Karens Minde Kulturhus

Wagnersvej 19, København SV

Lørdag den 8. juni 2024, 20:00 - 21:15.



Musik

Klang 2024: Ragnhild May og Ensemble Apparat

Https://billetto.dk/e/ragnhild-may-og-ensemble-apparat-tickets-967695.

Accepteret tanke, at instrumenter kan betragtes som en forlængelse
af kroppen, men ofte i en meget singulær, individuel forstand, hvor
en enkelt krop er forbundet til et enkelt instrument. Monstrous
Instrument undersøger, hvad der
sker, når et instrument kræver at flere kroppe tages i brug for at
spille på det. Hvad sker der, når performere og instrument smelter
sammen til én monstrøs organisme?

Monstrous
Instrument bygger på forståelse af
relationen mellem krop og instrument, der er inspireret af den
amerikanske kvantefysiker og nymaterialistiske teoretiker Karen Barad
og hendes begreber entanglement og intra-action.
Barads teori bidrager med en post-antropocentrisk måde at
sammentænke kroppe, objekter, teknologi og materialitet på: Ikke
som autonome, singulære entiteter, men som sammenvævet i en
konstant, dynamisk relation.

Hvilket
potentiale har selvdesignet teknologi som feministisk alternativ til
instrumenter udformet til maskuline kroppe uden
funktionsnedsættelser? Kan man hacke eksisterende strukturer?
Performancen tager udgangspunkt i et instrument bygget af
messingblæsere og VVS-fittings, et fuldstændig modellerbart system,
der kan bygges op og sammensættes på forskellige måder. At bygge
instrumenter er at komponere. I løbet af performancen sammensættes
det skulpturelle instrument på forskellige måder, og musikerne
spiller på det i forskellige konstellationer. Bag værket ligger en
fascination af den nonverbale intimitet, der findes mellem musikere,
der spiller sammen.

Støttet
af:Statens Kunstfond, KODA
Kultur
Fotokreditering: Ragnhild May

Engelsk:

In
the work Monstrous
Instrument,
a collaboration between interdisciplinary artist and composer
Ragnhild May and innovative brass quartet Ensemble Apparat, the
instrument's connection to the body is examined. It is a generally
accepted idea that instruments can be considered an extension of the
body, but often in a very singular, individual sense, where a single
body is connected to a single instrument. Monstrous
Instrument
examines what happens when an instrument can only be played using
multiple bodies. What happens when performers and instrument merge
into one monstrous organism?

Monstrous
Instrument
takes as it's starting point an understanding of the relationship
between body and instrument inspired by the American quantum
physicist and new-materialist theorist Karen Barad and her concepts
of entanglement
and intra-action.
Barad's theory contributes a post-anthropocentric way of conceiving
bodies, objects, technology, and materiality: not as autonomous,
singular entities, but as interwoven in a constant, dynamic
relationship.

What
potential does self-designed technology have as a feminist
alternative to instruments designed for able, masculine bodies? Can
you hack existing structures? The performance utilizes an instrument
built from brass and pipefittings, a completely malleable system that
can be rebuilt and assembled in different ways. Building instruments
is
composing. During the performance, the sculptural instrument is
assembled in varying ways, and the musicians play it in different
constellations. Behind the piece lies a fascination with the
non-verbal intimacy that exists between musicians playing together.
Vi vil meget gerne høre fra jer! Deltag i KLANG Festivalens publikumsundersøgelse og vind to billetter til en valgfri koncert. Undersøgelsen tager cirka 8-10 minutter.
https://study.epinionglobal.com/2100380?i=KLANG.

Entré: 90 kr

Køb/bestil billet