbejde og sætter en barriere for velfungerende teamwork.

Enhver med blot en smule ledelseserfaring vil nikke genkendende til de problemer, som bliver set gennem Kathryns øjne - og hvordan hun vælger at løse dem. Ifølge Kathryn, eller rettere Patrick Lencioni, synes en humanistisk tilgang til ledergruppens problemer at pege på fem almengyldige dysfunktioner: Fravær af tillid, konfliktskyhed, manglende engagement, at undgå at holde hinanden ansvarlige samt uopmærksomhed på resultater. Ikke at Lencioni ikke kan have en pointe; i og for sig er det helt klassiske udfordringer for en leder. Der bliver såmænd også vedlagt et helt konkret værktøj i bogen til hverdagslig brug for læseren, hvis nu det skulle vise sig at det netop er disse problemer, du som leder står med. Bogen er blot skrevet så banalt, på et så lavt fag- og skønlitterært niveau, at den bliver uvedkommende og direkte uinteressant.

Hovedpersonen Kathryn fungerer som en katalysator for Lencionis løsningsmodel, hvor et velfungerende hold bliver sat over alt andet, for at en virksomhed kan blive velfungerende, i en kamp mod dårlige vaner. Dette bliver, helt lavpraktisk, gjort blandt andet med temadage. Idéen er at tale i øjenhøjde med læseren på den der enormt amerikanske "lær det selv"-måde. Formen lægger imidlertid mest op til "læs og smid væk", eftersom de anvendte metoder ikke er opstillet som et opslagsværk, hvorved de ville være hurtige at bladre frem til.
De fem dysfunktioner i et team: En fortælling om lederskab er let læst, måske alt for let, og giver med sin storytelling-form ikke særligt meget grobund for refleksion på et ledelsesmæssigt niveau. Patrick Lencionis grundidé er dog sympatisk og vil måske være et godt afsæt for en ledergruppe, på tværs af uddannelsesniveau og erfaring, som selv har sine dysfunktionelle udfordringer at arbejde med.

Patrick Lencioni: De Fem dysfunktioner i et team
Gyldendal Business, 207 sider
ISBN: 870217622X