Du bruger en meget gammel browser. For en bedre oplevelse anbefaler vi at du bruger en nyere browsere.
Indtast nyt arrangement Ret info
Sidst rettet
17/7 2013
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A
7500 Holstebro
Tlf: 97 42 45 18 Fax: 97 41 41 71

Yderligere information: Hjemmeside
GPS-info: Lat 56.3545, Lon 8.62114
Åbent: 1/7-31/8: Ti.-sø. kl. 11-17
Entré: Voksne 50 kr. Børn u. 18 år gratis.

Provinsmuseet med verdenskunst og kunst fra hele verden. Moderne dansk, europæisk og fremmed kunst der gensidigt belyser hinanden. Grafik af bl.a. Pablo Picasso og Alberto Giacometti. Kunst fra Afrika, Bali og Tibet og præcolombiansk keramik fra Peru

Viser 1-9 ud af 10 resultater
31
Jul
Se på kort

FETICH - begærets objekter

De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. Men også i samtidskunsten gør fetichen sig gældende. Udstillingen skildrer forbindelsen mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. I den kontekst er en fetich en ting, en beklædningsgenstand eller specifikke kropsdele, der tillægges en særlig seksuel betydning. Fetichismen knytter sig i vores normalforståelse til subkulturer, men gennemtrænger i dag også store dele af populærkulturen.

Tidligere brugte man primært begrebet fetich om de amuletter og gudefigurer, de oprindelige beboere i Vestafrika tillagde overnaturlige og mystiske egenskaber, og som blev brugt rituelt for at komme i kontakt med guderne eller forfædrene.

I midten af 1800-tallet introducerer Karl Marx begrebet varefetichisme om det forhold, at en ting i et kapitalistisk samfund ikke kun har en værdi som ren brugsgenstand. Tingen får også tillagt betydning som bytteobjekt. Omtrent samtidigt anvendes begrebet fetich i psykologien om dyrkelse og seksuel fascination af specifikke objekter.

Fetichen har haft stor betydning for den moderne kunst i form af 'primitivismen' i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor afrikanske masker og figurer øvede stor indflydelse på kunsten. Især for surrealisterne kommer fetichen til at spille en central rolle - både i deres programerklæringer og i deres kunstneriske udtryk - på grund af dens irrationelle sider.

Også i dag gør fetichismen i alle dens afskygninger sig gældende i samtidskunsten. Kunstværket er i dag - på samme måde som andre luksusprodukter - et attråværdigt objekt. Det begæres, og er omgivet af ritualer, der på mange måder kan sammenlignes med dem, der omgav den afrikanske fetich.

Udstillingens forskellige bidrag skildrer denne forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier. Desuden kaster udstillingen et udforskende og nyfortolkende blik på fetich-begrebet, som det historisk har udviklet sig fra dets oprindelige etnografiske betydning til dets nuværende bestemmelser inden for religionsvidenskab, politisk økonomi, psykologi, kunst og æstetik.

De deltagende kunstnere demonstrerer hver på sin måde fetich-begrebets bredde og aktualitet også i vores egen tid. Værkerne spænder bredt - der vises både omfattende stedsspecifikke installationer, video, objektkunst, grafiske værker og fotografi mm. De udstillede kunstnere har desuden det tilfælles, at de arbejder med en udpræget sans for form og materiale.

Fetichisme handler grundlæggende om materiel kultur. Særligt de aspekter, der har med menneskets interaktion med ting at gøre, hvad enten det er rituelle objekter, forbrugsgoder eller kunst. Udstillingen stiller spørgsmål om, hvilken rolle den materielle verdens genstande spiller som markering af sociale og kulturelle forskelle. Hvilken værdi, tilskriver vi de ting, vi dagligt omgiver os med? Hvad fortæller kunstværket som feticheret objekt os om karakteren af privat nydelse, begær samt jagten på skønhed og perfektion?

På udstillingen vises værker af Nobuyoshi Araki (f. 1940), Francis Bacon, (1909-92), Hans Bellmer (1902-75), Maiken Bent (f. 1980), Alex Da Corte (f. 1980), Elmgreen & Dragset (f. 1961; f. 1969); Hannah Heilmann (f. 1978); Sian Kristoffersen (f. 1969), Robert Mapplethorpe (1946-89), Claus Hugo Nielsen (f. 1974), Bjørn Nørgaard (f. 1947), Meret Oppenheim (1913-85), Lars Bent Petersen (f. 1964), Pablo Picasso (1881-1973) samt afrikansk traditionel kunst.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Grosserer L.F. Foghts Fond og George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond. Konsul

De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. Men også i samtidskunsten gør fetichen sig gældende. Udstillingen skildrer forbindelsen mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. I den kontekst er en fetich en ting, en beklædningsgenstand eller specifikke kropsdele, der tillægges en særlig seksuel betydning. Fetichismen knytter sig i vores normalforståelse til subkulturer, men gennemtrænger i dag også store dele af populærkulturen.

Tidligere brugte man primært begrebet fetich om de amuletter og gudefigurer, de oprindelige beboere i Vestafrika tillagde overnaturlige og mystiske egenskaber, og som blev brugt rituelt for at komme i kontakt med guderne eller forfædrene.

I midten af 1800-tallet introducerer Karl Marx begrebet varefetichisme om det forhold, at en ting i et kapitalistisk samfund ikke kun har en værdi som ren brugsgenstand. Tingen får også tillagt betydning som bytteobjekt. Omtrent samtidigt anvendes begrebet fetich i psykologien om dyrkelse og seksuel fascination af specifikke objekter.

Fetichen har haft stor betydning for den moderne kunst i form af 'primitivismen' i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor afrikanske masker og figurer øvede stor indflydelse på kunsten. Især for surrealisterne kommer fetichen til at spille en central rolle - både i deres programerklæringer og i deres kunstneriske udtryk - på grund af dens irrationelle sider.

Også i dag gør fetichismen i alle dens afskygninger sig gældende i samtidskunsten. Kunstværket er i dag - på samme måde som andre luksusprodukter - et attråværdigt objekt. Det begæres, og er omgivet af ritualer, der på mange måder kan sammenlignes med dem, der omgav den afrikanske fetich.

Udstillingens forskellige bidrag skildrer denne forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier. Desuden kaster udstillingen et udforskende og nyfortolkende blik på fetich-begrebet, som det historisk har udviklet sig fra dets oprindelige etnografiske betydning til dets nuværende bestemmelser inden for religionsvidenskab, politisk økonomi, psykologi, kunst og æstetik.

De deltagende kunstnere demonstrerer hver på sin måde fetich-begrebets bredde og aktualitet også i vores egen tid. Værkerne spænder bredt - der vises både omfattende stedsspecifikke installationer, video, objektkunst, grafiske værker og fotografi mm. De udstillede kunstnere har desuden det tilfælles, at de arbejder med en udpræget sans for form og materiale.

Fetichisme handler grundlæggende om materiel kultur. Særligt de aspekter, der har med menneskets interaktion med ting at gøre, hvad enten det er rituelle objekter, forbrugsgoder eller kunst. Udstillingen stiller spørgsmål om, hvilken rolle den materielle verdens genstande spiller som markering af sociale og kulturelle forskelle. Hvilken værdi, tilskriver vi de ting, vi dagligt omgiver os med? Hvad fortæller kunstværket som feticheret objekt os om karakteren af privat nydelse, begær samt jagten på skønhed og perfektion?

På udstillingen vises værker af Nobuyoshi Araki (f. 1940), Francis Bacon, (1909-92), Hans Bellmer (1902-75), Maiken Bent (f. 1980), Alex Da Corte (f. 1980), Elmgreen & Dragset (f. 1961; f. 1969); Hannah Heilmann (f. 1978); Sian Kristoffersen (f. 1969), Robert Mapplethorpe (1946-89), Claus Hugo Nielsen (f. 1974), Bjørn Nørgaard (f. 1947), Meret Oppenheim (1913-85), Lars Bent Petersen (f. 1964), Pablo Picasso (1881-1973) samt afrikansk traditionel kunst.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Grosserer L.F. Foghts Fond og George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond. Konsul

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Lør. d. 4. juni til søn. d. 4. september 2016, kl. 12-16 ti-fr. kl. 11-17 lø-sø; 1. juli-31. august ti-sø kl. 11. 17;.
9
Aug
Se på kort

Limfjordsfortællinger - Cykeltur til Kunsten

Medbring din egen cykel. Der cykles ca. 10

km. i et roligt tempo, hvor alle kan være

med. På turen kommer vi forbi nogle

af de mange kunstværker, der ligger

udenfor centrum af Holstebro by. Du er

velkommen til at medbringe proviant i

form af vand, kaffe og kage

Medbring din egen cykel. Der cykles ca. 10

km. i et roligt tempo, hvor alle kan være

med. På turen kommer vi forbi nogle

af de mange kunstværker, der ligger

udenfor centrum af Holstebro by. Du er

velkommen til at medbringe proviant i

form af vand, kaffe og kage

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Tir. d. 9. august 2016, kl. 19.
9
Aug
Se på kort

Cykeltur rundt til kunsten med guide

Få en anderledes kunstoplevelse. Tag med en engageret lokal guide rundt til kunsten i Holstebro - på cykel. På den ca. 12 km. Lange cykeltur(på egen cykel) besøger vi kunstværker, der overrasker og undrer, rundt i Holstebro by Cykelturen starter fra Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Medbring egen cykel og evt. proviant til turen.

Pris: 50 kr. (medbringes kontant - tilmelding ikke nødvendig)

Turen varer: 2 timer

Tirsdage: 5. juli, 9. august og 23. august kl. 19.00

Få en anderledes kunstoplevelse. Tag med en engageret lokal guide rundt til kunsten i Holstebro - på cykel. På den ca. 12 km. Lange cykeltur(på egen cykel) besøger vi kunstværker, der overrasker og undrer, rundt i Holstebro by Cykelturen starter fra Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Medbring egen cykel og evt. proviant til turen.

Pris: 50 kr. (medbringes kontant - tilmelding ikke nødvendig)

Turen varer: 2 timer

Tirsdage: 5. juli, 9. august og 23. august kl. 19.00

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Tir. d. 9. august 2016, kl. 19.
10
Aug
Se på kort

FETICH - begærets objekter

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier.

De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. En ting, en beklædningsgenstand eller en specifik kropsdel, der tillægges en særlig seksuel betydning. Normalt knytter fetichismen sig til subkulturer, men i dag gennemtrænger den også store dele af populærkulturen.

Tidligere brugte man primært begrebet fetich om en amulet eller en gudefigur, der i oprindelige religioner blev tillagt overnaturlige og magiske egenskaber. Men begrebet bruges også af Karl Marx til at betegne en tings varekarakter og i psykologien om dyrkelse og fascination af særlige ting.

Fetichisme har spillet en vigtig rolle i moderne kunst. Afrikanske masker og figurer øvede i begyndelsen af det 20. årh. stor indflydelse på kunstnerne. Og for surrealisterne fik fetichen central betydning på grund af dens irrationelle sider. Også i samtidskunsten gør fetichen sig gældende. Kunstværket er i dag - som andre luksusprodukter - et attråværdigt objekt. Det begæres og er omgivet af ritualer, der på mange måder kan sammenlignes med dem der omgav den afrikanske fetich.

Udstillingen skildrer forbindelsen mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier. Der vises bl.a. omfattende stedsspecifikke installationer, video, objektkunst, grafiske værker og fotografi.

De deltagende kunstnere er: Nobuyoshi Araki (f. 1940), Francis Bacon (1909-92), Hans Bellmer (1902-75), Maiken Bent (f. 1980), Alex Da Corte (f. 1980), Elmgreen & Dragset (f. 1961; f. 1969); Sian Kristoffersen (f. 1969), Robert Mapplethorpe (1946-89), Claus Hugo Nielsen (f. 1974), Bjørn Nørgaard (f. 1947), Meret Oppenheim (1913-85), Lars Bent Petersen (f. 1964), Pablo Picasso (1881-1973) m.fl.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond , Grosserer L.F. Foghts Fond og George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier.

De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. En ting, en beklædningsgenstand eller en specifik kropsdel, der tillægges en særlig seksuel betydning. Normalt knytter fetichismen sig til subkulturer, men i dag gennemtrænger den også store dele af populærkulturen.

Tidligere brugte man primært begrebet fetich om en amulet eller en gudefigur, der i oprindelige religioner blev tillagt overnaturlige og magiske egenskaber. Men begrebet bruges også af Karl Marx til at betegne en tings varekarakter og i psykologien om dyrkelse og fascination af særlige ting.

Fetichisme har spillet en vigtig rolle i moderne kunst. Afrikanske masker og figurer øvede i begyndelsen af det 20. årh. stor indflydelse på kunstnerne. Og for surrealisterne fik fetichen central betydning på grund af dens irrationelle sider. Også i samtidskunsten gør fetichen sig gældende. Kunstværket er i dag - som andre luksusprodukter - et attråværdigt objekt. Det begæres og er omgivet af ritualer, der på mange måder kan sammenlignes med dem der omgav den afrikanske fetich.

Udstillingen skildrer forbindelsen mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier. Der vises bl.a. omfattende stedsspecifikke installationer, video, objektkunst, grafiske værker og fotografi.

De deltagende kunstnere er: Nobuyoshi Araki (f. 1940), Francis Bacon (1909-92), Hans Bellmer (1902-75), Maiken Bent (f. 1980), Alex Da Corte (f. 1980), Elmgreen & Dragset (f. 1961; f. 1969); Sian Kristoffersen (f. 1969), Robert Mapplethorpe (1946-89), Claus Hugo Nielsen (f. 1974), Bjørn Nørgaard (f. 1947), Meret Oppenheim (1913-85), Lars Bent Petersen (f. 1964), Pablo Picasso (1881-1973) m.fl.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond , Grosserer L.F. Foghts Fond og George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 10. august 2016, kl. 14.
23
Aug
Se på kort

Limfjordsfortællinger - Cykeltur til Kunsten

Medbring din egen cykel. Der cykles ca. 10

km. i et roligt tempo, hvor alle kan være

med. På turen kommer vi forbi nogle

af de mange kunstværker, der ligger

udenfor centrum af Holstebro by. Du er

velkommen til at medbringe proviant i

form af vand, kaffe og kage

Medbring din egen cykel. Der cykles ca. 10

km. i et roligt tempo, hvor alle kan være

med. På turen kommer vi forbi nogle

af de mange kunstværker, der ligger

udenfor centrum af Holstebro by. Du er

velkommen til at medbringe proviant i

form af vand, kaffe og kage

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Tir. d. 23. august 2016, kl. 19.
23
Aug
Se på kort

Cykeltur rundt til kunsten med guide

Få en anderledes kunstoplevelse. Tag med en engageret lokal guide rundt til kunsten i Holstebro - på cykel. På den ca. 12 km. Lange cykeltur(på egen cykel) besøger vi kunstværker, der overrasker og undrer, rundt i Holstebro by Cykelturen starter fra Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Medbring egen cykel og evt. proviant til turen.

Pris: 50 kr. (medbringes kontant - tilmelding ikke nødvendig)

Turen varer: 2 timer

Tirsdage: 5. juli, 9. august og 23. august kl. 19.00

Få en anderledes kunstoplevelse. Tag med en engageret lokal guide rundt til kunsten i Holstebro - på cykel. På den ca. 12 km. Lange cykeltur(på egen cykel) besøger vi kunstværker, der overrasker og undrer, rundt i Holstebro by Cykelturen starter fra Holstebro Kunstmuseum, Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Medbring egen cykel og evt. proviant til turen.

Pris: 50 kr. (medbringes kontant - tilmelding ikke nødvendig)

Turen varer: 2 timer

Tirsdage: 5. juli, 9. august og 23. august kl. 19.00

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Tir. d. 23. august 2016, kl. 19.
24
Aug
Se på kort

FETICH - begærets objekter

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier.

De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. En ting, en beklædningsgenstand eller en specifik kropsdel, der tillægges en særlig seksuel betydning. Normalt knytter fetichismen sig til subkulturer, men i dag gennemtrænger den også store dele af populærkulturen.

Tidligere brugte man primært begrebet fetich om en amulet eller en gudefigur, der i oprindelige religioner blev tillagt overnaturlige og magiske egenskaber. Men begrebet bruges også af Karl Marx til at betegne en tings varekarakter og i psykologien om dyrkelse og fascination af særlige ting.

Fetichisme har spillet en vigtig rolle i moderne kunst. Afrikanske masker og figurer øvede i begyndelsen af det 20. årh. stor indflydelse på kunstnerne. Og for surrealisterne fik fetichen central betydning på grund af dens irrationelle sider. Også i samtidskunsten gør fetichen sig gældende. Kunstværket er i dag - som andre luksusprodukter - et attråværdigt objekt. Det begæres og er omgivet af ritualer, der på mange måder kan sammenlignes med dem der omgav den afrikanske fetich.

Udstillingen skildrer forbindelsen mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier. Der vises bl.a. omfattende stedsspecifikke installationer, video, objektkunst, grafiske værker og fotografi.

De deltagende kunstnere er: Nobuyoshi Araki (f. 1940), Francis Bacon (1909-92), Hans Bellmer (1902-75), Maiken Bent (f. 1980), Alex Da Corte (f. 1980), Elmgreen & Dragset (f. 1961; f. 1969); Sian Kristoffersen (f. 1969), Robert Mapplethorpe (1946-89), Claus Hugo Nielsen (f. 1974), Bjørn Nørgaard (f. 1947), Meret Oppenheim (1913-85), Lars Bent Petersen (f. 1964), Pablo Picasso (1881-1973) m.fl.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond , Grosserer L.F. Foghts Fond og George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen 'FETICH - begærets objekter', der skildrer forbindelse mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier.

De fleste forbinder sandsynligvis ordet fetich med erotisk begær. En ting, en beklædningsgenstand eller en specifik kropsdel, der tillægges en særlig seksuel betydning. Normalt knytter fetichismen sig til subkulturer, men i dag gennemtrænger den også store dele af populærkulturen.

Tidligere brugte man primært begrebet fetich om en amulet eller en gudefigur, der i oprindelige religioner blev tillagt overnaturlige og magiske egenskaber. Men begrebet bruges også af Karl Marx til at betegne en tings varekarakter og i psykologien om dyrkelse og fascination af særlige ting.

Fetichisme har spillet en vigtig rolle i moderne kunst. Afrikanske masker og figurer øvede i begyndelsen af det 20. årh. stor indflydelse på kunstnerne. Og for surrealisterne fik fetichen central betydning på grund af dens irrationelle sider. Også i samtidskunsten gør fetichen sig gældende. Kunstværket er i dag - som andre luksusprodukter - et attråværdigt objekt. Det begæres og er omgivet af ritualer, der på mange måder kan sammenlignes med dem der omgav den afrikanske fetich.

Udstillingen skildrer forbindelsen mellem kunstværket og feticheret objekt på tværs af tider, kultur og kunstneriske medier. Der vises bl.a. omfattende stedsspecifikke installationer, video, objektkunst, grafiske værker og fotografi.

De deltagende kunstnere er: Nobuyoshi Araki (f. 1940), Francis Bacon (1909-92), Hans Bellmer (1902-75), Maiken Bent (f. 1980), Alex Da Corte (f. 1980), Elmgreen & Dragset (f. 1961; f. 1969); Sian Kristoffersen (f. 1969), Robert Mapplethorpe (1946-89), Claus Hugo Nielsen (f. 1974), Bjørn Nørgaard (f. 1947), Meret Oppenheim (1913-85), Lars Bent Petersen (f. 1964), Pablo Picasso (1881-1973) m.fl.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond , Grosserer L.F. Foghts Fond og George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 24. august 2016, kl. 19.30.
13
Okt
Se på kort

Koncert & Kunst: Bowen & Jones

Ensemble MidtVests første britiske program præsenterer et eklektisk mix af værker af tre meget respekterede (men ofte oversete) komponister fra det 20. århundrede og en uropførelse af ensembletes walisiske violinist Matthew Jones, der har komponeret en Blæserkvintet til sine blæserkollegaer. York Bowen var en musiker med mange talenter, men bedst kendt som en virtuos pianist og en komponist med kælenavnet "den engelske Rachmaninov". Sir Arthur Bliss var som 'Master of the Queen's Music' ansvarlig for den musik, der blev spillet til Winston Churchills begravelse og da Prins Charles fik tildelt titlen som 'Prinsen af Wales'. Obokvartetten er et af de fineste eksempler på hans unikke blanding af romantisme og 'engelskhed'. Sir Peter Maxwell Davies som døde i marts 2016 fik senere samme royale post som Bliss. Han var en produktiv komponist og respekteret dirigent. Hans værk for solo horn benytter instrumentets fulde register i et værk med superlativ fantasi og originalitet.

York Bowen (1884-1961)
Fantasikvintet for basklarinet og strygekvintet, opus 98

Arthur Bliss (1891-1975)
Kvintet for obo og strygekvartet, opus 44 F. 21

Peter Maxwell Davies (1934-2016)
"Sea Eagle" for solo-horn

Matthew Jones (f. 1974)
Blæserkvintet

Ensemble MidtVests første britiske program præsenterer et eklektisk mix af værker af tre meget respekterede (men ofte oversete) komponister fra det 20. århundrede og en uropførelse af ensembletes walisiske violinist Matthew Jones, der har komponeret en Blæserkvintet til sine blæserkollegaer. York Bowen var en musiker med mange talenter, men bedst kendt som en virtuos pianist og en komponist med kælenavnet "den engelske Rachmaninov". Sir Arthur Bliss var som 'Master of the Queen's Music' ansvarlig for den musik, der blev spillet til Winston Churchills begravelse og da Prins Charles fik tildelt titlen som 'Prinsen af Wales'. Obokvartetten er et af de fineste eksempler på hans unikke blanding af romantisme og 'engelskhed'. Sir Peter Maxwell Davies som døde i marts 2016 fik senere samme royale post som Bliss. Han var en produktiv komponist og respekteret dirigent. Hans værk for solo horn benytter instrumentets fulde register i et værk med superlativ fantasi og originalitet.

York Bowen (1884-1961)
Fantasikvintet for basklarinet og strygekvintet, opus 98

Arthur Bliss (1891-1975)
Kvintet for obo og strygekvartet, opus 44 F. 21

Peter Maxwell Davies (1934-2016)
"Sea Eagle" for solo-horn

Matthew Jones (f. 1974)
Blæserkvintet

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Tor. d. 13. oktober 2016, kl. 17.
13
Okt
Se på kort

Bowen & Jones

Ensemble MidtVests første britiske program præsenterer et eklektisk mix af værker af tre meget respekterede (men ofte oversete) komponister fra det 20. århundrede og en uropførelse af ensembletes walisiske violinist Matthew Jones, der har komponeret en Blæserkvintet til sine blæserkollegaer. York Bowen var en musiker med mange talenter, men bedst kendt som en virtuos pianist og en komponist med kælenavnet "den engelske Rachmaninov". Sir Arthur Bliss var som 'Master of the Queen's Music' ansvarlig for den musik, der blev spillet til Winston Churchills begravelse og da Prins Charles fik tildelt titlen som 'Prinsen af Wales'. Obokvartetten er et af de fineste eksempler på hans unikke blanding af romantisme og 'engelskhed'. Sir Peter Maxwell Davies som døde i marts 2016 fik senere samme royale post som Bliss. Han var en produktiv komponist og respekteret dirigent. Hans værk for solo horn benytter instrumentets fulde register i et værk med superlativ fantasi og originalitet.

York Bowen (1884-1961)
Fantasikvintet for basklarinet og strygekvintet, opus 98

Arthur Bliss (1891-1975)
Kvintet for obo og strygekvartet, opus 44 F. 21

Peter Maxwell Davies (1934-2016)
"Sea Eagle" for solo-horn

Matthew Jones (f. 1974)
Blæserkvintet

Ensemble MidtVests første britiske program præsenterer et eklektisk mix af værker af tre meget respekterede (men ofte oversete) komponister fra det 20. århundrede og en uropførelse af ensembletes walisiske violinist Matthew Jones, der har komponeret en Blæserkvintet til sine blæserkollegaer. York Bowen var en musiker med mange talenter, men bedst kendt som en virtuos pianist og en komponist med kælenavnet "den engelske Rachmaninov". Sir Arthur Bliss var som 'Master of the Queen's Music' ansvarlig for den musik, der blev spillet til Winston Churchills begravelse og da Prins Charles fik tildelt titlen som 'Prinsen af Wales'. Obokvartetten er et af de fineste eksempler på hans unikke blanding af romantisme og 'engelskhed'. Sir Peter Maxwell Davies som døde i marts 2016 fik senere samme royale post som Bliss. Han var en produktiv komponist og respekteret dirigent. Hans værk for solo horn benytter instrumentets fulde register i et værk med superlativ fantasi og originalitet.

York Bowen (1884-1961)
Fantasikvintet for basklarinet og strygekvintet, opus 98

Arthur Bliss (1891-1975)
Kvintet for obo og strygekvartet, opus 44 F. 21

Peter Maxwell Davies (1934-2016)
"Sea Eagle" for solo-horn

Matthew Jones (f. 1974)
Blæserkvintet

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Tor. d. 13. oktober 2016, kl. 19.30.

Mere inspiration


Tryllestaven

Tryllestaven støtter medlemmernes kunstneriske udfoldelser ved at afholde kurser, lave udstillinger og forestillinger

Publiceret
21. juni 2016

Tante Andantes Hus

Tante Andantes Hus er et musisk hus, hvor alle kan komme og lege, være, forundres og lære.

Publiceret
15. juni 2016

Team Teatret

Team Teatret har som mission at skabe tidssvarende og debatskabende teater.

Publiceret
15. juni 2016

#Kulturspot