Flere nyheder

 
Teater
Besøget
 
Udstilling
Sculpture to Sculpture

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Besøget
Man. 1. sep. 2014


(Foto: Anna Marini)

"Besøget" på Aarhus Teater er en komisk og ildevarslende fortælling om fattigdom, materialisme, hævn og forsmået kærlighed. Inge Sofie Skovbo og Kim Veisgaard folder sig for alvor ud i de bærende roller.

Den schweiziske forfatter og dramatiker Friedrich Josef Dürrenmatt er nok mest kendt for sine krimier og dramaer. Men med Besøget inviteres publikum inden for til noget, der bedst kan betegnes som et komediedrama - med elementer fra thrilleren.

Borgerne i den lille by Güllen afventer i spænding besøget af et tidligere bysbarn i form af mangemilliardæren Claire Zachanassian (spillet af Inge Sofie Skovbo), som forlod byen for mange år siden. Güllens borgere lever et trist, deprimerende liv. Byen er grå. Al industri er lukket. Byen er sygnet hen til ingenting. Og ikke engang togene standser der længere.

Güllens indbyggere har sat deres lid til, at det rige bysbarn vil donere et par millioner til byen og dermed vende deres ulykke til velstand. Ikke mindst fordi hendes ungdomskæreste Alfred Ill (Kim Veisgaard) stadig bor i byen. Og ham kan hun vel umuligt sige nej til, efter alt hvad de to har haft sammen..

Inge Sofie Skovbo spiller rollen som den voldsomt velhavende og glamourøse Claire Zachanassian så overbevisende, at publikum på intet tidspunkt tvivler på, at hun er i stand til hvad som helst. Og efterhånden som hendes hævngerrighed over for svigt og forsmået kærlighed bliver tydelig, kommer hendes vanvittige plan til at virke mindre usandsynlig for byens borgere.

Besøget er på alle måder en meget vellykket iscenesættelse. Dialogen er fantastisk og veloversat. Scenografien er både enkel og stemningsskabende, og lyssætningen er velovervejet og meget effektfuld - især med de lynhurtige, forbipasserende tog. Både lys og lyd understreger de særegne skift i stemningen, der svinger mellem det højkomiske og det nærmest thrilleragtige.

Enkelte gange bliver symbolikken dog lige tyk nok. Publikum havde nok allerede forstået borgernes falskhed, idet de alle sammen begyndte at gå med gule sko, og set indtoget af materialismen over humanismen i Güllen komme, uden at alle byens borgere iført gult fra top til tå havde behøvet danse til hele "Gangnam Style" for fuld udblæsning. Men ok, scenen var underholdende, selvom den i det store billede virker ret overflødig.

Besøget
Aarhus Teater
Se spilleplan