Flere nyheder

 
Teater
Kvinden ved 1000 grader

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Kvinden ved 1000 grader
Fre. 15. apr. 2016


(Foto: Bjarne Stæhr)

Den gamle islandske Hera håber, hendes liv er ved at rinde ud. Hun sidder alene i en garage og fabulerer over sin tilværelse nu og tidligere. Det har ikke været muntert, kan det lige så godt afsløres. Hun har oplevet så meget gru, at det er lidt uforståeligt, at hun stadig tilnærmelsesvis eksisterer.

Hera opsummerer:

"Jeg var et krigsbarn i den forstand, at jeg ikke blev opfostret under krigen, det var krigen, der opfostrede mig. Medens mine jævnaldrende sad i skolen, kæmpede jeg med en hel verdenskrig, og tog min afsluttende eksamen fra den, da jeg var 15 med erfaringer, som en kvinde på 30. Blev verdenskvinde før, jeg blev kvinde. Feminist, før ordet var opfundet. Praktiserede fri kærlighed, før det fandtes. Drukket med kvinder som en mand, og med mænd som en tøjte. Vågnet op i 4 verdensdele oven på hundrede mænd, fået børn og mistet dem uden at miste forstanden. Og så forventede man, at jeg skulle være som folk er flest."

Hera har oplevet svigt på svigt og ønsker at forlade livet, men hun har alligevel en fandenivoldsk realistisk måde at gribe livet an, så både hun og publikum må trække på smilebåndet, når hun fortæller om, at hun har bestilt tid til sin egen kremering og har insisteret på at få at vide, hvor mange grader, ovnen vil være.

Solbjørg Højfeldt og Karen Marie Bille har dramatiseret Hallgrímur Helgasons bog Kvinden ved 1000 grader, og det er der kommet en 70 minutter lang fascinerende monolog ud af, hvor publikum inviteres til Island, København, Polen og Buenos Aires med Hera som lille pige, som luder, som mor og som hustru. Det kræver sin tilskuer, for der skal koncentration til for at leve sig ind i Heras overvejende mørke univers, men det lykkes bestemt. At mange i et moderne publikum så ikke lever op til kravene og først lader deres mobiltelefon ringe og derefter bruger resten af tiden til at tjekke for opdateringer, er en anden ting. Det kan dog ikke tilskrives de dygtige mennesker, der har skabt forestillingen.

Scenografen Birgitte Mellentin har skabt et visuelt lille rum, så Solbjørg Højfeldt fremstår som en gigantisk kvinde, hvilket giver en næsten skræmmende effekt, når kæmpekvinden Hera tørt konstaterende fortæller om tab og svigt, men også om sit alter ego på Facebook, hvor hun har gang i noget knas med flere mænd.

Solbjørg Højfeldt er intens i sit portræt af Hera. Hun har smidt al forfængelighed over bord og skrællet helt ind til benet i sit uklædelige mørke tøj. Hun ser livet og døden lige i øjnene. Det er en imponerende præstation, og det er en nydelse at se så erfaren en skuespiller som Solbjørg Højfeldt arbejde.

Gå ind og se og hør Kvinden ved 1000 grader - og husk at lægge mobiltelefonen helt væk.

KVINDEN VED 1000 GRADER
Aveny-T
Se spilleplan

Tekst: Hallgrimúr Helgason
Oversættelse: Kim Lembek
Dramatisering: Karen-Maria Bille & Solbjørg Højfeldt
Personinstruktion: Therese Wildstedt
Scenografi: Birgitte Mellentin
Lysdesign: Kisser Rosenqvist
Lyddesign: Jes Theede
Medvirkende: Solbjørg Højfeldt

Spiller på Teater Nordkraft fra den 14. september- 1. oktober 2016 samt Aarhus Teater fra den 2.-4. november 2016.