Flere nyheder

 
Teater
Vellykket klassiker

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Vellykket klassiker
Man. 7. sep. 2015


(Foto: Rumle Skafte)

Den svenske dramatiker og forfatter August Strindberg skrev trekantsdramaet "Frk. Julie" tilbage i 1888. Stykket blev startskuddet for det naturalistiske teater. Og det kan netop nu opleves i en opdateret og særdeles vellykket version på Aarhus Teater.

August Strindberg (1849-1912) så sig selv som videnskabsmand, der satte den menneskelige psyke under lup og stillede skarpt på alle fejl og mangler. Tanker om arv og miljø står side om side med de menneskelige drifter og identitetskriser.
Og netop dette opridser i virkeligheden ret fint, hvad trekantsdramaet Frk. Julie handler om.

Kokkepigen Kristin (Mette Døssing) og tjeneren Jean (Jesper Dupont) er forlovede. Eller næsten i hvert fald. Greven er ikke hjemme, men svæver over hele historien som en truende skygge. Hans datter, frk. Julie (Sara Hjort Ditlevsen), slår sig på upassende vis løs til tjenestefolkenes midsommerfest. I løbet af denne ene midsommernat oplever hun ikke blot sin egen sociale deroute, men også det totale fald med en fatal afslutning.

De tre på scenen er meget overbevisende. Og især tegner frk. Julies kropssprog et ekstremt tydeligt billede af et menneske i opløsning.

I Aarhus Teaters iscenesættelse fremføres hele forestillingen i en stor glaskasse, som på mange måder minder om et laboratoriedyrs bur. Den fjerde væg som abstrakt begreb er blevet skabt helt bogstaveligt. Scenerummet er bygget diagonalt på scenen, så hjørnet mellem de to glasvægge vender ud mod publikum.

Køkkenet er nutidigt, moderne. Kristin og Jean har matchende lyseblå serviceuniformer på. Frk. Julie er klædt i guldkjole og hvide sneakers. Teksten og tiltaleformen er ikke langt fra Strindbergs oprindelige. Det burde skurre mod hinanden. Men det gør det ikke. Tværtimod. 2015-versionen af en klassiker fra 1888 forbliver meget troværdig hele vejen igennem.

Tankerne fra det naturalistiske teater med den fjerde væg skæres ud i pap (eller måske nærmere glas), og skuespillerne kan helt bogstaveligt støtte sig mod den. Og denne mulighed udnyttes til fulde her.

De enkelte scener er skarpt markerede med blackouts. Længden af scenerne varierer fra lange sekvenser til få sekunders glimt. Det er meget effektfuldt!

Aarhus Teater har på overbevisende manér taget Strindbergs naturalisme og sat den ind i moderne, nutidige rammer. Ikke blot som en opdateret version af en klassiker, men som en opdatering af naturalistisk teater som sådan.

Er du til Strindberg, vil du elske Aarhus Teaters Frk. Julie!

FRØKEN JULIE
Aarhus Teater

Se spilleplan