Flere nyheder

 
Litteratur
Nå igennem til din læser

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Nå igennem til din læser
Tor. 24. mar. 2011

Har du svært ved at bryde igennem med dine pressemeddelelser, eller mangler firmaets interne nyhedsbrev et klart fokus, så giver Søren Marquardt Frederiksen i "Skriv så du bliver læst" et godt bud på, hvad problemerne kan være, og hvordan de løses.

Skriv så du bliver læst rummer et hav af pointer om de forskellige roller, man må påtage sig som kommunikationsmedarbejder, og hvilke metoder man kan benytte sig af for at opnå en bedre kontakt til sin læser. Bogen opstiller indledningsvis to grunde til, at tekster ikke bliver læst: Den ene er mængden af information, vi som potentielle læsere udsættes for dagligt, der gør det at få sin tekst til at stikke ud i mængden og nå frem til læseren til en betydelig udfordring. Den anden grund er den manglende kvalitet af teksterne, og det er denne grund, som bogen ønsker at give læseren en indsigt i og derved også vise, hvordan man højner kvaliteten i sine tekster.

Der gives råd om både ekstern og intern kommunikation under emner som: "udfordringer for kommunikationsmedarbejderen", "funktionen af en kommunikationsmedarbejder" og "journalistens arbejdsmetoder". Der fokuseres i høj grad på løsningen af eventuelle problemer, der måtte opstå i tekstarbejdet, og hvordan man bliver bedre til at planlægge og tænke langsigtet i sin kommunikation, og hvilke journalistiske metoder man kan bruge til at komme i kontakt med et firmas ansatte, eller hvordan man kan være med til at fastsætte den politiske dagsorden med sin eksterne kommunikation til medierne.

Bogen er holdt i et let sprog. Der er gode oversigter, og det er korte kapitler, hvilket giver én mulighed for at slå ned på enkeltemner og nå omkring dem på fem siders læsning. Derudover har Marquardt interviewet en række professionelle kommunikationsfolk, hvis eksempler fra deres eget arbejde gengives flittigt i citater. Disse citater, sammen med eksempler fra forskellige firmaers interne og eksterne kommunikation, fylder næsten mere end Marquardts egen tekst i bogen. Det gør på den positive side, at man føler sig velbevandret i diverse firmaers strategiske kommunikation, og står man selv med et problem, er der næsten garanti for, at man kan finde en lignende situation at holde det op imod i bogen. Til gengæld kommer man sjældent mere end et spadestiks dybde ned i problemerne. Men i sin helhed fungerer Skriv så du bliver læst godt, særligt som opslagsværk, hvis man står med en tekst, man gerne vil have læst.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Søren Marquardt Frederiksen: Skriv så du bliver læst - Journalistik for kommunikationsfolk
Gyldendal, 266 sider
ISBN: 9788702092691