Flere nyheder

 
Litteratur
Fortryllersken fra Firenze

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Fortryllersken fra Firenze
Man. 11. maj 2009



Salman Rushdie er på alle måder tilbage som den store fortæller, der mestrer den nærmest magiske fortælling. Østen og vesten mødes i Rushdies univers, og perspektiverne til nutidens konflikt er klar og præcis. Rushdie er en stor fortæller, der ikke bare kan fortælle, men også gøre selv den mindste karakter levende. En uundværlig bog.

Selve bibliografien til Salman Rushdies nyeste roman vidner om den ihærdige historiegranskning, som forfatteren har lagt for dagen. Rushdies romaner kan på mere skrøbelige læsere forekomme besværlige og nærmest ufremkommelige, da hans fortælling ofte tager mange veje og omveje for at blive fortalt. Denne bog er heller ingen undtagelse, og referencen til den arabiske Tusind og en nats eventyr er da også håndgribelig. Men følger man Rushdie, både igennem forfatterskabet og igennem den enkelte roman, så vanker der en helstøbt læseoplevelse, der i den grad aktiverer den historiske og filosofiske kontekst. Mødet mellem øst og vest, islam og kristendom, er centralt, og er efterhånden blevet synonymt med forfatteren efter hans bog De sataniske vers, og den efterfølgende fatwa fra ayatollah Khomeni.

Handlingen er simpel, men udvikles til det komplekse personunivers Rushdie er kendt og berygtet for. En mand ved navn Mogor dell'Amore ankommer til det indiske hof, hvor han møder kejseren Akbar. Helt i tråd med Sherazade fra Tusind og en nat, begynder denne Mogor dell'Amore en fortælling, der efterhånden griber alle ved hoffet, og man kan ikke stoppe manden førend fortællingen er fortalt til ende. Det går over stok og sten, og fortællinger inde i fortællingen væves sammen. Historiske personer såsom Medicierne, Machiavelli, Dante, pave Leo X og utallige prinser og prinsesser vælter frem på siderne og bidrager med deres historier. Stedet er Firenze, tiden er 1500-tallet, og guiden er en af vor tids største forfattere.

Rushdies sprog er potent og fyldt med hengivenhed for sit emne - Thomas Harder dirigerer på bedste vis begivenhederne på dansk - og der er ingen tvivl om, at Rushdie kan sin metier. Dog er hans overlæssede fortællestil både en fryd og en hæmsko, og er man ikke i øjenhøjde med Rushdie, ja, så er man fortabt.

Tankerne falder ind imellem på Umberto Ecos Baudolino fra 2000, hvor det er Frederik Barbarossas liv og levned, der skildres igennem løgneren Baudolino. Også hos Eco er det mødet med forskellige nationaliteter, der dominerer handlingen. Herfra skal i hvert fald lyde en varm anbefaling til Fortryllersken fra Firenze, og dermed Rushdies sprudlende univers.

Køb bogen på saxo.dk

Salman Rushdie: Fortryllersken fra Firenze
Forlag: Gyldendal
Sider: 376
ISBN: 978-87-02-06879-5