Flere nyheder

 
Litteratur
Sublime pariser-fotos

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Sublime pariser-fotos
Man. 13. dec. 2010

Krass Clements sort-hvide fotografier fra 1960'erne og 70'ernes Paris er sublime. Af de ca. 200 skud er ikke ét eneste ligegyldigt. Bogen tegner et enestående stærkt portræt af en europæisk storby med dens steder og mennesker. Her ser vi hverken Eiffeltårn eller Triumfbue. Tværtimod gerne mindre glamourøse sider fra de østlige og nordlige kvarterer.

Noget af det første, der slår beskueren, er fotografiernes uordnede præg. De virker næsten sløsede. Sært skødesløse. Kun yderst sjældent giver de portrætterede personer indtryk af at stille sig an. Ofte er det deres rygge eller bortvendte blikke, vi ser. Krass Clement har ikke fotograferet situationer fulde af symboler eller finurlig leg med sol og skygge som hos Cartier-Bresson. Billederne har en både sart og rå enkelhed. Vidnesbyrd om livets ubærlige poesi. Og jo mere man stirrer på de tilfældige parisiske udklip, jo mere perfekte bliver de. Man bliver draget ind i disse solskinsforladte billeder.

Hvis der ikke er så megen orden, er der alligevel masser af fortælling. Der er en ankomst - måske fotografens - med tog til Gare du Nord. Banegårde, lokomotiver og tung industri dominerer de første billeder, og først efter nogle sider dukker der mennesker op. Selvfølgelig bortvendte og igang med noget andet end at være centrum for kameraets linse. Dette er så langt fra talentshowsmennesker, man overhovedet kan komme. Clements parisere lever bare deres storbyliv. De er ikke mere ægte end talentfolkene, blot langt mindre trættende at se på.

Andre fortællinger knytter sig mere direkte til tegn i tiden. Således skildrer flere billeder oprøret og solidariteten. Menneskemængden på gaden i samlet flok, de flammende avisoverskrifter. Men langt mest kendetegnende for Krass Clements Paris er fortællingen om udsathed og ensomhed. En mager og udmattet kvinde sidder på en bænk, en anden får sig en fadøl ved et cafébord. De er alene, og smilet er langt borte. En mand pisser op ad en væg, en anden bliver hevet hen over metroperronen. Død eller døddrukken. Dog bliver det aldrig entydigt. Ved siden af den umiskendelige armod og resignation er der hos andre af de afbildede mennesker, ensomt siddende i toget, på gaden eller på baren, en voldsom stædighed og evne til at bære sig selv.

Paris - Carnet de recherche indholder billeder, der er fulde af betydning uden at være betydningsmættede. De er på samme tid lige-nu-og-her og dengang-for-længe-siden. De er tilfældige, men præcise. Det er sjælens ubodelige ensomhed for fuld udblæsning, men også handlekraft og overlevelse. Kort sagt er de hele tiden både det ene og det andet. Lige som livet selv. For det meste. De her billeder kan man hverken glemme eller stirre sig mæt på.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Krass Clement : Paris - Carnet de recherche
Gyldendal, 208 sider
ISBN: 9788702101430