Kend din sponsor
Af Kjeld Roesgaard  ons. 23. jan. 2013

Der findes virksomheder, der vælger at støtte kulturprojekter i form af sponsorater. Men hvordan får du alle de gode og rige virksomheder derude til at give penge til dine kreative og velgørende projekter?

Ja du kan med fordel starte med at prøve at sætte dig i sponsors sted og prøve at forstå hans/hendes dagsorden.

Invitation til GRID og Kvornings inspirationsarrangement.Virksomhederne GRID og Kvorning holdt i slutningen af 2012 et inspirationsarrangement om sponsorering, og efterfølgende skrev Rasmus Vestergaard artiklen Et Særligt Partnerskab på Kunsten.nu om, hvordan sponsorpartnerskaber kommer i stand.

Partnerskab er kodeordet, for sponsering skal forstås som en forretningsrelation med forventninger og ydelser begge veje.

Ikke et mål men et middel

Det er ikke et mål i sig selv for sponsor, at finansiere dit næste kulturprojekt, men et middel. Spørg dig selv hvordan et partnerskab vil gøre en forskel for virksomheden. Virksomheder vil gerne have en Return on investment (ROI) – de vil have noget igen.

Virksomhedernes holdning til ROI "... vil generelt svinge mellem to poler: en værdibaseret (ønsker vi at koble vores navn til dette projekt, hvad er vores vidensinput mv.) og en markedsanalytisk (hvad er den økonomiske gevinst)."

Du kan også slå på dit projekts kommunikative potentiale for virksomheden, fordi "... mange virksomheder værdisætter sponsering som et effektivt kommunikations- og markedsføringsredskab."

Drop standardansøgningerne og målret projektet

GRIDs direktør Jørgen Petersen har en klar holdning til, hvordan du som projektmager bedst kontakter sponsor:

"Det er tydeligt at mærke forskel på de 'generelle' og 'personlige' henvendelser. Det er kun den sidste kategori, som er interessant. For der har afsender sat sig ind i, hvem vi er – og ved, hvorfor det præcis er os, de kontakter."

Find mange flere guldkorn i Rasmus Vestergaards artikel på Kunsten.nu 

HUSK :

  • Kom ikke med hatten i hånden. Du har noget at byde på med dit kulturprojekt, som kan have stor værdi for en virksomhed.
  • Sponsering kan ofte være i form af naturalieydelser, som kan være billigere for virksomheden samtidig med, at de har en stor værdi for projektet.