Flere nyheder

 
Teater
Privatliv af Noël Coward

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Privatliv af Noël Coward
Ons. 23. jul. 2008



Noël Cowards komedie "Privatliv" står og falder med skuespilpræstationerne, for handlingen er, som en anmelder skrev ved førsteopførelsen i 1930, "så letbenet at den næsten er ikke eksisterende." Men Grønnegårds Teatrets opsætning i Christoffer Berdals instruktion er en blændende cocktail af sofistikeret boulevardkomedie spillet i et forrygende tempo, hvor one-liners og aforismer i stil med "Visse kvinder burde slås regelmæssigt, på klokkeslæt, ligesom gonger" fyger om ørerne.

Society-hotel i Sydfrankrig
Scenen er sat på et society-hotel i Sydfrankrig, hvor to par på bryllupsrejse har taget ophold. Vi møder først Sybil og Elyot, da de indtager en drink på hotellets terrasse. Sybil er ekstatisk lykkelig, men plager alligevel Elyot med spørgsmål om hans tidligere kone Amanda. Vi bliver på den vis præsenteret for Amanda som en femme fatale, der gjorde det ægteskabelige samliv til et helvede for Elyot. Inden længe dukker Amanda op med sin nye mand Victor, som også udfritter sin mage om ex-manden Eliot, som Victor gerne ville brække halsen på for at gøre hans Mandy ulykkelig, hvad hun ikke giver ham helt ret i. Det var gensidigt, som hun siger.

Persongalleriet
Der er en interessant symmetri og kontrast i personkonstellationerne. Den unge uskyldighed, Sybil, helt i hvidt, overfor den dæmonisk vampede Amanda - og den lidt livstrætte dandy Eliot overfor den retskafne træmand Victor. Det må jo gå galt, og det ender så, ganske forudsigeligt med, at da Elyot og Amanda konfronterer hinanden, flammer passionen mellem dem op igen, og sammen stikker de af fra deres respektive ægtefæller.

Vi genfinder Amanda og Elyot i Amandas lejlighed i Paris, hvor de nyder det søde liv, i hvert fald i nogen tid, fordi de er så opsatte på, at det må lykkes denne gang. Men inden længe forstyrres idyllen af den evindelige jalousi, de skændes, forsones, skændes igen og det ender med et regulært slagsmål. I denne lange scene må skuespillerne Ellen Hillingsø og Olaf Johannessen virkelig stå deres prøve. Alt afhænger af, hvordan de staccato-agtige replikker serveres , hvordan de lynhurtige stemningsskift udtrykkes, og det klarer de to aktører med éclat.

De svegne ægtefæller spilles dækkende af Sarah Gottlieb og Claes Bang, og i sidste akt overtager de scenen og giver los for den frustration, de har måttet holde i ave indtil da.

Privatliv er en farverig og sprælsk forestilling, der dog efter denne anmelders mening ikke kan måle sig med Oscar Wilde: The importance of Being Earnest, på dansk kaldet Bunbury, der for ikke så længe siden blev spillet på en københavnsk scene. Den er 35 år ældre end Privatliv og sjovere med en mere vittig og underfundig dialog.

Privatliv
Grønnegards Teatret
19 juli - 23. august

Foto: Bjarne Stæhr