Flere nyheder

 
Musik
GRAF

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
GRAF
Lør. 14. apr. 2012


Den elektroniske due GRAF har eksisteret siden 2008 og består af Mads Emil Nielsen og Simon Walsøe. Den første udgivelse orbit #1 så dagens lys i november 2011. KultuNaut tog en snak med de to musikere om deres album, inspirationskilder og den store kærlighed for gammelt gear...

Hvordan kom projektet i gang?
Vi mødtes på Rytmisk Musikkonservatorium i København, hvor vi begge studerer - hhv. som trommeslager og pianist. Vi opdagede hurtigt, at vi havde en fælles interesse for elektronisk og minimalistisk musik og besluttede os for at mødes og prøve at starte et samarbejde.

Vores første koncert var i januar 2009. Generelt har vi begge to gang i mange projekter, og spiller også sammen i en række andre sammenhænge - bl.a. med et helt nyt projekt, der har debut i maj måned. Vi har tidligere arbejdet med forfatter Jan Sonnergaard, musiker Thomas Knak m.fl.
Fra begyndelsen har vi arbejdet med en række videokunstnere.

Sammenspillet mellem lyd og billede har fra starten haft vores interesse. Musikken er minimalistisk og består af få lag. Både live og i studiet kan billeder og grafik følge den - men også gå imod og skabe nye meninger.

Jeres navn klinger også visuelt...
Billederne kan tage fokus og få plads i stille og enkle passager. Det visuelle og grafiske er generelt en vigtig del af vores projekt, og deraf navnet, GRAF. Derudover forsøgte vi at finde et navn, der klingede tysk. Vi har fra starten hentet meget inspiration i den loop-baserede elektroniske musik, der kom fra miljøet omkring det tyske label ~scape for nogle år siden.

Herunder kustnere som Jan Jelinek, og hans projekt med Triosk, og Andrew Pekler, Alva Noto og en række japanske kunstnere, i forhold til deres konceptuelle tilgang, renhed og seriøsitet.

Derudover er vi meget inspirerede af den tidligere, danske electronica, af tysk krautrock - Neu!, Can, Kraftwerk m.fl. - Herbie Hancocks elektroniske eksperimenter og ældre, elektronisk musik - danske Else Marie Pade, Raymond Scott, Delia Derbyshire.

Vi lægger ikke skjul på disse inspirationer og referencer på orbit #1.

Hvilke udviklinger har I været igennem siden 08 - og er det noget, der afspejler tendenserne indenfor elektronika?
Generelt tænker vi ikke rigtigt på, hvad der er populært og "fremme" på den elektroniske scene, men forsøger at skabe et personligt udtryk ud fra vores forskellige inspirationer. Dertil kommer vores baggrund i jazz- og improvisationsmusikken.

Projektet skiller sig ud fra mange øvrige, da vi begge er startet med at spille instrumental-musik med improvisation som udgangspunkt. Bl.a. derfor arbejder vi meget med improvisa-tion, når vi spiller live - og har derfor kun aftalt få ting inden en koncert. Nogle gange går det mindre godt, men andre gange kommer musikken nogle helt nye steder hen - og ved at have få numre og strukturer at spille ud fra, forsøger vi at holde fast i en bestemt lyd og en retning.

Vi har været igennem et hav af forskellige set-ups, og er gået fra et meget elektronisk, laptop-baseret til et bestående af gamle synthesizere og step-sequencere, med et par muligheder for at afspille ting, der er optaget på forhånd. Vi valgte at udgive de numre, vi allerede fra starten har spillet live.

Meget af musikken er indspillet i vores lejligheder, live - eller i få takes - da vi ville forsøge at komme så tæt på vores live-lyd som muligt. Udgivelsen var også en vigtig - og tiltrængt afslutning på et kapitel. Siden den har vi kun arbejdet med nyt materiale og det nye set-up.

Vi har begge en næsten sygelig trang til at købe gear - gerne gammelt og stort - og næsten hver gang vi mødes har en af os købt noget nyt. Men på det sidste har vi arbejdet på at begrænse set-up'et, og forsøger nu at få mest muligt ud af få, nøje udvalgte synthesizere, samplere og effekter.

Hvordan går I til jeres musik - hvem gør hvad?
Vi arbejder meget med vores roller. Hvor Simon tager sig af de mere tonale, harmoniske står Mads for de mere rytmiske og perkussive lag. Alligevel har vi mulighed for at blande os i hinandens roller og overraske; det er noget af det interessante ved den åbenheden og improvisationen. Samtidig kan vi trække på den erfaring og viden vi har som pianist og trommeslager.

Som nævnt består vores musik af få lag, og vi er fascinerede af hvor meget det er muligt at udtrykke med meget få, men stærke virkemidler - meget inspireret af minimalistisk kunst, arkitektur, grafik... Bl.a. derfor har vi en stor forkærlighed for gamle, analoge synthesizere, der lyder varmere og mere organisk end nyere, digitale samplinger og efterligninger.

Det har været et kæmpe men udviklende arbejde både at producere og udgive musikken selv. Enhver kan jo i dag starte et pladeselskab og udgive sin egen musik, og vi startede også i første omgang space-craft for at kunne udgive orbit #1, men vores drøm er at udgive flere projekter og gøre det til en platform for ligesindede.

space-craft vil udelukkende fokusere på kunstnerisk kvalitet og originalitet, og projekter med samme referencer. Vi har allerede planer med en elektroakustisk gruppe, der vil udgive deres album gennem os.

Hvor og hvornår kan man høre jer?
I november og december spillede vi en række mindre koncerter i Berlin, og fik en virkelig god modtagelse. Det er det hele værd, og når der er lidt luft i vores andre projekter og studierne skal vi i gang med næste udgivelse.

Nu kan man naturligvis høre os på orbit#1, og live er vi at finde i København den 19. april og den 5. maj.

GRAF & VJ Julian Grenaae + Vuptikunst + DJ's: Vektormusik & Badun, Mayhem, Ragnhildgade 1, 19. april 21:00 entré: 50 kr.

GRAF & VJ Julian Grenaae + Snöleoparden & Henning Frimann + DJ's: Badun, Jæver Jæv & Panda, Byens Lys, Christiania, 5. maj 21:00 entré: 60 kr.