
Dybet var nu ikke særlig dybt, og allerede i slutningen af 1500-tallet havde man opfyldt Dybet, så Bremerholm ikke længere var en ø, men i stedet var blevet en del af København. Bremerholm husede fra ca. 1500 til 1856 flådens skibsværft, og det var første gang i Danmarkshistorien, at flåden fik en fast plads i en by.
Flåden på Bremerholm
I 1510 besluttede Kong Hans at samle den danske orlogsflåde i København, og Bremerholm blev udvalgt som det sted, hvor skibene skulle ligge. Samtidig var der skibsværft på øen, så skibene kunne holdes ved lige.
Her var værksteder, reberbaner, et tøjhus, et stort bryghus og en ankersmedje. Borgerne i København skulle også bidrage til flådens skibe, og de skulle blandt andet komme med øl og brød.
Fra Bremerholm blev flådens skibe ekviperet. Det vil sige, at skibene blev forsynet med proviant som øl og mad, ligesom der skulle være våben, tæpper, tøj og meget mere. Alt det, som betød, at et stort orlogsskib kunne stikke til søs.
I begyndelsen lå skibsværftet og flåden syd for Nikolaj Kirke i det kvarter, hvor Laksegade og Dybensgade ligger i dag. Men allerede sidst i 1500-tallet havde skibsværftet bredt sig videre, så området bag det nuværende Kongelige Teater og Kunstakademiet nu var en del af skibsværftet.
Christian den 4. mente dog, at Bremerholm var for lille, så han opførte en ny flådehavn, som stadig kan ses i Det kongelige Biblioteks Have. Men det er en helt anden historie.
I 1600-årene blev Bremerholm kaldt for Holmen og senere Gammelholm, da Nyholm (nuv. Holmen) blev opført. I 1856 blev det gamle skibsværft nedlagt og hele området blev fyldt op og bebygget med boliger fra 1870 og frem. Bydelen bag Kongens Nytorv beholdt sit navn og hedder stadig Gammelholm.
Mødested og rute & der hvor fanden er løs...
Vi mødes foran Nyhavnskanalen, hvor skibsværftet indtil 1856 lå langs en del af Nyhavns skyggeside. Herfra skal I over og se to af Københavns hemmelige 1500-tals bygninger, som ligger godt skjult for offentligheden: Nemlig resterne af den lange gule reberbane fra 1555 og Sejlhuset fra 1579.
Vi fortsætter gennem Stærekassen og hen over Kongens Nytorv, hvor Holmens Kanal oprindelig adskilte byen fra skibsværftet.
Vi slutter i Laksegade, hvor Fanden åbenbart var løs i 1826. I hvert fald lød der en dyrisk knurren og umenneskelig latter, mens der blev smidt kartofler og andet ud gennem de smadrede vinduer mod forbipasserende fra et hus i Laksegade
Underviser: Hanne Fabricius
Hold: 4823210099.