Koncertkirken, Blågårds Plads

Blågårds Plads 6A, København N

Mandag den 10. juni 2024, kl. 21.30-22.30.



Musik

Blecharz - Piano concerto

Koncert. for klaver og trådløse højttalere. er det seneste eksempel på den polske komponist Wojtek Blecharz'. vedvarende interesse for sonisk mangfoldighed. Koncerten, der er. dirigeret af komponisten selv og fremført af den japanskfødte.

Pianist Rei Nakamura, er kendetegnet ved en slående stilistisk
variation, der spænder fra hypnotisk, ambient-lignende synergi
mellem klaveret og højttalerne til klaverets stærkt fysiske og
virtuose dominans over det ekspanderende, elektroniske
akkompagnement. Publikum kan bevæge sig frit rundt, sidde eller
lægge sig under forestillingen og bliver endda i visse øjeblikke
opfordret til at flytte rundt på højtalerne og lade dem vandre fra
hånd til hånd. På den måde bliver en del af ansvaret for
koncerten lagt i hænderne på tilhørerne, der er med til at skabe
et nyt forhold mellem kunstner og publikum.
Ved
at erstatte orkestret med små elektroniske enheder, et set-up som
komponisten sammenligner med en lydhave, beskæftiger Koncert
for klaver og trådløse højttalere
sig indirekte med både den industrielle og den digitale revolution.
Den første revolution muliggjorde masseproduktion af
musikinstrumenter og skabelsen af store homogene orkestre, hvorimod
den anden gav mulighed for digital masselagring - og øjeblikkelig
spilbarhed - af lyde. Men på trods af sin digitale karakter er
koncerten et dybt sanseligt værk, hvor publikum kan røre ved
højttalerne og på den måde helt fysisk mærke lydens blide
vibrationer. Ligeledes henvender dirigenten sig direkte til lytterne
og tilbyder korte ASMR-behandlinger udført med to højttalere, der
holdes tæt på lytterens hoved og ører samt kommer i direkte
berøring med deres krop. Stykkets varighed er 60 minutter.
Fotokreditering: Kristof Lemp

Engelsk
Concerto
for piano and wireless speakers
is the latest iteration of Polish composer Wojtek Blecharz' enduring
interest in sonic multiplicities. Conducted by the composer himself
and performed by the Japanese-born pianist Rei Nakamura, the piece is
characterized by a striking stylistic variety ranging from hypnotic,
ambient-like synergy between the piano and the speakers to the
piano's highly physical and virtuosic domination over the expanding,
electronic accompaniment. The audience members can move freely
around, sit, or lay down during the performance, and are even, in
certain moments, encouraged to move the speakers around and pass them
from hand to hand, thus taking responsibility for the piece and
creating a new relationship between performer and audience.

By
replacing the orchestra with small electronic devices, a set-up which
the composer likens to a garden of sound, Concerto
for piano and wireless speakers
indirectly deals with both the industrial and the digital
revolutions. The first revolution allowed for the mass production of
musical instruments and the creation of large homogenous orchestras,
whereas the second one allowed for the digital mass storing - and
instant playability - of sounds. However, in spite of its digital
nature, the concerto is a decidedly sensual piece, wherein the
members of the audience can touch the speakers and physically feel
the gentle vibrations of the sound. Likewise, the conductor directly
approaches the listeners, offering short ASMR treatments performed
with two speakers held close to their head and ears as well as
directly onto their body. The duration of the piece is 60 minutes.
Vi vil meget gerne høre fra jer! Deltag i KLANG Festivalens publikumsundersøgelse og vind to billetter til en valgfri koncert. Undersøgelsen tager cirka 8-10 minutter.
https://study.epinionglobal.com/2100380?i=KLANG.

Køb/bestil billet