Flere nyheder

 
Udstilling
Sculpture to Sculpture
 
Litteratur
Xiaolu Guo: 20 brudstykker

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Xiaolu Guo: 20 brudstykker
Ons. 15. apr. 2009


En ung kinesisk kvinde flytter fra sin landsby til det pulserende storbyliv i Beijing. Måske i håbet om en bedre og lysere fremtid. Måske bare fordi hun keder sig. Dette er ganske kort fortalt det overordnede tema i "20 brudstykker af en hungrende ungdom". Det lyder måske banalt, men det er det slet ikke.

Som titlen 20 brudstykker af en hungrende ungdom mere end antyder, består denne roman af 20 små historier fra jeg-fortælleren Fenfangs liv. Hun er af bondefamilie og kommer fra en uanseelig lille landsby, hvor folks største interesse er dyrkningen af søde kartofler. Som 17-årig får hun pludselig nok og stikker af til Beijing for at søge efter "de skinnende ting i livet".

Romanen er ikke en traditionel fortælling om et ungt menneskes dannelsesrejse, som det så ofte er set i vestlig litteratur. Formen er naturligvis anderledes, men det er selve fortællingen, som gør bogen læsværdig.

Fragmenteret men levende beskrevet
Hvert brudstykke indledes med et fotografi og en overskrift. Fotografierne er taget af forfatteren, men har ingen direkte sammenhæng med handlingen. Overskrifterne derimod fortæller med få ord, hvad brudstykket handler om. Der er på den måde ingen overraskelser i handlingen. I hvert fald ikke på det overordnede plan.

Den fragmentariske form skærer ind til benet i historien. De enkelte brudstykker indeholder hver en lille selvstændig fortælling fra hovedpersonen Fenfangs liv. Egentlig uden direkte sammenhæng til de øvrige, men dog alligevel altid med et enkelt element, som binder den sammen med én eller flere af de øvrige brudstykker.

Dobbelthed og sadomasochistiske kakerlakker
20 brudstykker af en hungrende ungdom er en tvetydig roman. Både på indholdsiden og i forfatterens sproglige udfoldelser mødes læseren af en særegen dobbelthed. Fortællingen rummer en anseelig mængde realisme og en temmelig kynisk fremstilling af det kinesiske samfunds regelrytteri og sociale lagdeling. Men hen over denne fortælling dukker forfatterens egne kommentarer og kritik af selvsamme samfund op, hvilket til tider giver historien et nærmest absurd præg.

I beskrivelserne af de små historier fra dagligdagen går dramatikken hånd i hånd med forfatterens sproglige finurligheder. En af historierne omhandler Fenfangs problemer med massive kakerlakangreb i hendes lejlighed.

"Engang jagtede jeg en enorm en, da den foretog et overraskende træk og forsvandt ind i en stikkontakt. Der lød en knitren, kom et par gnister, og det var det. Guddommelige Røvhul i Himlen, disse kakerlakker var sadomasochister, der ledte efter den mest smertefulde måde at dø på."

Sproget er levende og varieret. Formuleringer som "støv hang som Mælkevejen i luften" lugter en smule af teenager-lommefilosofi og ville formodentlig have gjort romanen uudholdelig, hvis ikke det havde været for den gentagne påkaldelse af himlens guddommelige røvhul, som ikke just trækker sproget i den poetiske retning.

Man kan i hvert fald ikke kritisere forfatteren for et ensformigt sprog. Og man kan heller ikke klage over handlingen, selvom det faktisk er vanskeligt at redegøre for et egentligt plot i fortællingen. Alt i alt er 20 brudstykker af en hungrende ungdom en særdeles interessant bog, som det kan anbefales at læse.

Køb eller bestil bogen på saxo.dk.

Xialolu Guo: 20 brudstykker af en hungrende ungdom
Forlag: Rosenkilde og Bahnhof
Sider: 176
ISBN: 978-87-92095-21-3