Flere nyheder

 
Litteratur
Byen Brænder

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Byen Brænder
Man. 29. feb. 2016

Garth Risk Hallberg har været en stor historie i kulturpressen: Hans debutroman ville alle forlagene have, og derfor blev det til en budrunde, der landede debutanten et imponerende forskud på 2 mio. dollars. "City on Fire" er nu oversat til 15 sprog, og Lindhardt og Ringhof sikrede den på dansk, "Byen Brænder", ved en stor auktion i 2013.

Det er meget svært ikke at blive både dybt imponeret over en bog, som alle vil have fat i - såvel som føle en vis skepsis over for så gedigen en hype, som ikke kan andet end at blive selvforstærkende. Men efter at have været i 1044 siders selskab med Hallbergs yderst velskabte karakterer er det ikke svært at være med på denne hype.

Den kæmpestore bog leder op til det berømte strømsvigt i New York 13.-14. juli 1977. En meget virkelig begivenhed, der er blevet behandlet næsten mytisk i bl.a. populærmusik og dokumentarfilm. Og nu også i denne roman. Og det er vitterligt også et interessant emne, om et døgn, der bragte så megen kaos, at New York aldrig kan blive helt færdig med at tale om det.

City on Fire er også navnet på en punksang, som går igen blandt nogle af de mange karakterer i Byen Brænder. Og netop disse karakterer - så mange og så forskellige mennesker, der fletter sig ind i hinandens liv, så veludfoldede af Hallberg, der mestrer den amerikanske litterære tradition creative writing til perfektion - er selve fortællingen. Den er ganske vist både et klassisk murder mystery i den forstand, at der til at begynde med er et mordoffer - men bogen er ikke plotdreven, det er karaktererne, der driver værket. Det handler om ulykkelig kærlighed, coming-of-age, etik og moral, forfængelighed, identitetskriser - og selvfølgelig New York i en svunden tid.

Hallberg er næsten Wolfe'sk og Sallinger'sk og på andre måder ærkeamerikansk. Byen Brænder byder bl.a. på en klummist, der skriver om New York fordi "Der var intet New York holdt mere af end at læse om sig selv". Læseren møder en engelsklærer med drømme om at skrive Den Næste Store Amerikanske Roman (Hallberg er også underviser). Der er punkere, som maler og spiller musik, afsindigt rige mennesker, teenagere fra Long Island, der er kærlighedserklæringer og brutale hudfletninger af byen, som de fleste har fået et forhold til, fordi New York gang på gang bliver mytologiseret i sange, film, tv-serier, på T-shirts og i romaner.

Puslespillet af karakterer og begivenheder, flashbacks og masser af 1970er-nostalgi bliver smukt samlet i den over 1000 sider lange Byen Brænder. Den er et must for alle, der elsker amerikansk litteratur og New York og 1970erne. De mange sider kommer man nemt igennem. Romanen er delt op i syv "bøger" - det kan virke lidt storladent i sin bibelske retorik - men det fungerer absolut læsevenligt. Kapitlerne i hver "bog" har absolut overskuelige længder, og der er et mellemspil mellem hver bog, der bidrager med anderledes brikker til hvem-er-disse-mennesker-puslespillet i form af et håndskrevet brev, et punkmagasin, en maskinskrevet reportage med kaffepletter. Det er en visuel trend, som ikke er helt ny længere, men som absolut kommer til sin ret i denne roman.

Garth Risk Hallberg har begået en absolut underholdende roman, der er slået ganske stort op i pressen både herhjemme og især over there. Byen Brænder kan i det store og hele bære det, med sine fintudviklede karakterer, det romantiserede portræt af en svunden tid, den New York'ske tradition med byen som både hovedrolle og baggrund, der byder på små poetiske perler af ulykkelig kærlighed, teenage weltschmertz og andre typer kaos.

Garth Risk Hallberg: Byen brænder
Lindhardt & Ringhof, 1044 sider
ISBN: 8711332611