Pernille Wahlgren, Kvorning design & kommunikation
Af Kjeld Roesgaard  tir. 27. nov. 2012

Under en af af mine rekognosceringer på nettet blev jeg opmærksom på Pernille Wahlgrens blog om fundraising og sponsorater. Jeg kontaktede Pernille, og det viste sig, at hun også kendte til KultuNauts Fundraisingguide, og at hun heldigvis meget gerne vil bidrage til den! I første omgang har hun skrevet et indlæg om Kongehusets protektorater

pernille wahlgren

Pernille arbejder som projektudvikler hos Kvorning design & kommunikation og har i over 12 år arbejdet med at udvikle, opstarte og afholde kulturelle projekter. 

Hun brænder for den gode idé, og for at få ting realiseret. For at gode ideer kan blive til virkelighed kræver det ofte kendskab til fonde og virksomhedssponsorater, og det har Pernille.

Når Kvorning design & kommunikation interesserer sig for fundraising og sponsorater er det ifølge Pernille i bund og grund for at kunne hjælpe deres kunder til at få mere held med de projekt- og skitseprojekter Kvorning udarbejder for dem.

Pernille fortæller, at Kvorning design & kommunikation gennem de seneste år har været involveret i flere projekter for kulturinstitutioner og i museumsverdenen bl.a. i relation til at udvikle projekter.

"Der er en tendens til at vi kommer tidligere og tidligere ind i ide og konceptudviklingsfasen - når der skal søges midler til nye udstillinger og museer - så derfor er det en vigtig viden at have internt i firmaet."

Som flere andre indenfor området oplever Pernille også, at med den generelle krise skærpes konkurrencen om fondsmidler og sponsorater. Og i den forbindelse vil Kvorning design & kommunikation gerne gøre en forskel.

"Vi kan ikke redde kulturlivet - men vi vil rigtig gerne give vores kunder vores viden - så alle får en masse spændende kulturelle oplevelser og så kulturinstitutionerne får flere penge til at lave kultur for. I den forbindelse ser vi os selv som fødselshjælpere. Der er en tendens til, at fonde og virksomheder er meget mere åbne i dag end førhen. I dag kan man ringe til en fond og bruge den mere direkte kommunikation til at honorere fondenes krav om, at ansøgninger skal være målrettet det specifik fond. Ja, i visse tilfælde er en fordel at have løbende kontakt med en given fond under udarbejdelse af et koncept- eller et skitseprojekt," siger Pernille.

Kvorning design & kommunikation har lavet udstillinger i over 20 år både i Danmark og udlandet. For eksempel står de for en af Europas største, permanente AV-projektioner - over 60 m bred - i The Secret Wartime Tunnels under Dover Castle i Sydøstengland, som åbnede sidste år - se mere

---

Skriv gerne til mig på kulturprojekt.dk@gmail.com hvis du eller dit firma har lyst til at bidrage til Fundraisingguiden.