Flere nyheder

 
Teater
King Lear

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
King Lear
Fre. 12. feb. 2016


(Foto: Natascha Thiara Rydvald)

Shakespeare taler direkte ind i vores tid i Peter Langdals vellykkede og medrivende nyopsætning af "King Lear" på Det Kongelige Teater.

King Lear (Tommy Kenter) har tænkt sig at gå på pension og overlade riget til sine tre døtre. Men inden da, inden han helt afgiver magten, vil han liiige høre, hvor højt de elsker ham. De to ældste døtre, Goneril (Benedicte Hansen) og Regan (Marie Louise Wille), overgår hinanden i smiger og tom tale. Den yngste, Cordelia (Signe Egholm Olsen), siger: "Jeg elsker dig, som en datter elsker sin far." Færdig. Slut. "Kom nu, du må da have lidt
mere at sige til din gamle far", forsøger Lear sig, slukøret som en hund, men Cordelia nægter at overbyde de falske søstre. I raseri landsforviser han Cordelia og deler riget mellem de to ældste. Men de har ikke tænkt sig at dele, og snart ruller konflikten.

Tommy Kenter er mageløs i rollen som den først magtsyge, siden vanvittige og ynkelige King Lear, der må sande, at han har mistet magten over sine døtre og nu bliver sendt frem og tilbage mellem dem som en uønsket hund.
Hans ord ætser sig ind, når han i et af sine klare øjeblikke henvender sig direkte til publikum: "Når vi bliver født, når vi træder ind på livets
latterlige scene - denne skueplads for narhoveder - så vræler vi i vilden sky - og når vi skal herfra så er det til at dø af grin af!?"

I sin nyoversættelse af Shakespeares 400 år gamle drama har instruktør Peter Langdal droppet versefødderne og taget sig store friheder, men uden at tabe Shakespeares geniale blik for menneskesindets afkroge, galgenhumoristiske replikker og eksistentielle spørgsmål. I Langdals hænder taler Shakespeare direkte ind i vores tid og til os som publikum, som en humanistisk påmindelse om at passe bedre på hinanden og ikke dømme andre på forhånd. Både når det gælder det helt nære, hvor bitre stridigheder river familier fra hinanden. Og det storpolitiske, hvor konflikterne i Mellemøsten lige nu sender millioner af mennesker på flugt mod en uvis skæbne. For et af de dominerende temaer i King Lear er netop flugt, hvad enten man bliver landsforvist som Cordelia, eller flygter ind i vanviddet som Lear.

KING LEAR
Det Kgl. Teater, Skuespilhuset
Se spilleplan