Flere nyheder

 
Klassisk musik
Aida

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Aida
Tir. 5. sep. 2006



For at fejre den færdige ombygning af Musikteateret Holstebro, som nu fremstår som en hel igennem moderne bygning med et flot og klassisk design, har Musikteateret Holstebro valgt at opsætte Aida i Elton John og Tim Rices musical version for første gang i Scandinavien.


Handlingen starter i den egyptiske afdeling på et museum. Statuen af den kvindelige Farao Amneris kommer til live og tager publikum med til det gamle Egypten. Her møder vi Radames, som lige er vendt tilbage fra et plyndringstogt i Nubien, hvor han har taget en flok kvinder til fange, blandt dem Aida, prinsessen af Nubien, der dog holder sin identitet hemmelig. Radames forærer Aida til sin forlovede Amneris, faraos datter, som tjenerinde. Ved en festmiddag, hvor Radames hjemkomst fejres, proklamerer faraoen, at Radames og Amneris skal giftes inden for syv dage; men Radames indser nu, at han har forelsket sig i Aida og ikke elsker Amneris mere.

Der er nu lagt op til et trekantsdrama, hvor det er tydeligt for enhver, at det aldrig kan ende lykkeligt for nogle af de implicerede. Amneris vil have Radames, som vil have Aida, der nok er forelsket i ham, men også er forpligtiget overfor det nubiske folk, og som nubier er den egyptiske Radames fjenden. Tingene sættes yderligere på spidsen, da den nubiske konge, Aidas far, også tages til fange, og hun tvinges nu til at vælge side, det nubiske folk og hendes fader på den en side og Radames, hendes livs kærlighed på den anden.

Hovedrollerne spilles af Lene Matthiesen, Ole Jørgensen og Trine Jepsen, som udmærker sig på hver sin måde. Rent sangmæssigt er det Lene Matthiesen, som bare brænder igennem, med sin flotte og på samme tid spæde og stærke stemme. Trine Jepsen er til gengæld fremragende i skuespillet, især den meget morsomme scene, hvor Radames besøger hende i hendes soveværelse. Ole Jørgensen udemærker sig især i duetterne, men de tre har også et meget flot sangnummer, hvor de tre skal synge hver sin sang samtidig, en teknisk svær opgave som klares uden problemer.

Det er meget anderledes at opleve Aida som musical i stedet for opera, men i stedet for at sidde og sukke efter triumfmarchen, skulle man især glæde sig over de nye muligheder, som åbenbarer sig ved, at genren er skiftet ud. Det er nemt at følge med i, hvad der foregår på scenen; der er ikke en masse spildtid, hvor der er en, der bare står og synger, og dette giver plads til en helt anderledes dynamisk forestilling, hvor der til tider næsten kan være for meget dansen rundt til, at man kan nå at følge med.

Historien er fantastisk, og med denne musical får man meget bedre overblik og forståelse af, hvad Aida handler om, - og slutningen, hvor historien bliver rundet så perfekt af, er bare lige i øjet.

Forestillingen spiller på Musikteater Holstebro fra den 2.-17. september. Nyd det, forestillingen er intet mindre end fremragende.

Se spilletider.