Du bruger en meget gammel browser. For en bedre oplevelse anbefaler vi at du bruger en nyere browsere.
Indtast nyt arrangement Ret info
Sidst rettet
17/7 2013
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A
7500 Holstebro
Tlf: 97 42 45 18 Fax: 97 41 41 71

Yderligere information: Hjemmeside
GPS-info: Lat 56.3545, Lon 8.62114
Åbent: 1/7-31/8: Ti.-sø. kl. 11-17
Entré: Voksne 50 kr. Børn u. 18 år gratis.

Provinsmuseet med verdenskunst og kunst fra hele verden. Moderne dansk, europæisk og fremmed kunst der gensidigt belyser hinanden. Grafik af bl.a. Pablo Picasso og Alberto Giacometti. Kunst fra Afrika, Bali og Tibet og præcolombiansk keramik fra Peru

Viser 1-9 ud af 9 resultater
25
Jan
Se på kort

Hollands Gyldne Århundrede - Jan Vermeer

I det tredje foredrag i serien om Hollands gyldne århundrede fortæller Signe Jacobsen bl.a. om Jan Vermeer - kunstneren bag det kendtge billede 'Pigen med perleøreringen' Mange kender sikkert filmen 'Pigen med perleøreringen', hvor Scarlett Johansen spiller den 17-årige Griet, der kommer i Huset hos den nederlandske maler Jan Vermeer i Delft. Og mange kender sikkert også det maleri, som filmen har taget navn efter. I filmen er det Griet, der sidder model til billedet. Men i virkeligheden er det måske snarere en af Vermeers døtre. Onsdag den 25. januar kl. 19.30 kan man få mere at vide om Jan Vermeer, når kunsthistoriker Signe Jacobsen holder det sidste foredrag i rækken om 'Hollands Gyldne Århundrede'. Her har hun i efteråret 2016 fortalt om Frans Hals og Rembrandt. Og nu er turen altså kommet til Jan Vermeer, der ligesom Hals og Rembrandt - og i øvrigt en masse andre malere i 1600-tallets Nederlandene - nød godt af, at Borgerskabet i Nederlandene tjente godt på handlen, og derfor havde råd til at købe kunst. I mange af Vermeers billeder indgår kvinder som del af fortællingen, sædvanligvis med et moralsk forsæt - f.eks. som en advarsel mod dovenskab, drukkenskab, liderlighed eller hor. Eller som opfordring til arbejdsomhed eller jomfruelighed. Og mange billeder udspiller sig i det samme interiør, som man formoder er Vermeers atelier i Delft. Man kender kun med sikkerhed til 37 malerier fra Vermeers hånd. En bemærkelsesværdig lille produktion. Men til gengæld er de alle af usædvanlig høj kvalitet. Alle billeder befinder sig i offentlige museer, så man kan i princippet komme til at se alle Vermeers billeder i løbet af sit liv. Signe Jacobsen er en kendt og skattet foredragsholder, der gennem de sidste 4 år har holdt foredrag om Kunsthistoriens store mestre på Holstebro Kunstmuseum. Til foråret kommer Signe Jacobsen igen, hvor hun vil fortælle om romantikken. Foredraget er arrangeret af Holstebro Kunstmuseum i samarbejde med Folkeuniversitetet. Foredraget skulle have været afholdt den 30. november, men blev aflyst pga. sygdom

I det tredje foredrag i serien om Hollands gyldne århundrede fortæller Signe Jacobsen bl.a. om Jan Vermeer - kunstneren bag det kendtge billede 'Pigen med perleøreringen' Mange kender sikkert filmen 'Pigen med perleøreringen', hvor Scarlett Johansen spiller den 17-årige Griet, der kommer i Huset hos den nederlandske maler Jan Vermeer i Delft. Og mange kender sikkert også det maleri, som filmen har taget navn efter. I filmen er det Griet, der sidder model til billedet. Men i virkeligheden er det måske snarere en af Vermeers døtre. Onsdag den 25. januar kl. 19.30 kan man få mere at vide om Jan Vermeer, når kunsthistoriker Signe Jacobsen holder det sidste foredrag i rækken om 'Hollands Gyldne Århundrede'. Her har hun i efteråret 2016 fortalt om Frans Hals og Rembrandt. Og nu er turen altså kommet til Jan Vermeer, der ligesom Hals og Rembrandt - og i øvrigt en masse andre malere i 1600-tallets Nederlandene - nød godt af, at Borgerskabet i Nederlandene tjente godt på handlen, og derfor havde råd til at købe kunst. I mange af Vermeers billeder indgår kvinder som del af fortællingen, sædvanligvis med et moralsk forsæt - f.eks. som en advarsel mod dovenskab, drukkenskab, liderlighed eller hor. Eller som opfordring til arbejdsomhed eller jomfruelighed. Og mange billeder udspiller sig i det samme interiør, som man formoder er Vermeers atelier i Delft. Man kender kun med sikkerhed til 37 malerier fra Vermeers hånd. En bemærkelsesværdig lille produktion. Men til gengæld er de alle af usædvanlig høj kvalitet. Alle billeder befinder sig i offentlige museer, så man kan i princippet komme til at se alle Vermeers billeder i løbet af sit liv. Signe Jacobsen er en kendt og skattet foredragsholder, der gennem de sidste 4 år har holdt foredrag om Kunsthistoriens store mestre på Holstebro Kunstmuseum. Til foråret kommer Signe Jacobsen igen, hvor hun vil fortælle om romantikken. Foredraget er arrangeret af Holstebro Kunstmuseum i samarbejde med Folkeuniversitetet. Foredraget skulle have været afholdt den 30. november, men blev aflyst pga. sygdom

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 25. januar 2017, kl. 19.30.
04
Feb
Se på kort

Grådighed - de syv dødssynder

Dødssynden grådighed bliver taget under behandling af kunstnerne Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg Grådighed var én af de syv dødssynder, som af kirken blev betegnet som udtryk for menneskets venden sig bort fra Gud. Grådighed var oven i købet den værste af de syv - alle dødssynders moder. Men hvordan står det til i dag? Er grådighed stadig et udtryk for amoralsk livsførelse? Eller betragter vi snarere grådighed som en dyd, der holder gang i samfundets hjul? Er der i virkeligheden tale om en psykologisk disposition hos hin enkelte, som fortæller os noget om menneskets komplicerede og modsatrettede følelsesliv? Og er det religiøse eller spirituelle som en konsekvens heraf helt forsvundet som forklaringsgrundlag? Det er de spørgsmål, som de tre inviterede kunstnere Peter Linde Busk (DK, f. 1973), Steinar Haga Kristensen (N, f. 1980) og Alexander Tovborg (DK, f. 1983) tager livtag med på udstillingen 'Grådighed'. De tre kunstnere vil til lejligheden omdanne museets Færchfløj til en visuel totaliscenesættelse. På samme måde som det kristne trosprogram tidligere blev anskueliggjort over for den jævne menighed gennem kalkmaleriernes moralske fortællinger, vil de tre kunstnere skabe et opdateret ikonografisk skema, der genfortolker begrebet grådighed i en nutidig kontekst og i et nyt formsprog. Overordnet set er det ønsket, at udstillingen på Holstebro Kunstmuseum får karakter af en slags sekulær katedral, der ikke blot reaktualiserer en uddøende udtryksform - monumentalfresken - men som også forstærker samspillet mellem arkitektur, kunst, politisk ideologi og offentlighed. Udstillingen indgår i det overordnede projekt 'De Syv Dødssynder' i forbindelse med Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad. Her vil syv jyske kunstmuseer sætte fokus på hver sin dødssynd. De øvrige museer er Randers Kunstmuseum, Glasmuseet i Ebeltoft, Horsens Kunstmuseum, Museet for Religiøs Kunst - Lemvig, MUSE®UM og Skovgaard Museet. Formålet med udstillingerne er samlet set at gentænke værdier i det vestlige samfund i dag, og de ledsages samtidig af en bred portefølje af arrangementer samt en digital formidlingsplatform udviklet i samarbejde med MMEX og projekt RETHINK MUSEUMS, Aarhus Universitet, CAVI og Aarhus 2017.

Dødssynden grådighed bliver taget under behandling af kunstnerne Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg Grådighed var én af de syv dødssynder, som af kirken blev betegnet som udtryk for menneskets venden sig bort fra Gud. Grådighed var oven i købet den værste af de syv - alle dødssynders moder. Men hvordan står det til i dag? Er grådighed stadig et udtryk for amoralsk livsførelse? Eller betragter vi snarere grådighed som en dyd, der holder gang i samfundets hjul? Er der i virkeligheden tale om en psykologisk disposition hos hin enkelte, som fortæller os noget om menneskets komplicerede og modsatrettede følelsesliv? Og er det religiøse eller spirituelle som en konsekvens heraf helt forsvundet som forklaringsgrundlag? Det er de spørgsmål, som de tre inviterede kunstnere Peter Linde Busk (DK, f. 1973), Steinar Haga Kristensen (N, f. 1980) og Alexander Tovborg (DK, f. 1983) tager livtag med på udstillingen 'Grådighed'. De tre kunstnere vil til lejligheden omdanne museets Færchfløj til en visuel totaliscenesættelse. På samme måde som det kristne trosprogram tidligere blev anskueliggjort over for den jævne menighed gennem kalkmaleriernes moralske fortællinger, vil de tre kunstnere skabe et opdateret ikonografisk skema, der genfortolker begrebet grådighed i en nutidig kontekst og i et nyt formsprog. Overordnet set er det ønsket, at udstillingen på Holstebro Kunstmuseum får karakter af en slags sekulær katedral, der ikke blot reaktualiserer en uddøende udtryksform - monumentalfresken - men som også forstærker samspillet mellem arkitektur, kunst, politisk ideologi og offentlighed. Udstillingen indgår i det overordnede projekt 'De Syv Dødssynder' i forbindelse med Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad. Her vil syv jyske kunstmuseer sætte fokus på hver sin dødssynd. De øvrige museer er Randers Kunstmuseum, Glasmuseet i Ebeltoft, Horsens Kunstmuseum, Museet for Religiøs Kunst - Lemvig, MUSE®UM og Skovgaard Museet. Formålet med udstillingerne er samlet set at gentænke værdier i det vestlige samfund i dag, og de ledsages samtidig af en bred portefølje af arrangementer samt en digital formidlingsplatform udviklet i samarbejde med MMEX og projekt RETHINK MUSEUMS, Aarhus Universitet, CAVI og Aarhus 2017.

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Lør. d. 4. februar til søn. d. 28. maj 2017, Tirsdag-fre kl. 12-16; lørdag-søn kl. 11-17; til den 31. marts tillige ons kl. 19-21.30; man lukket.
08
Feb
Se på kort

Grådighed - Omvisning i udstillingen

Museumsinspektør Anders Gaardboe Jensen viser om i udstillingen hvor Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg,tager livtag med en af de 7 dødssynder Grådighed var én af de syv dødssynder, som af kirken blev betegnet som udtryk for menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan står det til i dag? Er grådighed stadig et udtryk for alvorlig amoralsk livsførelse? Eller betragter vi snarere grådighed som en dyd, der holder gang i samfundets hjul? Er der i virkeligheden tale om en psykologisk disposition hos hin enkelte, som fortæller os noget om menneskets komplicerede og modsatrettede følelsesliv? Og er det religiøse eller spirituelle som en konsekvens heraf helt forsvundet som forklaringsgrundlag? Det er de spørgsmål, som Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg, tager livtag med på udstillingen 'Grådighed'.

Museumsinspektør Anders Gaardboe Jensen viser om i udstillingen, der vises i museets Færchfløj, der til lejligheden er iscenesat med malerier, collage, lydinstallation, video og skulptur. Og hvor de tre kunstnere i fællesskab har udsmykke museets højloftede sal i forlængelse af traditionen for kirkeligt vægmaleri. På samme måde som den kristne tro tidligere blev anskueliggjort over for den jævne menighed gennem kalkmaleriernes moralske fortællinger, vil de tre kunstnere skabe et opdateret ikonografisk skema, der genfortolker begrebet grådighed i en nutidig kontekst og i et nyt formsprog. Udstillingen indgår i et projekt hvor syv jyske kunstmuseer, i forbindelse med Aarhus 2017, sætter fokus på hver sin dødssynd. Udstillingen vil altså kun kunne opleves i dens egentlige og tiltænkte form i forbindelse med Aarhus 2017, og er således med til at honorere den særlige begivenhed, som den Europæisk Kulturhovedstadsfejringen er.

Museumsinspektør Anders Gaardboe Jensen viser om i udstillingen hvor Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg,tager livtag med en af de 7 dødssynder Grådighed var én af de syv dødssynder, som af kirken blev betegnet som udtryk for menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan står det til i dag? Er grådighed stadig et udtryk for alvorlig amoralsk livsførelse? Eller betragter vi snarere grådighed som en dyd, der holder gang i samfundets hjul? Er der i virkeligheden tale om en psykologisk disposition hos hin enkelte, som fortæller os noget om menneskets komplicerede og modsatrettede følelsesliv? Og er det religiøse eller spirituelle som en konsekvens heraf helt forsvundet som forklaringsgrundlag? Det er de spørgsmål, som Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg, tager livtag med på udstillingen 'Grådighed'.

Museumsinspektør Anders Gaardboe Jensen viser om i udstillingen, der vises i museets Færchfløj, der til lejligheden er iscenesat med malerier, collage, lydinstallation, video og skulptur. Og hvor de tre kunstnere i fællesskab har udsmykke museets højloftede sal i forlængelse af traditionen for kirkeligt vægmaleri. På samme måde som den kristne tro tidligere blev anskueliggjort over for den jævne menighed gennem kalkmaleriernes moralske fortællinger, vil de tre kunstnere skabe et opdateret ikonografisk skema, der genfortolker begrebet grådighed i en nutidig kontekst og i et nyt formsprog. Udstillingen indgår i et projekt hvor syv jyske kunstmuseer, i forbindelse med Aarhus 2017, sætter fokus på hver sin dødssynd. Udstillingen vil altså kun kunne opleves i dens egentlige og tiltænkte form i forbindelse med Aarhus 2017, og er således med til at honorere den særlige begivenhed, som den Europæisk Kulturhovedstadsfejringen er.

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 8. februar 2017, kl. 19.30.
22
Feb
Se på kort

Romantikken og dens kunst del 1

I kølvandet på industrialiseringen opstod Romantikken. Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om bl.a. John Constable, J.M.W. Turner og Caspar David Friedrich I slutningen af 1700-tallet opstod der i Nordeuropa en reaktion på Den industrielle Revolution, der havde ændret samfundet dramatisk fra midten af 1700-tallet, og som havde ført matrialisme og fornuftstro med sig.

Denne modbevægelse, hvor følelserne blev sat i højsædet, og hvor kunstnere og intellektuelle vender sig mod naturen, er det vi i dag kalder for Romantikken. Og det er den, der er emnet for de 3 foredrag, som kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder i foråret.

Romantikken ytrer sig i både billedkunst, litteratur, musik, videnskab, og filosofi. Billedkunsten bliver inderlig og følelsesladet. I england er der kunstnere som John Constable, der med smeltende hjemstavnsforgudelse og barndonslængsel gengiver 'England's green and pleasant land' og J.M.W.Turner, der drev farven op i sine til tider nærmest abstrakte malerier og akvareller.

I Tyskland var den største eksponent for Romantikken Casper David Friedrich, der er kendt for sine højstemte og fascinerende landskabsbilleder, mens den mere borgerligt lavmælte romantik med nyklassicistisk præg, som i Tyskland kaldes Biedermeier, i Danmark bliver defineret som 'guldalder', som malerne Eckersberg, Købke, Skovgaard og Lundbye er stærke eksponeneter for.

Med de sødladne tyske nazarenere og de til tider bizarre engelske prærafaelitter, der begge grupper dyrker nyreligiøsitet og middelalderen, klinger romantikken ud

I kølvandet på industrialiseringen opstod Romantikken. Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om bl.a. John Constable, J.M.W. Turner og Caspar David Friedrich I slutningen af 1700-tallet opstod der i Nordeuropa en reaktion på Den industrielle Revolution, der havde ændret samfundet dramatisk fra midten af 1700-tallet, og som havde ført matrialisme og fornuftstro med sig.

Denne modbevægelse, hvor følelserne blev sat i højsædet, og hvor kunstnere og intellektuelle vender sig mod naturen, er det vi i dag kalder for Romantikken. Og det er den, der er emnet for de 3 foredrag, som kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder i foråret.

Romantikken ytrer sig i både billedkunst, litteratur, musik, videnskab, og filosofi. Billedkunsten bliver inderlig og følelsesladet. I england er der kunstnere som John Constable, der med smeltende hjemstavnsforgudelse og barndonslængsel gengiver 'England's green and pleasant land' og J.M.W.Turner, der drev farven op i sine til tider nærmest abstrakte malerier og akvareller.

I Tyskland var den største eksponent for Romantikken Casper David Friedrich, der er kendt for sine højstemte og fascinerende landskabsbilleder, mens den mere borgerligt lavmælte romantik med nyklassicistisk præg, som i Tyskland kaldes Biedermeier, i Danmark bliver defineret som 'guldalder', som malerne Eckersberg, Købke, Skovgaard og Lundbye er stærke eksponeneter for.

Med de sødladne tyske nazarenere og de til tider bizarre engelske prærafaelitter, der begge grupper dyrker nyreligiøsitet og middelalderen, klinger romantikken ud

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 22. februar 2017, kl. 19.30.
08
Mar
Se på kort

Romantikken og dens kunst del 2

I kølvandet på industrialiseringen opstod Romantikken. Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om bl.a. John Constable, J.M.W. Turner og Caspar David Friedrich I slutningen af 1700-tallet opstod der i Nordeuropa en reaktion på Den industrielle Revolution, der havde ændret samfundet dramatisk fra midten af 1700-tallet, og som havde ført matrialisme og fornuftstro med sig.

Denne modbevægelse, hvor følelserne blev sat i højsædet, og hvor kunstnere og intellektuelle vender sig mod naturen, er det vi i dag kalder for Romantikken. Og det er den, der er emnet for de 3 foredrag, som kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder i foråret.

Romantikken ytrer sig i både billedkunst, litteratur, musik, videnskab, og filosofi. Billedkunsten bliver inderlig og følelsesladet. I england er der kunstnere som John Constable, der med smeltende hjemstavnsforgudelse og barndonslængsel gengiver 'England's green and pleasant land' og J.M.W.Turner, der drev farven op i sine til tider nærmest abstrakte malerier og akvareller.

I Tyskland var den største eksponent for Romantikken Casper David Friedrich, der er kendt for sine højstemte og fascinerende landskabsbilleder, mens den mere borgerligt lavmælte romantik med nyklassicistisk præg, som i Tyskland kaldes Biedermeier, i Danmark bliver defineret som 'guldalder', som malerne Eckersberg, Købke, Skovgaard og Lundbye er stærke eksponeneter for.

Med de sødladne tyske nazarenere og de til tider bizarre engelske prærafaelitter, der begge grupper dyrker nyreligiøsitet og middelalderen, klinger romantikken ud

I kølvandet på industrialiseringen opstod Romantikken. Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om bl.a. John Constable, J.M.W. Turner og Caspar David Friedrich I slutningen af 1700-tallet opstod der i Nordeuropa en reaktion på Den industrielle Revolution, der havde ændret samfundet dramatisk fra midten af 1700-tallet, og som havde ført matrialisme og fornuftstro med sig.

Denne modbevægelse, hvor følelserne blev sat i højsædet, og hvor kunstnere og intellektuelle vender sig mod naturen, er det vi i dag kalder for Romantikken. Og det er den, der er emnet for de 3 foredrag, som kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder i foråret.

Romantikken ytrer sig i både billedkunst, litteratur, musik, videnskab, og filosofi. Billedkunsten bliver inderlig og følelsesladet. I england er der kunstnere som John Constable, der med smeltende hjemstavnsforgudelse og barndonslængsel gengiver 'England's green and pleasant land' og J.M.W.Turner, der drev farven op i sine til tider nærmest abstrakte malerier og akvareller.

I Tyskland var den største eksponent for Romantikken Casper David Friedrich, der er kendt for sine højstemte og fascinerende landskabsbilleder, mens den mere borgerligt lavmælte romantik med nyklassicistisk præg, som i Tyskland kaldes Biedermeier, i Danmark bliver defineret som 'guldalder', som malerne Eckersberg, Købke, Skovgaard og Lundbye er stærke eksponeneter for.

Med de sødladne tyske nazarenere og de til tider bizarre engelske prærafaelitter, der begge grupper dyrker nyreligiøsitet og middelalderen, klinger romantikken ud

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 8. marts 2017, kl. 19.30.
11
Mar
Se på kort

Grådighed - Omvisning i udstillingen

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen hvor Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg tager livtag med Grådigheden - én af de 7 dødssynder Grådighed var én af de syv dødssynder, som af kirken blev betegnet som udtryk for menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan står det til i dag? Er grådighed stadig et udtryk for alvorlig amoralsk livsførelse? Eller betragter vi snarere grådighed som en dyd, der holder gang i samfundets hjul? Er der i virkeligheden tale om en psykologisk disposition hos hin enkelte, som fortæller os noget om menneskets komplicerede og modsatrettede følelsesliv? Og er det religiøse eller spirituelle som en konsekvens heraf helt forsvundet som forklaringsgrundlag? Det er de spørgsmål, som Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg, tager livtag med på udstillingen 'Grådighed'.

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen, der vises i museets Færchfløj, der til lejligheden er iscenesat med malerier, collage, lydinstallation, video og skulptur. Og hvor de tre kunstnere i fællesskab har udsmykke museets højloftede sal i forlængelse af traditionen for kirkeligt vægmaleri. På samme måde som den kristne tro tidligere blev anskueliggjort over for den jævne menighed gennem kalkmaleriernes moralske fortællinger, vil de tre kunstnere skabe et opdateret ikonografisk skema, der genfortolker begrebet grådighed i en nutidig kontekst og i et nyt formsprog. Udstillingen indgår i et projekt hvor syv jyske kunstmuseer, i forbindelse med Aarhus 2017, sætter fokus på hver sin dødssynd. Udstillingen vil altså kun kunne opleves i dens egentlige og tiltænkte form i forbindelse med Aarhus 2017, og er således med til at honorere den særlige begivenhed, som den Europæisk Kulturhovedstadsfejringen er

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen hvor Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg tager livtag med Grådigheden - én af de 7 dødssynder Grådighed var én af de syv dødssynder, som af kirken blev betegnet som udtryk for menneskets venden sig bort fra Gud. Men hvordan står det til i dag? Er grådighed stadig et udtryk for alvorlig amoralsk livsførelse? Eller betragter vi snarere grådighed som en dyd, der holder gang i samfundets hjul? Er der i virkeligheden tale om en psykologisk disposition hos hin enkelte, som fortæller os noget om menneskets komplicerede og modsatrettede følelsesliv? Og er det religiøse eller spirituelle som en konsekvens heraf helt forsvundet som forklaringsgrundlag? Det er de spørgsmål, som Peter Linde Busk, Steinar Haga Kristensen og Alexander Tovborg, tager livtag med på udstillingen 'Grådighed'.

Kunstformidler Peter Haarby viser om i udstillingen, der vises i museets Færchfløj, der til lejligheden er iscenesat med malerier, collage, lydinstallation, video og skulptur. Og hvor de tre kunstnere i fællesskab har udsmykke museets højloftede sal i forlængelse af traditionen for kirkeligt vægmaleri. På samme måde som den kristne tro tidligere blev anskueliggjort over for den jævne menighed gennem kalkmaleriernes moralske fortællinger, vil de tre kunstnere skabe et opdateret ikonografisk skema, der genfortolker begrebet grådighed i en nutidig kontekst og i et nyt formsprog. Udstillingen indgår i et projekt hvor syv jyske kunstmuseer, i forbindelse med Aarhus 2017, sætter fokus på hver sin dødssynd. Udstillingen vil altså kun kunne opleves i dens egentlige og tiltænkte form i forbindelse med Aarhus 2017, og er således med til at honorere den særlige begivenhed, som den Europæisk Kulturhovedstadsfejringen er

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Lør. d. 11. marts 2017, kl. 14.
22
Mar
Se på kort

Romantikken og dens kunst del 3

I kølvandet på industrialiseringen opstod Romantikken. Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om bl.a. John Constable, J.M.W. Turner og Caspar David Friedrich I slutningen af 1700-tallet opstod der i Nordeuropa en reaktion på Den industrielle Revolution, der havde ændret samfundet dramatisk fra midten af 1700-tallet, og som havde ført matrialisme og fornuftstro med sig.

Denne modbevægelse, hvor følelserne blev sat i højsædet, og hvor kunstnere og intellektuelle vender sig mod naturen, er det vi i dag kalder for Romantikken. Og det er den, der er emnet for de 3 foredrag, som kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder i foråret.

Romantikken ytrer sig i både billedkunst, litteratur, musik, videnskab, og filosofi. Billedkunsten bliver inderlig og følelsesladet. I england er der kunstnere som John Constable, der med smeltende hjemstavnsforgudelse og barndonslængsel gengiver 'England's green and pleasant land' og J.M.W.Turner, der drev farven op i sine til tider nærmest abstrakte malerier og akvareller.

I Tyskland var den største eksponent for Romantikken Casper David Friedrich, der er kendt for sine højstemte og fascinerende landskabsbilleder, mens den mere borgerligt lavmælte romantik med nyklassicistisk præg, som i Tyskland kaldes Biedermeier, i Danmark bliver defineret som 'guldalder', som malerne Eckersberg, Købke, Skovgaard og Lundbye er stærke eksponeneter for.

Med de sødladne tyske nazarenere og de til tider bizarre engelske prærafaelitter, der begge grupper dyrker nyreligiøsitet og middelalderen, klinger romantikken ud

I kølvandet på industrialiseringen opstod Romantikken. Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om bl.a. John Constable, J.M.W. Turner og Caspar David Friedrich I slutningen af 1700-tallet opstod der i Nordeuropa en reaktion på Den industrielle Revolution, der havde ændret samfundet dramatisk fra midten af 1700-tallet, og som havde ført matrialisme og fornuftstro med sig.

Denne modbevægelse, hvor følelserne blev sat i højsædet, og hvor kunstnere og intellektuelle vender sig mod naturen, er det vi i dag kalder for Romantikken. Og det er den, der er emnet for de 3 foredrag, som kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder i foråret.

Romantikken ytrer sig i både billedkunst, litteratur, musik, videnskab, og filosofi. Billedkunsten bliver inderlig og følelsesladet. I england er der kunstnere som John Constable, der med smeltende hjemstavnsforgudelse og barndonslængsel gengiver 'England's green and pleasant land' og J.M.W.Turner, der drev farven op i sine til tider nærmest abstrakte malerier og akvareller.

I Tyskland var den største eksponent for Romantikken Casper David Friedrich, der er kendt for sine højstemte og fascinerende landskabsbilleder, mens den mere borgerligt lavmælte romantik med nyklassicistisk præg, som i Tyskland kaldes Biedermeier, i Danmark bliver defineret som 'guldalder', som malerne Eckersberg, Købke, Skovgaard og Lundbye er stærke eksponeneter for.

Med de sødladne tyske nazarenere og de til tider bizarre engelske prærafaelitter, der begge grupper dyrker nyreligiøsitet og middelalderen, klinger romantikken ud

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 22. marts 2017, kl. 19.30.
26
Mar
Se på kort

7even

Med et poetisk og meget personligt koreografisk sprog fortolker Black Box Dance Company de 7 dødssynder i deres danseforestillingn 7EVEN, der var nomineret til årets Reumert 2016 "7EVEN" er et koreografisk eventyr, der handler om vores frygt for ikke at være det perfekte menneske. Om angsten for ikke at turde acceptere og møde sig selv og leve livet fuldt ud. Koreografien er skabt som et udtryk for vores længsel efter frihed, accept og individualitet.

Forestillingen er koreograferet af Fotis Nikolaou fra Cypern efter en ide af Black Box Dance Company's leder Marie Brolin-Tani.

"Vi har arbejdet med at udforske, hvad de 7 dødssynder siger os i dag, og hvilke modsætninger hver enkelt synd rummer. Danserne har improviseret ud fra ord som skyld, skam, afmagt, passion m.fl. Ved at se deres personlige kropssprog har jeg valgt, hvilken danser som repræsenterer den enkelte synd" fortæller GFotis Nikolaou på Black Boc Dance Company's hjemmeside.

Fotis Nikolaou har, med et poetisk og meget personligt koreografisk sprog, ønsket at udforske de gamle religiøse synder og dyder i en ny kontekst. I et intimt samarbejde med danserne, komponisten Christian Tronhjem, kostumedesigner Charlotte Østergaard samt maskedesigner Martha Foka, har Fotis skabt en nutidig forestilling, der vedrører os alle.

Koreografi: Fotis Nikolaou; Idé og koncept: Marie Brolin-Tani; Musik: Christian Tronhjem; Kostumer: Charlotte Østergaard; Maskedesign: Martha Foka; Lysdesign: Anders Kjems; Dansere: I forestillingen indgår 7 dansere fra Black Box Dance Company

Med et poetisk og meget personligt koreografisk sprog fortolker Black Box Dance Company de 7 dødssynder i deres danseforestillingn 7EVEN, der var nomineret til årets Reumert 2016 "7EVEN" er et koreografisk eventyr, der handler om vores frygt for ikke at være det perfekte menneske. Om angsten for ikke at turde acceptere og møde sig selv og leve livet fuldt ud. Koreografien er skabt som et udtryk for vores længsel efter frihed, accept og individualitet.

Forestillingen er koreograferet af Fotis Nikolaou fra Cypern efter en ide af Black Box Dance Company's leder Marie Brolin-Tani.

"Vi har arbejdet med at udforske, hvad de 7 dødssynder siger os i dag, og hvilke modsætninger hver enkelt synd rummer. Danserne har improviseret ud fra ord som skyld, skam, afmagt, passion m.fl. Ved at se deres personlige kropssprog har jeg valgt, hvilken danser som repræsenterer den enkelte synd" fortæller GFotis Nikolaou på Black Boc Dance Company's hjemmeside.

Fotis Nikolaou har, med et poetisk og meget personligt koreografisk sprog, ønsket at udforske de gamle religiøse synder og dyder i en ny kontekst. I et intimt samarbejde med danserne, komponisten Christian Tronhjem, kostumedesigner Charlotte Østergaard samt maskedesigner Martha Foka, har Fotis skabt en nutidig forestilling, der vedrører os alle.

Koreografi: Fotis Nikolaou; Idé og koncept: Marie Brolin-Tani; Musik: Christian Tronhjem; Kostumer: Charlotte Østergaard; Maskedesign: Martha Foka; Lysdesign: Anders Kjems; Dansere: I forestillingen indgår 7 dansere fra Black Box Dance Company

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Søn. d. 26. marts 2017, kl. 15.
05
Apr
Se på kort

Musikkens Mønstre

Annemette Juul Pedersen, musikalsk guide. Ensemble MidtVest. Vi inviterer hele familien til at gå på opdagelse i musik komponeret af Bach. Vi skal finde mønstre med ørerne og undersøge, hvordan musikken er bygget op af dem Vi leder efter usynlige mønstre og prøver at gøre dem synlige. Musikerne hjælper os med at finde rundt i musikken med deres instrumenter - og måske har mønstrene også en farve?

Annemette Juul Pedersen, musikalsk guide. Ensemble MidtVest. Vi inviterer hele familien til at gå på opdagelse i musik komponeret af Bach. Vi skal finde mønstre med ørerne og undersøge, hvordan musikken er bygget op af dem Vi leder efter usynlige mønstre og prøver at gøre dem synlige. Musikerne hjælper os med at finde rundt i musikken med deres instrumenter - og måske har mønstrene også en farve?

Læs mere
Læs mere
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Ons. d. 5. april 2017, kl. 17.

Mere inspiration


Syng med Jeppe Aakjær

'Jens Vejmand', 'Jeg er havren', 'Ole sad på en knold og sang'. Kær digter har mange sange - kom og syng med

Tag med til Ønskelandet

Hvad drømmer børn om? Tag med når Ønskelandet slipper kreativiteten og fantasien løs den 20. januar

Se historien i kornet

Fantastiske luftfotos viser dig skjulte spor efter huse, forsvarsværker og menneskegrave på markerne

#Kulturspot