Flere nyheder

 
Litteratur
Sørensens Wagner

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Sørensens Wagner
Man. 5. dec. 2005

Villy Sørensens udvalgte artikler om og oversættelser af Richard Wagner.

Denne samling af tekster om og af Wagner kommer på et opportunt tidspunkt, hvor Nibelungens Ring i Kasper Bech Holtens nyopsætning nyder stor popularitet. Det har altid undret Villy Sørensen, som Sylvester Roepstorff skriver i sit forord, at der er så stor en opmærksomhed på Wagners operaer, men næsten ingen interesse for hans skrifter, da operaerne efter hans mening hverken kan tænkes eller forstås uden ideerne bag dem.

Vejen til Richard Wagner begyndte hos Villy Sørensen med bogen om Nietzsche fra 1963. Og da denne biografi skulle genudgives i 1982, var det først og fremmest Nietzsches forhold til Wagner, der skulle revideres, da han ikke syntes at Wagner havde fået en fair behandling, idet han nærmest blev betragtet gennem Nietzsches briller. Det foreliggende udvalg begynder således med en artikel om Richard Wagner som revolutionær kunstfilosof. Ifølge Villy Sørensen tager Thomas Mann fejl, når han skriver, at den store begivenhed i Richard Wagners liv var mødet med Schopenhauers filosofi. Det var derimod revolutionen i 1848, som Wagner engagerede sig i da den brød ud i Dresden året efter. Han var på det tidspunkt hofkapelmester og havde allerede fået udgivet nogle skarpe samfundskritiske artikler, såsom Tyskland og dets fyrster, hvor han bl.a. temmelig uortodokst spørger: "er nogen mere kaldet til at være den første og allermest trofaste republikaner end netop fyrsten?" Således så kongen af Sachsen, Friedrich August II ikke på sagen, og Wagner gjorde klogt i at udgive skriftet anonymt.

Wagner var blevet politisk vakt, ikke kun på grund af sin egen ringe aflønning som kapelmester, men også drevet af indignation over de elendige sociale forhold. Forandringen af samfundet var både en kunstnerisk og politisk nødvendighed, for fremtidens kunstværk er først muligt i et samfund, hvor alle skaber med, og kun frie mennesker kan være skabende. I Fremtidens kunstværk analyserer Wagner de enkelte kunstarter og bebuder deres genforening i det han kalder "det store fælleskunstværk", der altså ikke kun skal omfatte alle kunstarter, men så at sige omslutte alle mennesker, og "hvad teatret engang var: kult, skal det atter blive, det, hvori alle menneskers nu splittede kræfter kommer helt og fuldt til udtryk".

Kernen i Wagners filosofi er, at kunstneren i det skabende øjeblik ikke har noget valg, men uvilkårligt, umiddelbart, gør det rigtige. Kunsten skabes ikke med forstanden, det er kun det ubevidste, naturen og folket, der er skabende; den skabende kunstners opgave er at fatte, hvad folket skaber og bringe det ubevidste liv til bevidsthed. Derfor drejer Wagners tanke om digtning sig om at finde mere end at opfinde - således som han har fundet sit stof i de nordisk-germanske myter. Wagner har en næsten religiøs tro på, at mennesket ligesom den skabende kunstner, ubevidst, uvilkårligt, med nødvendighed gør det rigtige. Mennesket er så rigtigt af naturen, at det af naturen kun kan handle rigtigt - det er 'unaturens herredømme', der er ansvarlig for alt det forkerte. Så konflikten er ikke mellem frie individer, men mellem det frie individ og den vilkårlige stat - og det er en sådan konflikt, der personificeres af Siegfried og Wotan i Nibelungens Ring. Wagner opfattede selv Wotan som 'summen af nutidens intelligens', mens han i Siegfried har fundet 'det sande menneske overhovedet.'

Teksterne om Ringens fire dele samt Tristan og Parsifal skrev Villy Sørensen i løbet af 80'erne som programartikler til den Jyske Operas opførelser. Disse tekster er spændende læsning, hvor Villy Sørensen også trækker på sine egne værker om både den græske og den nordiske mytologi. Således står der i indledningen til Eventyret om Siegfried:

"Der er den typiske forskel mellem eventyret og myten, som ellers tit har beslægtet indhold, at eventyret altid ender godt, mens myten - den store myte - gerne ender tragisk, med heltens død. Siegfried er et eventyr; fortsættelsen, Götterdämmerung, som i sin første udgave hed Siegfrieds Tod, er i sin kerne en myte."

Køb eller bestil bogen på e-boghandel.

Villy Sørensen: Sørensens Wagner
Forlag: Gyldendal
Sider: 274
Udgivelsesdato: 02.11.2005
ISBN 8702041804