Flere nyheder

 
Teater
Hübbes Sylfiden

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Hübbes Sylfiden
Tor. 25. sep. 2003

Optakten til Bournonvillefestivalen i 2005 er i gang. Nyopførelser af dansk ballets store fader skydes ud fra Gamle Scene med sæsons mellemrum. I år er det den elegante Sylfiden, der har fået en ansigtsløftning - af Nikolaj Hübbe himself!



Det blev Mikael Melbye, som overraskede under nyopførelsen af Bournonvilles 'Sylfiden' på Gamle Scene. Sæsonåbningen med Det Kongeliges husscenograf var forfriskende renset for den sædvanlige brug af sorte affaldssække, stanniol og "friske farver" og åbenbarede et sandt talent for dybde, perspektiv og nysgerrighed. Hurra for det - måske har Melbye haft flere penge på lommen denne gang!?

Sylfidens opførelse nummer 756 siden urpremieren i 1836 fastholdt den kendte Bournonvillekoreografi med et fast antal soloer, batterie'er og pas de quatre. Ikke noget frækt.. og så alligevel. De mandlige hovedroller, Thomas Lund og Morten Eggert, sprang sig til det ene sus efter det andet fra salen i solopartier, der langt overgik Gudrun Bojesens sylfides lolitasexede tippen-rundt-på-tå. Historiens kerne; fortællingen om James, der på sin bryllupsdag drages mod det ukendte, frie og lette, symboliseret i Sylfiden og skoven, står stærkt i scenografien med det store vindue, hvorfra Sylfiden lokker og uskyldigt forfører brudgommen.

Mænd skal der til - og måske skal den teatralske prioritering af netop mændenes partier findes deri, at Den Kongelige Ballet havde kaldt ingen ringere end Nikolaj Hübbbe hjem fra sin stilling i New York City Ballet for at videregive sine erfaringer med nationalballetten til næste generation. Sådan en slags levende fødekæde, balletmester Frank Andersen har oprettet i forhåbning om, at det danner præcedens.

Den 40 minutters korte afslutning på aftenens program, Etudes - en ballet om balletten - var en kær, sådan lidt stumfilmsagtig formidling af ballettens trin og kunstneriske udvikling gennem århundreder fra tåspidsdansen til den mere effektfulde, russiske dans. Smukt og stilrent trods den store spændvidde og en øjenåbner for lægmand og -kvinde, der kunne nyde balletten spritren og fortællingsfri.

Dronningen var der naturligvis også - til folkets begejstring, men dansernes store forvirring. De glemte etiketten og bukkede for de flere inden den ene. Måske Hendes Majestæt skulle kigge forbi noget oftere?

Sylfiden og Etudes kan opleves på Det Kgl. Teater 20., 21. og 27. september samt 2., 3., 4., 7., 16., 22. og 24. oktober.

Foto: Martin Mydtskov Rønne