Flere nyheder

 
Teater
Hübberiet: Håb

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Hübberiet: Håb
Man. 2. nov. 2015


(Foto: Henrik Stenberg)

For sjette år i træk indbyder balletmester Nikolaj Hübbe til en række uforudsigelige aftner på Gamle Scene. Sæsonens første udgave af Hübberiet havde temaet "håb".

Lis Sørensen indledte denne håbefulde aften med akkompagnement fra Jonas Kragh med "Her er så stille nu", og hun var den bedste udgave af sig selv. Det er genkendelighed på den gode måde.

Aftenen var fuld af håb. Maria Grabowski rapporterede fra Verdens Bedste Nyheder, at ikke alt i verden er skidt. Verdens Bedste Nyheder er et samarbejde mellem FN, Danida, European Development og de danske udviklingsorganisationer. Sammen formidler organisationerne fremskridt og gode resultater fra udviklingslandene.

Grabowski fortalte både om det, der allerede var gået godt, men også om organisationens fremtidsmål om i 2030 at have løftet 1 milliard mennesker ud af fattigdom. Det lyder som en fantastisk organisation, og entusiasmen fra Maria Grabowski var til at tage og føle på. At hun så skulle have haft lidt hjælp fra teatret med sin scenefremtoning, er en anden sag. Det hjalp ikke på formidlingen, at hun det meste af tiden stod med siden til, så man ikke kunne se hendes ansigt.

På dansesiden blev det til hele tre nye koreografier fra 2015 i løbet af aftenen. To koreografier af Gregory Dean og en af ballettens unge talent Oliver Starpov. Gregory Dean dansede selv i den smukke solo L'Homme til musik af Claude Debussy. Alison Smith akkompagnerede på flygel.

Til otte af ballettens damer havde Dean koreograferet "On the Feeling of Light" til musik af Antonio Vivaldi. Det var smukt at se damerne glide ind og ud af lyset.

Oliver Starpov præsenterede til musik af Max Richter værket Beginning and Ending. Ti herrer iført hvide underbukser og knæbeskyttere, så de var forberedt til den tour de force af styrke og hurtighed, han udsatte dem for. Der blev smidt, grebet og snurret. Imponerende og godt at se, at Nikolaj Hübbe opmuntrer sine dansere til at udfordre sig selv.

Derudover blev der diverteret med Liam Scarletts pas de deux fra 2012 Viscera til musik af Lowell Liebermann, danset af Jáime Crandall og Gregory Dean. Endelig blev der plads til et uddrag af Sol León og Paul Lightfoots værk Short Time Together, der er på repertoiret denne sæson.

Aftenens sidste gæst var forfatter Peter Høeg. Det er nemt at bevare håbet, når han findes på planeten. Med sin drengede fremtoning indtog Høeg Gamle Scene og fortalte røverhistorier så levende, at vi næsten troede, det var virkelighed. Med lukkede øjne blev publikum ført til hans nuværende hjemegn i Nørre Snede, hvor han mødte sit unge jeg på en bænk ved Hampen sø. Det øger nærværet at sidde med lukkede øjne sammen med en hel sal fyldt med mennesker.

Det bliver lidt akavet, når Balletmester Nikolaj Hübbe interviewer sine to koreografspirer Gregory Dean og Oliver Starpov om, hvad de syntes om at have fået lov til at koreografere divertissement i Svanesøen i 2014. To velopdragne dansere ved den kongelige danske ballet siger ikke deres chef imod, så det er der ikke så meget kant i. Derudover var der en god balance mellem gæster og ballettens indslag, og Nikolaj Hübbe var en veloplagt og underholdende vært, der var glad for de indbudte gæster og sine egne dansere.

HÜBBERIET: HÅB
Det Kgl. Teater, Gamle Scene
31 oktober 2015

Medvirkende:
Sanger Lis Sørensen, forfatter Peter Høeg, Maria Grabowski fra FN - Verdens Bedste Nyheder m.fl.

Indslag fra balletterne Short Time Together, On the Feeling of Light samt helt ny koreografi af Oliver Starpov og Gregory Dean.