Flere nyheder

 
Teater
Looking for Courage i Ørestaden

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Looking for Courage i Ørestaden
Man. 31. aug. 2015


(Foto: Christoffer Askman)

Opera Nord har i samarbejde med Sifenlv New Media Studio fra Beijing skabt den musikdramatiske vandreforestilling "Looking for Courage", som ledte publikum vidt omkring i Tietgenkollegiets utraditionelle arkitektur.

Uden for metrostation DR-Byen mødte tilskuere op for at drage ud på en byvandring gennem Ørestad. I ørerne havde vi lyd med informationer om arkitekternes idéer for området og om det smukke Tietgenkollegium fra 2005. Det skulle ikke være to lange firkanter, hvor de studerende i den ene ende aldrig møder dem i den anden. Løsningen var at lave en cylinder. Så kan alle ses og mødes.

Vi bevægede os i andægtig stilhed bag guiden, der mimede til os, at vi skulle samle rustne møtrikker, pinde, jord og vand op. Det hele skulle bæres nogle meter for derefter at dumpes igen - lidt sært. På vej mod Tietgenkollegiet hørte vi en ung kinesisk piges historie i vores audioapparat om hendes rejse væk fra forældrene mod det universitet, der skulle modne og frigøre hende.

Efter et shotglas med te blev hele gruppen ført ned til porten til kollegiets parkeringskælder. Det var oplagt, at der blev bestemt over os, så ventetiden var en del af begivenheden, og den var lang. Vel inde gik vi langs kanten mod kunstnerne. At det er beskrivelsen af et politisk drama er klart, men de nærmere omstændigheder skal man være skarp for at følge med i. Der er både opstillede biler med personer med døde øjne, en kineser på damptromle og en ensom dame på cykel. Det er skruen uden ende, mens der er et elektronisk musikalsk univers parret med opera og cello.

Fra kælderen foregik næste step af vandringen fra kollegiets 5. sal med udsigt til den runde plæne. Det var et drømmeagtigt eller snarere mareridtsagtigt syn med lysshow på både træer og bygninger og ensomme kinesere, der gik og gik.

Der var ikke 9 millioner cykler i Beijing, men 50 cykler i gården på kollegiet, der illuderede det kinesiske folk, der ikke så, hvad der foregik lige under deres næse eller i hvert fald var ligeglade med en mand, der lagde sig foran en kampvogn i 1989.

Aftenens højdepunkt var danseren Liu Zheng, hvis solo publikum fik lov til at nyde efter nedstigningen fra højderne. Klædt i sort og med et gigantisk gummireb, som han viklede sig både ind og ud af, viste han en kraftfuld personlighed og imponerende butohagtig langsomhed, der her var en force.

Der var mange gode delelementer i forestillingen, og ideen med at bruge Tietgenkollegiet som ramme er god. Dansk og kinesisk sang mødtes, professionelle kunstnere optrådte med frivillige hjælpere; et samarbejde over grænser. Alt sammen sympatisk, men den harmoni og erkendelse, man kunne have ønsket, indtraf ikke. Mange ideer har sikkert været gode på tegnebrættet, men i praksis fungerede det ikke optimalt. Den udleverede poesibog til alle var sød, men det er vanskeligt som deltagende publikum både at blade og læse i en lille bog i mørket.

Undertegnede tog mig i at længes efter at have booket en almindelig rundvisning på kollegiet i stedet for at få det pakket ind i en let søgt performance.

LOOKING FOR COURAGE
spillede 26.-29. august 2015 ved metrostationen DR-Byen og Tietgenkolleiget