Sidst rettet
20/10 2004
8900 Randers C
Tlf: 86 43 02 11
Åbent: Kontoret er åben tirs kl. 15-17, bortset fra skoleferier
Viser 4 events fra/efter 28. mar. 2024
Strandet på Java, Krigssejlerne fra Jane Mærsk
Under Anden Verdenskrig blev det danske skib JANE MÆRSK sænket ud for Javas kyst, og dets
besætning på 29 danske søfolk blev dømt til et årelangt og ufrivilligt ophold på øen uden nogen
kontakt med familierne i Danmark.
Anni Schwartz Hansen er datter af maskinmester Lars Hugo Larsen, der vendte hjem til Danmark i
1945, som en traumatiseret mand, der fortiede sine oplevelser, som det var almindeligt for tiden.
Hans tavshed blev gådefuld for familien, men gennem 15 års research er det lykkedes Anni at
belyse, hvad der gemte sig bag søfolkenes "mur af tavshed", og hun giver os et sjældent indblik i de
oplevelser, som de danske krigssejlere gennemlevede under deres 5 år lange ophold på Java.
Inge Borres farbror, Svend Aage Sørensen fra Randers, var maskinassistent på skibet. Han skrev en
detaljeret dagbog om skibets farefulde sejlads i Sydøstasien med japanerne i hælene og on
hverdagen under det japanske terrorregime på Java. Dagbogen har ligget gemt i en kælder i over 75
år.
De fire af søfolkene kom i japansk fangelejr i 9 måneder. Disse fangelejre har man hørt så meget
om, men det er ikke før beskrevet, hvordan de øvrige overlevede 5 år i den fjerne tropekoloni,
Hollandsk Ostindien, nu Indonesien. Besætningen var havnet bland venner og fjender, syv af dem
giftede sig, nogle var virksomme og opfindsomme, andre drak og var opgivende.
Foredraget illustreres med en serie billeder om en fjern verden i tid og sted.
Den danske konsul beskrev efter krigen deres tid som et ophold i Paradis, men søfolkene selv var af
en noget anden mening
Halvdagstur til Mariager
Vi mødes på Gasværksgrunden, hvor bussen samler os op og køre os til Mariager. Her besøger vi først Mariager Museum, der er beliggende i den 300 år gamle købmandsgård. Her skal vi se udstillingen om egnens historie. Derefter går vi til Postgården, der ligger i centrum af Mariager. Her h nyder vi kaffen og krokringlen.
Turen afsluttes med et besøg i Mariager kirke, Hvor vi får en guidet tur og hører den spændende fortælling om Mariager Kloster.
Tilmelden og betaling på vores kontor i Helligåndshuset
En fortælling om Tolkien og hans facination af Jylland
Kom til en dragende fortælling om Tolkiens fascination af Jylland og bliv klogere på, hvordan og hvorfor han hentede sin inspiration fra netop området omkring Aarhusbugten, når forfatter og historiker Casper Clemmensen samt direktør og iværksætter Daniel Astola udfolder Tolkiens univers og hans enorme betydning for vores samtid
Jens Harald Quistgaard - Verdensdesign med tråde til Langå og Randers
Stig Guldberg er forfatter på bogen om Jens Quistgaard The Sculpting Designer . Jens Quistgaard (1919-2008), hvis værker idag er repræsenteret på de store museer i Europa og USA.
Quistgaard voksede op i København og kom i lære som billedhugger hos
sin far, men det var som industriel designer, han fik karriere. Det skete i første omgang
med spisebestikket "Fjord", der i 1953 blev indkøbt af Kunstindustrimuseet, og året efter,
da han både blev belønnet med Lunningprisen og guldmedalje på triennalen i Milano.
Det var starten på en usædvanlig karriere, som kom til at strække sig over mere end 5
årtier og gjorde ham lang mere kendt og berømmet i Amerika end i Danmark. Det skete
som chefdesigner for firmaet "Dansk Designs", som han skabte sammen med den
amerikanske forretningsmand Ted Nierenberg. Amerikaneren faldt for Quistgaards design,
da han sammen med sin kone besøgte Kunstindustrimuseet i 1954.
Med "Dansk Designs" i ryggen fik Quistgaard hurtigt succes i USA og modtog i 1958 den
prestigefyldte Neimann Marcus pris, modeverdenens "Oscar", på scenen i selskab med en
anden ung, fremstormende prismodtager, designeren Yves Saint Laurent. Typisk for
Quistgaard skete det iført et noget aparte outfit, nickers og sømandssko.
Over årene nåede Quistgaard at formgive mere end 4000 produkter, særligt
brugsgenstande til køkken og bord for den stærkt voksende amerikanske og europæiske
middelklasse med en moderne livsindstilling.
Men han skabte også en række interessante møbler og arkitektur. I Danmark vil mange
kende Quistgaards design uden at vide, at han er designeren bag, bl.a. er han manden
bag den velkendte dåseåbner med "hajfinnen" fra Raadvad, de farveglade Kobenstyle-
kander og stentøjsstellet "Relief" fra Kronjyden, det mest solgte herhjemme i 1960erne.
Quistgaard var samtidig en spændende person med en interessant historie.
Mange 'design-elskere' i Danmark har eller har haft et twistet syn på Quistgaards værker -
kan man lide det eller kan man ikke?